Geniální nápad prodá i zboží, které je teprve na papíře

Chytré hodinky Pebble.

Chytré hodinky Pebble. Zdroj: getpebble.com

Miloslav Hamřík
Pokud máte zajímavý nápad a jediné co vám chybí jsou peníze, existují cesty, jak si svůj sen splnit. Platí to alespoň v případě trojlístku mladých podnikavců seskupených v projektu Pebble Technology. Letos v dubnu zveřejnili svůj nápad na serveru Kickstarter, který se zabývá financováním nápadů veřejnou sbírkou, neboli crowdfundingem.

U partičky Pebble Technology to začalo jednoduchým nápadem. Firma chtěla vyvinout hodinky s displejem, u kterých by si uživatel mohl zvolit vzhled ciferníku. Hodinky po propojení s mobilním telefonem umí zobrazit text přijaté SMS, název právě přehrávané písničky na telefonu nebo aktuální teplotu vzduchu. Díky použité technologii elektronického papíru navíc firma zabila dvě mouchy jednou ranou. Výrazně se prodloužila výdrž baterie oproti jiným typům chytrých hodinek a zároveň se vyřešil problém s čitelností na ostrém slunci.

Sbírka měla za cíl vybrat 100 tisíc dolarů, aby společnost mohla vyrobit tisíc kusů těchto hodinek. Nicméně díky nadšeným reakcím na technologických serverech se vybralo přes 10 milionů dolarů. A mohlo to být i daleko víc, kdyby firma předčasně neukončila výběr příspěvků. K dokonalosti podnikatelského záměru už chybělo jediné. Objednané hodinky vyrobit.

Pětadvacetiletý Eric Migicovsky, zakladatel firmy tak dokázal prodat během 37 dní 85 tisíc hodinek, které v danou chvíli ani neexistovaly. Aby dokázal uspokojit tolik objednávek, musel během dvou týdnů najmout šest lidí a ztrojnásobit tak počet zaměstnanců. Hodinky, které slibují bezproblémovou komunikaci s chytrými telefony se systémem Android i iPhony, by měly ke svým majitelům zamířit během letošního podzimu. Nabídnou podporu Bluetooth verze 4.0, jsou vodotěsné a displej dokáže zobrazit pouze černou a bílou barvu.

Peníze pro dobré nápady

Crowdfunding ovšem není hrou na jistotu. Podle statistik nejvýznamějšího amerického serveru Kickstarter, který se touto formou investic zabývá, plánovanou částku vybere zhruba polovina projektů. A pokud sbírka nepřinese zvažovanou částku během pevně stanoveného období, peníze se vrátí přispěvcům.

Možná i proto zpočátku využívaly tuto formu financování umělecké projekty. Hudební skupiny sháněly peníze na natočení alb, filmaři na tvorbu filmů a kreslíři na tvorbu komiksů. Dárcům pak bývá odměnou samotné dílo, uvedení jména na webu nebo jako v případě vzniku počítačové hry Double Fine Adventure, i nějaké bonusové věci navíc. Třeba zpřístupnění dokumentárního videa o vzniku hry a přístup do online komunity, kde lze diskutovat s vývojáři.

Na to, že by se podobná forma financování mohla objevit v blízké budoucnosti i v České republice ovšem nelze příliš sázet. Brání tomu totiž zdejší zákony. Například zákon o veřejných sbírkách říká, že každou sbírku je nutné písemně nahlásit Krajskému úřadu 30 dnů před jejím zahájením. Stejně tak je nutné brát v potaz, že minimální vklad do společnosti s ručením omezeným je 20 tisíc korun, zatímco crowdfundingové příspěvky tvoří často částky již v řádu stokorun.