Galerie sbírá obrázky WC s atmosférou

Kde mají nejhezčí atmosféru na záchodech? Podle návštěvníků galerie Supermarket WC v tureckém Efezu.

Půl roku sbírali lidé z karlovarské galerie Supermarket WC podobizny záchodů od svých fanoušků. Kvůli nekonečné soutěžní přehlídce s názvem WC jede! Galerijní sbírka zatím obsahuje dvacet fotografií toalet z různých částí světa. Její první ročník už má navíc i své vítěze. Organizátoři je slavnostně odmění 17. února na vernisáži výstavy Nenuď se, ukaž se. „Nápad uspořádat soutěž WC jede! jsem dostala na dovolené v Itálii. Inspirovala jsem se v klášteře, kam lidé posílali obrázky svatých, kteří jim pomohli. Líbilo se mi to,“ vypráví Tereza Bredlerová, ředitelka sdružení Protebe live, které galerii Supermarket WC provozuje. „Vzhledem k tomu, že je naším symbolem záchod, vyzvali jsme lidi, ať nám je posílají. Záchody jsou totiž všude po světě,“ říká Bredlerová.

Fotka podle cedule

Nejlepším snímkem toalety je podle návštěvníků galerie fotka Marka Reicha z Karlových Varů. Pořídil ji, když byl se svou přítelkyní na červencové dovolené v Turecku. „Při prohlídce města Efezu jsme narazili na krásné antické záchody. Na informační tabuli stálo, že se na nich lidé v době římské scházeli a diskutovali. Proto jsme se na nich vyfotili zrovna tak,“ říká vítěz. Fotku prý pořídil na samospoušť a snažil se, aby vypadala co nejautentičtěji. „Když soutěž o nejhezčí záchod vznikla, uvědomili jsme si, že tahle naše fotka je přesně pro ni,“ směje se Reich. Návštěvníci kromě dovolenkové momentky Marka Reicha ocenili také design toalety z Bratislavy i malebný vesnický záchod. Stálou sbírku chtějí lidé z galerie dále rozšiřovat. Ke konci roku vždy soutěž uzavřou a odmění vítěze. „Vystavovat je budeme, až jich galerie bude plná. Pak možná přijde na řadu i podlaha a strop,“ plánuje Bredlerová. Zatímco loni směli v soutěži hlasovat pouze fyzicky přítomní návštěvníci galerie, od letošního roku se do ní mohou zapojit díky internetu. Hlasování se bude konat jak na webu Protebe live, tak na Facebooku. Úlovky netradičních záchodů z celého světa sbírá galerie už teď. „Lidé nám mohou mailem posílat nejen fotografie, ale také grafiky, kresby, malby, nebo kterékoli jiné technické či vizuální provedení záchodů,“ říká Bredlerová.

Věci, které mají smysl

Supermarket WC únorovou vernisáží zahajuje novou sezonu, jejíž letošní motto zní Věci, které mají smysl. Na první výstavě letošního roku, tedy Nenuď se, ukaž se, představí své deníky vítězka stejnojmenné soutěže Helena Čubová. Podchod u galerie zase ozdobí díla Pavly Vargové, která zvítězila ve veřejném hlasování. „Během výstavy otevřeme také tematickou dílnu, kde si lidé budou moci vyrobit svůj deník a další drobnosti, třeba placku nebo tričko,“ říká Bredlerová. Novým sortimentem překvapí letos návštěvníky také Fair Trade kavárna, ve které si návštěvníci dají bioobčerstvení. Svou nabídku rozšíří i obchod v galerii. Návštěvníci si v něm koupí takzvané věci s příběhem. Tedy výrobky z recyklovatelných materiálů, z jejichž prodeje půjde část peněz různým nadacím. Rodiče zase potěší designové hračky inspirované pralesem nebo třeba tašky, penály či kabelky vyrobené z obaloviny na rýži. V nabídce galerie nebudou ani letos chybět netradiční šperky, oblečení a módní doplňky.