Google čelí tvrdé kritice on-line srovnávačů. Konečné slovo bude mít Brusel

Centrála Googlu

Centrála Googlu Zdroj: CC BY-SA 2.0: brionv

Společnost Google údajně stále využívá své dominantní pozice na trhu při zobrazování výsledků vyhledávání týkajících se srovnávačů cen prostřednictvím placené služby Google Shopping Box, což údajně ohrožuje evropský trh srovnávačů cen zboží. Kvůli jeho postupu při zobrazování výsledků vyhledávání Google už nějakou dobu prošetřuje Evropská komise.

Evropské komisi Google v loňském roce předložila již třetí návrh na „urovnání“ podmínek na trhu. Evropský komisař pro konkurenceschopnost Joaquín Almunia jej v letošním únoru dokonce předběžně akceptoval. Konečné slovo bude mít hlasování všech členů EK, které by se mělo uskutečnit letos v létě.

Google se ke zmíněné kritice Allegro Group nevyjádřil, redakci zaslal pouze svoji reakci na únorové Almuniovo předběžné rozhodnutí.

Podle Allegro Group a kolem něj sdružených organizací zastupujících zájmy evropských e-shopů však návrh stále obsahuje prodej zobrazení v Shopping boxu. Allegro v Česku provozuje například známý srovnávač Heureka.cz či aukční portál Aukro.cz.

Oč jde?

Google v listopadu 2013 začal například v Polsku a následně i v Česku prodávat umístění na prvních třech pozicích, které zobrazuje jeho vyhledávač. Odkazy v něm následně označil jako „reklama“ a vizuálně je odlišil, přičemž Evropské komisi tvrdí, že tak je zajištěno, že uživatel internetu ví, že kliká na reklamní sdělení.

Kámen úrazu tkví v tom, že běžný uživatel nejčastěji kliká hlavně na prvních několik zobrazovaných výsledků vyhledávání nehledíce na to, zda mu sdělují, že jde o reklamu či o běžný výsledek vyhledávání.

„Od chvíle, kdy Google službu Shopping Box spustil, nám poklesla proklikovost z běžných výsledků vyhledávání,“ dodal k dopadům služby nejpoužívanějšího vyhledávače šéf vztahů s veřejností společnosti Allegro Group Chris Sherwood.

Potvrdil to i nezávislý průzkum, který pro Evropskou komisi v loňském roce zpracovali profesoři David J. Franklyn a David A. Hyman.

Další data, tentokráte z vlastního šetření, dodala sama Allegro Group: I když se zobrazované výsledky na stránce náhodně prohazovaly, nejvyšší podíl kliknutí - téměř šedesát procent - získávaly ty zobrazené na prvních dvou místech, a to nezávisle na své relevantnosti či kvalitě.

Obraty srovnávačů cen napříč Evropou přitom závisí podle obchodního modelu až z 80 či 90 procent na proklikovosti z výsledků vyhledávání. Pokud by však teoreticky 60 procent z těchto výsledků bylo ovlivněno pouze cenovou politikou a ne doposud běžnými kritérii jako relevantnost výsledku hledání či hodnocení kvality, mohlo by to pro menší e-shopy znamenat vytlačení z trhu, potvrdit významnou pozici Googlu a naznačit turbulentní změny celého trhu.

České SPIR i APEK jsou na pozoru

Postup Allegra podporují i další subjekty evropského trhu, v Česku je o celém problému a iniciativě informována i Asociace pro elektronickou komerci či Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR). „Problematika nás velice zajímá a v diskusi na toto téma se budeme intenzivně angažovat, rozhodne-li tak výkonná rada sdružení“ uvedl Ján Simkanič, výkonný ředitel společnosti Internet Info a zároveň předseda SPIR.

Kritiky Shopping boxu by přitom mohlo „umlčet“ dodatečné zřízení výběrového algoritmu, který by se vztahoval jak na vyhledané výsledky služby Google Shopping, tak na výsledky ostatních srovnávačů.

Srovnávač Google Shopping má nicméně ve třetím smírčím návrhu, který Google komisi předložil, garantovanou část výsledkového boxu. „Pokud však tento 3. návrh Google Evropská komise schválí bez jakýchkoliv změn (tedy bez případného algoritmu - pozn. red.), tak to bude katastrofou pro celý e-commerce v Evropě,“ dodal Sherwood. Srovnávače podle něj pak nebudou mít možnost zmíněný problém přednést k národním úřadům zodpovědným za hospodářskou soutěž a zároveň to urychlí vstup Googlu na trh srovnávačů cen.

Jde o větší spor

Celý spor Evropské komise s Googlem má nicméně další tři body. Jedním z dlouho diskutovaných je například služba Google Search Images, tedy to, jakým způsobem pracuje Google s obrázky ve vyhledávači obrázků. „SPIR se již delší dobu angažuje právě v problematice přebíraných obrázků při vyhledávání. V tomto bodě jsme se jako sdružení již připojili ke stížnosti CEPIC, která s aktuální podobu vyhledávání v obrázcích také nesouhlasí,“ dodal Simkanič.