Franchising: Stroj na vydělávání peněz

Zatímco ve světě je více než šestnáct tisíc franšízových značek, v Čechách jich je jen asi sto padesát. „Jsme teprve na začátku. Není u nás dost vysoká nabídka,“ vysvětluje zakladatel Českého institutu pro franchising Jaroslav Tamchyna, proč je v České republice franšíza pořád jen cizím slovem.

Co je podstata franchisingu?

Je to vlastně podnikání na klíč pod cizím jménem. Na začátku stojí uznávaný podnikatelský koncept, který už je propracovaný a ověřený. Malý a nezávislý podnikatel na základě zakoupení franšízové licence spolupracuje se silnějším partnerem. Využívá jeho značky, znalostí a podpory, což mu umožňuje se rychleji a stabilněji prosazovat na trhu. Vtip je v tom, že kdo si kupuje franšízu, ten si v podstatě koupí stroj na vydělávání peněz. Ten koncept má vyšší výnosy a náklady jsou přitom menší. Všechno vybavení totiž kupuje od franšízora, který mu ho zajistí levněji než běžný dodavatel. Poskytovatel dává pravidla a příjemce to musí respektovat. Protože franšízor má ty zkušenosti, on ví, co funguje. Franšízant si to pak koupí v pomyslném balíčku.

Kolik takový balíček stojí?

Když vstoupíte do sítě dané značky, zaplatíte jednorázový poplatek, který začíná zhruba na dvě stě tisících a šplhá až do milionu korun, podle vyspělosti značky. Druhý poplatek je průběžný. Ten se obvykle platí každý měsíc. U realitních kanceláří to bývá šest procent z hrubého obratu. Ještě se platí marketingový poplatek, který přispívá k propagaci značky. Proto potřebuje poskytovatel co nejvíc franšízantů, protože teprve od nich může získat peníze na další rozvoj. Navíc sítě nežijí pouze z franšízových příspěvků, ale také z rabatů dodavatelů pro své členy.

Jaké jsou podmínky pro zakoupení franšízy?

Jedna z nejdůležitějších podmínek je, že franšízant nesmí mít ještě konkurenční značku. Uzavírá se poměrně rozsáhlá smlouva na dobu určitou. Obvykle na pět, sedm nebo deset let. V té jsou popsané okolnosti, za jakých podmínek se kontrakt bude odehrávat. Musíte například franšízora poslouchat. Na to Češi moc nejsou, na rozdíl třeba od Němců. Na druhou stranu jsou tam i podmínky pro poskytovatele. Jeho základní povinností je o franšízanta pečovat. Franšíza není jednorázový prodej, ale naopak dlouhodobá péče. Někdy péče a kontrola zároveň. Když má ale franšízant problémy, musí je poskytovatel řešit. Proto franšíza pro malého podnikatele bývá až šestkrát úspěšnější, než když podniká na vlastní pěst. O osmdesát procent se snižuje riziko, že zkrachuje, takže je to bezpečnější podnikání.

Jaký má vliv na trhu s realitami?

V souvislosti s dosavadním vývojem na českém realitním trhu se nabízí srovnání s vývojem v českém potravinářském maloobchodě koncem 90. let. Tehdy trh postupně zcela ovládly velké obchodní sítě, prostor ponechaly pouze pro malé množství maloobchodů. Podobná situace se odehrává na trhu s realitami. Je to úžasný fenomén. Na náš trh realitní franšíza vstoupila v roce 2005, kdy se tu objevily dvě sítě. Ty představují perspektivu vývoje nikoli jako pokračování dosavadní formy a stylu podnikání ve větším měřítku, ale jako kvalitativně nová úroveň podnikání.

Dosavadní živnostenský styl bude muset být vystřídán profesionálním přístupem na úrovni velkých firem. Ve finále to přináší prospěch i zákazníkům, protože dostanou lepší služby. Obzvlášť v tuto dobu, když je hospodářská krize, začíná krachovat jedna realitka za druhou, což je svým způsobem dobře, protože tu bylo velké množství nekvalitních realitek. Dokonce se říká, že v době krizí se franšízy prodávají nejsnáze. V krizi potřebujete vědět, že vám to pořád bude fungovat.

Jak vidíte vývoj?

Teď jsme se ocitli na křižovatce, na které se bude realitní trh zásadně kvalitativně i kvantitativně měnit. Končí éra zlatokopectví, kdy reality dělal každý, kdo si vyřídil živnostenský list. Během tří pěti let to tady bude vypadat úplně jinak. Přistoupí další mezinárodní sítě se zkušenostmi. Samostatné kanceláře s nimi budou držet krok stále obtížněji. Zůstane pět velkých sítí, které spolu budou soutěžit. Vedle nich bude fungovat jen pár specializovaných kanceláří.