Google možná v Gmailu porušuje americké zákony. Bude soud

google

google Zdroj: ctk/AP

Když se začtete do společných podmínek služeb Googlu, narazíte v nich na sekci Váš obsah v našich službách. Píše se v nich, že souhlasíte s tím, aby vaše e-maily a další soukromá data kontrolovaly automatizované systémy – roboti, kteří a to za účelem zlepšování služeb, vytváření personifikované reklamy a tak dále.

„Váš obsah (včetně e-mailů) analyzují naše automatizované systémy, abychom vám mohli nabídnout funkce služeb relevantní přímo pro vás, například přizpůsobené výsledky vyhledávání, personalizované reklamy a detekci spamu a malwaru. K této analýze dochází při odeslání, přijetí a uložení obsahu.“

Není to nic nového a na Živě.cz jsme o tomto odstavečku psali už mnohokrát v souvislosti s několika kauzami, při kterých došlo i k zablokování účtu, protože Google jednoduše věděl, že (sic soukromě) sdílíte třeba hanbaté obrázky, což vyhodnotil jako porušení pravidel.

Díky medializaci v posledních několika letech by si měl být každý uživatel služeb Googlu vědom, že takto jsou prostě nastavená pravidla hry, a pokud se mu to nelíbí, může si vybrat alternativní ekosystém. Tedy alespoň teoreticky, v praxi totiž podobně přísná pravidla a automatické systémy provozují i další velcí hráči. Microsoft a jeho úložiště OneDrive je dokonce ještě přísnější a čistě teoreticky byste mohli alespoň dočasně přijít o účet i pouhým uložením fotografie nahoře bez do své vlastní a s nikým nesdílené složky na webovém úložišti.

Ale já nic Googlu nepodepsal!

Jenže co ti, kterých se výše zmíněná pravidla vůbec netýkají? Jestli teď jen nechápavě kroutíte hlavou, že přeci každý, kdo používá služby Googlu, na které nahrává vlastní data, musí mít i tamní účet a tedy musí souhlasit s totožnými podmínkami, jste na omylu. Jedna služba se tomuto předpokladu totiž tak trochu vymyká.

Ano, je to Gmail! E-mailová služba je dnes jednou z posledních, která z principu není vázaná na konkrétní ekosystém. Jinými slovy, e-mail můžete poslat na Gmail z Hotmailu, iCloudu, Seznamu, nebo prostě jakéhokoliv jiného poštovního serveru, a pokud vše proběhne v pořádku, prostě dorazí do schránky.

Tak a teď přichází na řadu konečně ta klíčová otázka: Dal odesílatel podobného e-mailu souhlas Googlu k tomu, aby zprávu analyzoval, strojově zpracoval a v ideálním případě skrze kontextovou reklamu i vydělal? No nedal, pochopitelně. E-mail sice již formálně patří majiteli příchozí schránky, ale stále může obsahovat osobní informace kohosi mimo ekosystém Googlu.

Není analýza jako analýza

Něco podobného se přitom děje na denním pořádku. Je naprosto přirozené, že v rámci Gmailu nedochází pouze k výměně zpráviček mezi členy této sítě, ale na poštovní servery přicházejí miliony a miliony e-mailů i z vnějšího světa.

Ty přitom neskenuje pouze Google a jeho Gmail, ale dnes pochopitelně naprosto všichni, protože každý slušný e-mailový provozovatel používá přinejmenším antivirový a protispamový filtr. Nakonec je určitou analýzou obsahu pochopitelně i automatizované uživatelské filtrování podle pravidel, které také nabízí každý lepší webový pošťák a desktopový program.

Tak kde je sakra problém? V oné nuanci použití. Zatímco analýza na spam, viry a pro účely filtrování je prostě jedna z běžných funkcí – podstata moderní elektronické pošty, reklamní analýza už vede k výdělku a je to prostě byznys, ze kterého odesílatel vlastně nic nemá. Reklamní analýza prostě není esenciální funkcí e-mailu.

Pokud vám to i tak připadne bizarní, vězte, že za oceánem to bude jedno z dalších zajímavých dilemat pro následující měsíce, okresní soud v kalifornském San José dal totiž zelenou (PDF) novému případu, ve kterém stěžovatelé v čele s Danielem Materou viní Google z odposlouchávaní.

Celý článek si můžete přečíst .