Festival v Cannes: Letošní ročník působí jako uspěchaná snaha o návrat do minulosti

Festival v Cannes

Festival v Cannes Zdroj: Reuters

Jodie Foster na festivalu v Cannes
Festival v Cannes je v plném proudu
Festival v Cannes je v plném proudu
4 Fotogalerie
Iva Přivřelová

Víc než rok počkal s premiérou své novinky Francouzská depeše Liberty, Kansas Evening Sun americký filmař Wes Anderson, aby mohla proběhnout na festivalu v Cannes. Umělecký šéf loni zrušené a letos o dva měsíce odložené akce Thierry Frémaux se mu za to odvděčil zařazením filmu do hlavní soutěže. Přitom snímek, který má do českých kin vstoupit v listopadu, patří ke slabším kouskům v Andersonově bohaté a populární filmografii.

Název odkazuje k titulu časopisu, který ve Francii léta vydává Kansasan v podání Billa Murrayho. Ve dvou prolozích a třech příbězích se pak seznámíme s obsahem jeho posledního čísla. Po úvodu a kratším cestopisu z fiktivního francouzského městečka sledujeme osud moderního malíře, který tvoří ve vězení pomocí své múzy – bachařky. Po této nejlepší části následuje reportáž ze studentské revoluce a poté krimi případ uneseného dítěte.

Ve všech hraje několik slavných herců, Andersonových oblíbenců (Adrien Brody, Owen Wilson, Tilda Swintonová), i nováčků (Benicio del Toro či nejžádanější mladý herec současnosti Timothée Chalamet). Všechny příběhy také vzdávají hold francouzské kultuře šedesátých let – víc než novinářům z New Yorkeru, kterým je snímek věnován. Anderson si vyhraje s detaily, odkazy a se skoky v čase, ve své nostalgické láskyplnosti ale neobjevuje nic nového a jeho postavy zůstávají jen načrtnuté.

S Francouzskou depeší nicméně přijela na Riviéru početná hvězdná delegace, což festival čelící úbytku celebrit i filmových profesionálů přivítal. Nálada v Cannes je s nadsázkou jako na Titaniku po vyplutí. Většina návštěvníků vítá možnost vidět filmy zase na plátně a užívá si festivalového života jako dřív, jen s nutností nosit v sále roušky. Proticovidová opatření jsou však tak jako v celém městě poměrně laxní, přestože také ve Francii počty nakažených rostou. Frémaux sice ve svých úvodech na premiérách zdůrazňuje, jak je festival bezpečné místo díky neustálému testování účastníků. Testy ovšem pro vstup do většiny kin nutné nejsou, rozestupy mezi lidmi také ne a návštěvníkům nezbývá než spoléhat na osobní zodpovědnost druhých.

Pořád jde tedy o pandemický, specifický ročník, a to nejen počasím. Méně lidí a front znamená méně stresu, zároveň i pomalejší byznys v rámci filmového trhu. Cannes 2021 nepůsobí jako kýžený restart, ale jako trochu uspěchaná snaha o návrat do minulosti.