Fenič: Febiofest začíná novou etapu
Febiofest je mezi českými filmovými přehlídkami stálicí. Letos se koná už jeho devatenáctý ročník. „Ale je to takový začátek nové etapy jeho existence,“ tvrdí ředitel festivalu Fero Fenič.
Na promítání mohou Pražané zamířit od 22. do 30. března do multikina CineStar Anděl. Lístky stojí od devětačtyřiceti do devětaosmdesáti korun za jedno promítání.
Za změnami, které by měly doprovázet letošní Febiofest, stojí především nedostatek peněz. Přesto festival nabídne velkou nadílku filmů, hudby a bohatý doprovodný program. Hlavním promítacím prostorem bude všech dvanáct sálů kina CineStar Anděl v Praze 5. „I když jsme měli nějaké problémy, nabídku filmů jsme rozhodně neztenčili,“ upozorňuje tiskový mluvčí festivalu Pavel Sladký. Slibuje, že filmové projekce i doprovodný program budou v plném rozsahu, tak jak jsou pravidelní návštěvníci festivalu zvyklí.
Hvězdná porota
V porotě rozhodující o vítězných soutěžních snímcích zasedne i tentokrát několik známých filmařských osobností. Čestným předsedou poroty se stane kameraman Miroslav Ondříček a v samotné porotě usednou čtyři slavné zahraniční osobnosti. Mezi nimi bude herec a režisér Nanni Moretti, který získal za rodinné drama Synův pokoj v roce 2001 Zlatou palmu na festivalu v Cannes. Kromě jeho novinky Habemus papam uvede Febiofest také rané filmy tohoto „Woodyho Allena italské kinematografie“.
Dalším hostem bude Sandrine Bonnaire, která patří mezi největší francouzské herecké hvězdy současnosti. Porotcem se stane také Pawel Pawlikowski, britský filmař polského původu, který získal už dvě ceny BAFTA za nejlepší debut a nejlepší britský film. Festival promítne i jeho nejnovější počin Žena z pátého patra.
Dále v porotě zasedne Andreas Dresen, německý režisér, který se v devadesátých letech významně podílel na obrodě německého filmu, nebo Zuzana Kronerová, protagonistka filmů Juraje Jakubiska i Bohdana Slámy.
Febiofest tentokrát nabídne čtyři základní programové sekce – Asijské panorama, Latinskoamerické panorama, Made in USA a Svět ve 3D. Organizátoři Febiofestu se totiž rozhodli ukázat divákům, že ve 3D nevznikají jen americké spektákly, ale točí se tak snímky v celém světě. „Tahle technika se používá v Asii, Rusku, ale třeba i u našich polských sousedů,“ říká Sladký. Ve 3D se můžete podívat například na Varšavskou bitvu 1920, které natočil nestor polského filmu Jerzy Hoffman.