Firmy v centru krachují
Podnikatelům v části Liberce za kavárnou Nisa drasticky propadly tržby. Některým o více než polovinu.
Rozkopané díry místo asfaltu odřízly už před několika měsíci ulici Barvířskou, Papírovou, Bednářskou, Širokou, U Zbrojnice a Na Poříčí od okolního města. Opravy chodníků, inženýrských sítí i povrchu ulic ztěžují vjezd do zóny.
„Podepisujeme otevřený dopis primátorovi a zastupitelům. Chápu, že opravy jsou nutné, ale to, co se tady děje, je neuvěřitelné,“ říká iniciátor protestu a majitel obchodu s počítači na Papírovém náměstí Marek Vávra.
Chce oslovit liberecké zastupitele, aby se situací podnikatelů zabývali. Se stejným problémem se několikrát obrátil i na Odbor dopravy liberecké radnice.
Mohlo být hůř?
A nebyl sám. Úředníci ale na dotazy a žádosti o nápravu odpovídali strohým popsáním stavu. „Trošku komické je, že všichni, kdo se na radnici obrátili, dostali navlas stejnou odpověď,“ podotkl Vávra. Problém vidí podnikatelé v rok trvajících uzavírkách, které se přelévají z ulice na ulici.„Nedostanou se k nám zákazníci ani dodavatelé. Zboží z kamionů vozíme do krámu po rozkopané ulici na paletovém vozíku,“ popsala spolumajitelka domu na Barvířské ulici Martina Černíková. Město se brání tvrzením, že práce sladilo. „Kdyby se nové sítě pokládaly odděleně, bylo by to ještě delší,“ uvedl vedoucí Odboru dopravy Pavel Rychetský.
Na podnikatele se valí řada problémů, neschopností splácet úvěry počínaje a holou obživou konče. „Jde nám o existenci. Banky ani dodavatele nezajímá, že se ke mně nikdo nedostane, platit musím. Tržby se zvedají jen při krátkých zprůjezdněních přístupových ulic,“ uvedl Marek Vávra. Odhaduje, že jen v tržbách mu meziročně obchody klesly z dvaceti na šest milionů. A tak musel propustit některé zaměstnance. „Měl jsem jich pět, dnes jen dva,“ doplnil Vávra.
Vážnost situace si uvědomují i majitelé domů, kteří nechtějí uvést své jméno. „Odcházejí mi nájemci. Měl jsem v nájmu realitku, ta zkrachovala. Dluží mi čtyřicet tisíc. Dal jsem je k soudu. Další nájemci, pokud to takhle půjde dál, chtějí odejít,“ poznamenal jeden z majitelů objektů.
Mnozí z podnikatelů již ztrácejí nervy. „Zbraň mám. Až mi zase hrábnou před krámem,“ výhružně poznamenal další z podnikatelů. Majitelé obchodů denně hájí své zájmy.
„Před vjezd dělníci postaví třeba bagr a já pak řeším, aby s ním odjeli. Takhle se tady hádám i desetkrát denně,“ popsal majitel velkoobchodu s papírnickými potřebami Jaroslav Knížek. Vadí mu, že se o opravách nedozví dopředu. „Nikdo nás o opravách a omezeních neinformoval. Jediní, s kým se dá mluvit, jsou mistři,“ doplnil Knížek.
Hádky i potyčky
Marek Vávra se s dělníky dostal i do fyzického střetu. „Zase stál traktor přes ulici, nebyla tady ani povolena uzavírka. Slušně jsem řidiči řekl, aby poodjel. Byl arogantní natolik, že jsme se po chvíli chytili pod krkem,“ vyprávěl Vávra. Nerad vzpomíná na mistrovství světa v lyžování letos v únoru, kdy organizátoři pro doprovodné akce uzavřeli celý střed města.
„Nepustili nás sem téměř vůbec. Padesátimetrový stan s občerstvením mi zablokoval prodejnu. Nikdo tam ale nechodil,“ poznamenal Vávra.
Za chvíli vás odpojíme
A problémy se přelily až do podzimu. Každou chvíli se podnikatelé musejí potýkat s dalšími a dalšími problémy. Jednou nejde elektřina, pak voda. Uzavírky hlídají policisté a nenechávají vjet ani dopravní obsluhu. Zkušenosti s tím mají například provozovatelé restaurace Panoptikum. „Jednoho dne nám sem nepustili auto s pivem, jindy nám oznámili deset minut před otevřením, že vypnou vodu nebo elektřinu,“ popsala spolumajitelka restaurace Adriana Vondráčková. Restauraci během oprav ulic klesl obrat nejméně o dvacet procent.
Úředníci: Nejde o tepny
Uzavírky jsou podle podnikatelů chaotické a doslova nepředvídatelné. „Když jedu do práce, musím každou chvíli jinudy,“ vysvětlil Vávra. Podobného názoru jsou i další podnikatelé. „Nejvíce mě mrzí, že nejsou vyznačené objížďky. A než aby tady bloudili, tak si zákazníci zajedou jinam,“ vysvětlil majitel autolaků Josef Novotný.
Podle úředníků z liberecké radnice ale není nutné objížďky značit. „Nejsou to dopravní tepny. Nezdálo se nám to nutné,“ tvrdí vedoucí dopravního odboru liberecké radnice Pavel Rychetský. Podle něj bylo město průjezdné. „Mohlo se projíždět buď Širokou, nebo Barvířskou, opravovali jsme je postupně,“ doplnil Rychetský.
Město podnikatelům s propadem obchodů nepomůže, jedná totiž striktně podle zákona.
Úředníci nicméně připouštějí, že podnikatelé mají problém. „Lidé jedou tam, kam se lépe dostanou, konkurence je veliká,“ připustil Rychetský.
Lepší časy by měly pro soukromníky nastat na konci října, kdy uzavírky skončí.
„Český podnikatel nemá nikde zastání. Kdybych byl zahraniční firma, měl bych investice ochráněné. Jako tuzemská firma nemám žádnou zákonnou ochranu investic,“ dodal Vávra.