Filipínské kolo z bambusu nedrncá

kolo z bambusu

kolo z bambusu Zdroj: E15

Použití bambusu místo kovu dovoluje malé filipínské firmě Kawayan Tech pyšnit se sloganem „u nás kola pěstujeme“. Bicykly sice nerostou na stromech, ale jejich rámy se vyrábějí z nejdelší traviny na světě. Bambusová kola vyrábí od roku 2009, kdy její zakladatel Hecky Villanueva, původně městský antropolog, spolu se čtyřmi kamarády navštívil jeden workshop v Manile. Organizoval ho americký designér kol Craig Calfee.

Villanueva vycítil v bambusovém bicyklu obchodní příležitost. Bambus se na Filipínách vyskytuje hojně po celý rok. Roste rychle a je mimořádně pevný, proto se od nepaměti používá ke stavbě lešení, domů, nábytku – a teď i kol. Villanueva si přál, aby v sobě jeho podnik spojoval sociální zodpovědnost a zisk.

Bambus pro firmu Kawayan Tech pochází pouze z určitých částí Filipín, odkud se dováží do Manily ke zpracování. V hlavním městě se zpevní žárem, aby se neštěpil. Tyče drží pohromadě vlákno rostliny Abaca. Rámy se vyrábí ručně za použití jediného elektrického zařízení – elektrické vrtačky.

„Je to jeden z nejekologičtějších dopravních prostředků,“ říká Tammy, manželka zakladatele Villanuevy, která převzala otěže společnosti poté, co její muž v roce 2010 zemřel na srdeční nemoc.

Ceny kol od Kawayan Tech se liší podle typu: horská kola pro vyšší zátěž se prodávají za 475 dolarů (9900 korun), zatímco městská kola jen za 240 dolarů. Koloběžka pro děti, které se učí držet rovnováhu, stojí 119 dolarů. Příběh o Kawayan Tech se ústním podáním rozšířil do světa a dnes se kola z Manily prodávají i do Nizozemska, Německa a Švýcarska. Bambusová kola teď vyrábějí nejméně tři americké firmy a jedna dánská.

Kolo z bambusu nemůže mít každý už proto, že to není právě levná záležitost. Kromě toho materiál není nakonec tak pevný ani trvanlivý jako ocel, hliník nebo uhlíková vlákna. Průkopník bambusového dopravního prostředku Calfee však na svém webu píše, že bambus mnohem lépe tlumí nárazy než uhlíková vlákna. Američan o tom ví své, protože to byl on, kdo karbonový rám vymyslel. Filipínský veterán v závodění na horském kole Gong Narciso s Calfeem souhlasí. „Bambus úžasně pohlcoval nárazy a drkotání na cestě. Byla to příjemná a pohodlná jízda,“ píše na svém blogu.

Jens Funk, zkušený Němec, který na kole projel Indii, Mongolsko, Filipíny a další země, o horském kole od Kawayan Tech píše: Vynikající, ale nevhodné pro delší cesty. „Výhodou je pružnost bambusu. Ta je ale také nevýhodou při cestování, kdy vezete hodně zavazadel,“ řekl Funk, který ve filipínském městě Cebu provozuje cyklistický obchod.

Firma KawayanTech teď pracuje na dalších modelech. Vyrobila už první , které nazvala Elektrický Erik. Firma chystá také bambusové skateboardy nebo vozíčky pro postižené. „V rozvojových zemích jsou bicykly důležité pro přepravu zboží, pro cestu do školy nebo na trh. A velká přednost bambusových kol oproti ocelovým spočívá v tom, že materiál na jejich výrobu roste přímo na místě,“ zdůrazňuje Calfee.

Od naší zpravodajky