Golf, badminton či plavání. Školy se trumfují, čím děti přilákat

Tuhý konkurenční boj ve školství narůstá. Lákadlem je hlavně sport. Sedmička ukazuje, jak základní školy v kraji rozšiřují svá zaměření.

Když byli rodiče dnešních školáků malí, základní školy žádnou zvláštní nabídkou neoplývaly. V Plzni na Slovanech byla vyhlášená jazykovka a nedaleko škola zaměřená na atletiku. Škola u zimního stadionu vychovávala hokejové naděje Škodovky, jejich fotbaloví kolegové vyrůstali ve Skvrňanech spolu s malými plavci, matematické mozky se zase soustřeďovaly na Doubravce.

K bohatší nabídce nebyl důvod. Specializované školy sportovního zaměření patřily pod křídla tehdejších předních oddílů, kdo hrál za někoho jiného, ten tu neměl co pohledávat. A jiná zaměření nebyla nutná. Školy byly spádové, a tak měly své žáky jisté. Dnes je tomu jinak.

Fronta jako na banány

Vstupní prostor 25. základní školy ve Chválenické ulici je plný rodičů s dětmi. Desítky dalších mrznou už hezky dlouho venku. Je první den zápisu.

„Stejné to tu bude i zítra. Ale kapacitu prvních tříd naplníme tak za dvě hodiny a ostatní budeme odmítat,“ říká ředitel školy Petr Pavel. „Chválenda“ patří k nejžádanějším školám v Plzni.

„Škola má díky tělesné výchově dobré reference. Chodí sem děti mé kamarádky a jsou tu spokojené. My jsme se rozhodli pro florbal,“ vysvětluje Lucie Hanzlíčková, proč jde se svým dítětem k zápisu právě sem.

Na florbal tu bude nejspíš chodit i dcera Kateřiny Vošahlíkové. „Kromě toho sportu je skvělá i angličtina od první třídy,“ dodává maminka.

„Chválenda má nejlepší výběr kroužků a je tu i základní umělecká škola,“ zdůvodňuje svůj výběr další maminka Michaela Nováková. Ta si svou dceru představuje ve třídě s hudebním zaměřením.

Základní škola ve Chválenické ulici nabízí sporty od první třídy a hlubší specializaci pak od šesté. „Tam je to basketbal a badminton a nově budeme otevírat i golf. Ten už běží jako kroužek na prvním stupni. Šestatřicet dětí chodí hrát do golfového klubu na Slovanech. Od šestky budou jezdit na hřiště do Dýšiné,“ objasňuje ředitel školy nejmodernější sportovní specializaci. Golf žádná jiná škola v kraji zatím nenabízí.

„Mít třídu s rozšířenou výukou nějakého sportu, to bylo privilegium olympijských sportů. My jsme o golfové třídě uvažovali už dlouho, ale protože golf nebyl olympijským sportem, neměl na ni nárok. Letos však už bude součástí olympijských her v Londýně, a tak jsme do toho šli,“ vysvětluje Pavel a dodává, že vedení slovanského i dýšinského golfového klubu bylo nápadem nadšené.

Nejdřív kroužky

Na prvním stupni má rozšířená nabídka školy většinou podobu zájmových kroužků. To je i případ golfu či florbalu na „Chválendě“ nebo jazyků na skoro všech školách v kraji.

„Nabízíme angličtinu pro prvňáčky, a přestože je to předmět nepovinný, chodí jich tam asi devadesát procent,“ poznamenává ředitel základní školy Čechova z Rokycan Bohumil Nosek.

Skutečná specializace s vyšším počtem hodin a výukou odborníků přichází zpravidla až na druhém stupni. Výjimku tvoří letité stálice, jako je plzeňská 21. základní škola, tedy jazyková, Benešovka, tedy škola hokejová, nebo 33. základní škola, kde rostou budoucí opory fotbalové Viktorie.

Ale fotbalová škola už není v krajské metropoli jediná. Čtvrtým rokem se o malé fotbalisty a fotbalistky stará i 20. základní škola v Brojově ulici. Děti, kluci i holčičky se tu už od první třídy věnují fotbalu a volejbalu.

„V mladším školním věku je to jedno, děti mohou dělat oba sporty najednou,“ vysvětluje ředitel Pavel Kocián. Letos tu k zápisu dorazilo šestnáct potenciálních Pavlů Horváthů a jedenáct zájemců o volejbal.

Sportovní specializaci začala tahle škola nabízet v roce 2008 a ředitel počítá s tím, že v roce 2013 plynule přejde i na druhý stupeň. Viktoria Plzeň intenzivně loví i v tomhle prostředí a nejtalentovanější malé fotbalisty si přesouvá do své specializované 33. základní školy. „Viktorka si podchytí všechny děti z Plzně a okolí. Její trenéři chodí i na zápasy našeho fotbalového oddílu, a když je nějaké dítě zaujme, projeví o něj zájem. Takhle nám letos ze třetí třídy odešlo asi pět dětí na třiatřicítku,“ vysvětluje Kocián.

Spolupracují se svazem

O atletické naděje se zase stará 22. základní škola na Doubravce. „Obrátil se na nás plzeňský atletický svaz. Děti se od šesté třídy věnují všem atletickým disciplínám a atletický svaz si pak z nich vybírá své mladé naděje,“ říká ředitelka školy Božena Světlíková.

Mladé a velmi úspěšné badmintonisty a basketbalisty vychovává základní škola ve Chválenické ulici. „V badmintonu badminmáme mistryni republiky Lucii Havlovou a medailistky Kateřinu Krejčovou či Lucii Kolářovou, několik přeborníků kraje, reprezentanty. I mezi současnými dospělými reprezentanty jsou absolventi naší školy,“ vypočítává úspěchy ředitel.

Sportovní specializace či rozšířená výuka tělocviku a sportovních disciplín v nabídce západočeských škol jasně vedou. Pokud ovšem rodiče mají zájem směrovat své dítě jiným směrem, mohou při troše pátrání uspět i tady.

Na rokycanské základní škole Čechova nabízejí od šesté třídy rozšířenou výuku matematiky. „Zájem je docela velký, protože tahle třída je určitou alternativou k víceletému gymnáziu,“ říká ředitel školy Nosek. A dodává, že díky momentálně rostoucí podpoře technických oborů se škole podařilo získat evropské peníze na vybavení učebny novými notebooky.

„Z těchto peněz můžeme také žákům matematické třídy zaplatit exkurze do zajímavých míst, jako je přečerpávací vodní elektrárna Dlouhé Stráně, technické muzeum v Mnichově nebo muzeum budoucnosti v Linzi,“ dodává ředitel. Další rokycanská škola na ulici Míru se orientuje na estetickou výchovu a kulturní život. Děti tu hrají divadlo, ale také jezdí na představení. Na škole fungují dva pěvecké sbory, které vystupují jak na akcích ve městě, tak na vlastních koncertech.

Škola v Plzni v Brojově ulici láká kromě malých fotbalistů a volejbalistů i možné budoucí Mánesy, Alše a Švabinské. Od první třídy tu funguje třída s rozšířenou výukou výtvarné výchovy, na níž škola spolupracuje se základní uměleckou školou v Jagellonské ulici.

Přestože řada škol nabízí také nejrůznější počítačové kroužky, existuje v Plzni i „počítačová speciálka“. Na 22. základní škole volně navázala na někdejší matematické zaměření. Informatika se tu učí od šesté třídy a děti sem musejí skládat přijímací zkoušky. „Rozhodně nejde jen o pár hodin, kdy se naučí pracovat ve wordu a dělat tabulky v excelu. V osnovách jsou i základy programování,“ říká ředitelka Světlíková.

První na Tachovsku

Zatímco v místech, kde je škol už skoro víc než dětí, je rozšířená výuka nejrůznějších předmětů dávno standardem, na Tachovsku bychom něco podobného dosud hledali marně. Tachovská základní škola Zárečná se to rozhodla změnit a má před sebou první zápisy do tříd s rozšířenou sportovní výukou.

Děti na prvním stupni tu nově budou mít o dvě hodiny tělocviku týdně víc, na druhém stupni pak přibude ještě jedna. Nepůjde však o orientaci na konkrétní sport.

„Naším záměrem je poskytnout dětem všestrannou sportovní výuku, aby nebyly úzce zaměřené jen na jeden sport,“ vysvětluje ředitel Zdeněk Hnát. A dodává, že od třetí třídy budou žáci téhle třídy jezdit každou zimu na týden na lyže a v červnu na týdenní kurs turistiky - pěší, cyklistické i vodní.

Líné a nemotorné

Přibývající orientace škol na sportovní disciplíny je přímo úměrná klesajícímu zájmu dětí o jakýkoli pohyb.

„Kondice dětí se neustále zhoršuje,“ povzdychne si ředitelka 22. základní školy v Plzni Světlíková. Tachovský ředitel Hnát, aprobací tělocvikář, s ní souhlasí. Dokonce tvrdí, že dřív přicházely děti do školy fyzicky zdatnější. Zejména ty venkovské uměly házet, běhat, skákat. Městské děti zase dovedly výborně skákat přes švihadlo a vůbec jim šly sportovní dovednosti, kterým se samy učily na ulici, na hřišti nebo na prolézačkách.

„Dneska městské i vesnické děti musíme učit všechno od začátku,“ říká ředitel školy z Tachova. Podle něj je velmi výrazný rozdíl mezi dětmi, které aktivně sportují, a dětmi, které nesportují - dřív to tak zásadní rozdíl nebýval.

Kdo by snad ale měl obavy, že sportovně orientovaní jedinci mají místo mozku jen kus gumy nebo balón, měl by se zeptat na zkušenosti Bohumila Noska z rokycanské školy Čechova. „Většina dětí, které k nám letos dělaly přijímačky do speciálních šestých tříd, se hlásila jak na sport, tak na matematiku. A když byly přijaty, vybraly si třídu sportovní. Takže máme sportovní třídu chytřejší než třídy obyčejné,“ říká s úsměvem ředitel.