Haas a Czjzek, nejstarší porcelánka v Česku je na prodej

Ani třísté výročí evropského porcelánu neuchránilo kulturní památku v Horním Slavkově před krachem.

Kdo složí do patnáctého března dvoumilionovou kauci, je ve hře o nejstarší porcelánovou manufakturu v Česku. Hodnotu zkrachovalé fabriky Haas a Czjzek v Horním Slavkově odhadl soudní znalec na třiadvacet milionů pět set tisíc korun.

Avšak pozor, insolvenční správce firmy Pavel Tatíček nemusí žádnou z nabídek přijmout. „Po uspokojení věřitelů by mohla fabrika znovu vyrábět porcelán, to by bylo optimální,” přeje si Tatíček.

Porcelánka Haas a Czjzek zkrachovala před rokem, když ze dne na den zavřel její brány kvůli ztrátám ruský majitel Ruslan Sayfullin. Rozhodnutí krajského soudu pak továrnu poslalo do veřejného výběrového řízení. Společně s majetkem v budovách, pozemcích, strojích a ochranných známkách, ale také s desetimilionovými dluhy vůči bankám, zdravotním pojišťovnám, správě sociálního zabezpečení nebo úřadu práce. Ten vyplatil za porcelánku mzdy její více než stovce zaměstnanců. Na majetek společnosti je tak uvalená řada exekucí.

Plzeňská realitní kancelář Pubec má teď za provizi tři procenta z kupní ceny najít pro insolvenčního správce porcelánky nového majitele. Poohlédnout se má především za hranicemi: v Číně, Rusku, Indii nebo Německu.

Prodat jí má nejlépe v jednom funkčním celku. Pokud se jí to nepodaří, může se majetku zbavit po částech. Co kdo bude chtít: stroje, budovy nebo jen pozemky, na kterých stojí, či ochranné známky. O vlastnictví jednoho z užitných vzorů však musí ještě zabojovat u vrchního soudu.

Spor o Bernadotte

O právo používat reliéfní tvar Bernadotte se s hornoslavkovskou porcelánkou Haas a Czjzek pře novorolský Thun 1794. Bernadotte, kvůli kterému šéfové porcelánek zkřížili meče, se stal nejprodávanějším tvarem Thunu 1794 v roce 2009.

Podle Thunu 1794 prodávala společnost Haas a Czjzek v Česku a Rusku levný plagiát tvaru Bernadotte, vyráběný v Číně. „Neudělali jsme nic protiprávního. Tvar Bernadotte historicky pochází z manufaktury v Horním Slavkově. A dávno, ještě v éře zkrachovalého Karlovarského porcelánu, zamířil do závodu Karlovarského porcelánu v Lesově,“ hájil tehdejší jednatel společnosti Zdeněk Uhlíř práva fabriky Haas & Czjzek.

Porcelánka z Nové Role, která závod v Lesově vlastní, však k historii úspěšného vzoru říká něco jiného. „Tvar Bernadotte původně vyráběla továrna Haas a Czjzek v Horním Slavkově, ale ve zcela odlišné verzi. Tedy jiná ouška, jiná úprava víček, rozlišné hubičky na konvicích, jinak uzpůsobený reliéf,“ tvrdí Michal Bíman, generální ředitel společnosti.

Jeho firma koupila veškeré výrobní zařízení a ochrannou známku z majetkové podstaty bývalé Concordie Lesov, která tento tvar vyráběla od šedesátých let minulého století. Kombinovanou ochrannou známku CL Bernadotte má Thun 1794 zapsanou v rejstříku ochranných známek. „Tvrdíme, že jsme jediným oprávněným výrobcem a dodavatelem reliéfního tvaru Bernadotte,“ dodává Bíman.

Spor dvou porcelánek v regionu o to, komu patří práva na reliéfní tvar Bernadotte, tak rozhodne až vrchní soud. V prvním kole dal pražský městský soud za pravdu porcelánce z Nové Role. Podle jím vydaného předběžného opatření nesmí manufaktura z Horního Slavkova v Česku skladovat a prodávat čínské výrobky právě s tímto reliéfním tvarem.

Soudní spor tak může bránit porcelánce Haas a Czjzek zbavit se byť jen zbytků zásob ze skladu. Novorolská porcelánka Thun 1794 totiž po zkrachovalé manufaktuře chce, aby podobné výrobky okamžitě stáhla z trhu a zničila. O zákazu prodeje rozhodl soud ve svém předběžném opatření už v lednu 2010.

„Po vyhlášení konkurzu začal Pavel Tatíček opět tyto výrobky prodávat,“ napadli právníci Thunu 1794 insolvenčního správce Haas a Czjzek. Podle nich Tatíček předběžné opatření nerespektuje.

Zástupce porcelánky z Horního Slavkova tak musel slíbit: Prodej zásob se shodným reliéfem na čas zastavím. „Mají sice jiné označení, ale stejně jde jen o menší část zásob,“ mávl rukou Tatíček.

Spasitel z Ruska

Porcelánku vyhlášenou v roce 1992 za kulturní památku měl vytáhnout z problémů ruský obchodník Ruslan Sayfullin, který ji koupil od trojice Uhlíř, Hloucha, Neumannová v létě 2009. Ti ji vlastnili od začátku devadesátých let.

O rozkvět porcelánky založené v roce 1792 se zasloužil v letech 1803–1843 místní rodák, důlní fyzik a také lékař Georg Lippert. Od roku 1867 se vedení ujali Georg Haas a Johann Czjzek, tato značka se pak stala v oboru pojmem.

Po porcelánu z Horního Slavkova toužily celebrity, v roce 1977 porcelánka vyrobila výbavu pro anglickou královnu Alžbětu II. V roce 1993 firma dekorovala vázu pro papeže Jana Pavla II. O rok později si tu servis pro Pražský hrad vybrala Olga Havlová.

Sayfullin se s téměř polovičním podílem na roční produkci stal rázem největším zákazníkem porcelánky, jenže předloni v únoru ruská vláda zvýšila clo na dovoz porcelánu z Česka. To byla pro Haas & Czjzek smrtelná rána. „Ruský trh se zhroutil, odebíral čím dál méně,“ poznamenal tehdy bývalý majitel Zdeněk Uhlíř. Porcelánka založená v roce 1792 tak zavřela své brány a novou práci si muselo hledat přes sto lidí.

Další krachy

Existenční problémy neměli jen v Horním Slavkově. Novorolská porcelánka společnosti Thun 1794 koupila na jaře roku 2009 celkem čtyři závody zkrachovalého Karlovarského porcelánu včetně Nové Role. Bývalí zaměstnanci se do práce vraceli v období od května do srpna, kdy se výroba pod novým vlastníkem znovu rozjížděla. Ve druhé polovině roku už společnost stihla vyrobit 1,7 tuny porcelánu, za které utržila přes 440 milionů korun.

Když v lednu roku 2009 zkrachoval Karlovarský porcelán, pracovala Michaela Sedláková v jeho novorolském závodu tři roky. Po pádu celé firmy musela jako všichni ostatní zaměstnanci na pracovní úřad. „Jaké to bylo? Škoda vzpomínat. Nejprve jsem doma udělala všechnu práci, a pak jsem čekala na telefon,“ vzpomíná černovláska ze Staré Chodovské.

Jinou práci si v té době nehledala. „Věřila jsem příslibu, že továrnu koupí nový majitel a vezme nás zpět,“ vysvětlila Sedláková. Dočkala se. Byla mezi zaměstnanci, které nový vlastník skutečně povolal zpět. Šťastná, že má zpátky svou práci v porcelánce, je také Dana Samcová z Chodova. „Na pracáku jsem byla měsíc a stačilo mi to. Bez práce jsem byla nervózní,“ ohlížela se za zlými časy. Zažít by je už nechtěla. Stejně jako lidé z porcelánky v Horním Slavkově.

SEDM PORCELÁNOVÝCH ŠLÁGRŮ

• Tisíce hrnků, talířů i celých souprav z Karlovarska vloni plnily regály hotelových skladů nebo kuchyňských linek domácností. O jaký karlovarský porcelán mají zákazníci největší zájem?

1. Když Thun 1794 uvedl předloni na trh dekor Blue Cherry, čekal dobrá čísla prodeje. Že se však modré třešně stanou doslova bombou, s tím v Nové Roli počítal jen málokdo. Porcelánu se vzorem modrých třešní nakonec porcelánka prodala nejvíc. „Tento dekor je naprostým hitem naší společnosti,“ potvrdila asistentka ředitele Tereza Ptáčková. Thun 1794 přitom jen oprášil dekor, který tady byl už na začátku 20. století. Samozřejmě tak, aby odpovídal moderní době.

2. Loni se staly prosincovým šlágrem porcelánových trhů známé komiksové postavy ze Čtyřlístku: Fifinka, Myšpulín, Pinďa a Bobík. Licenci na výrobu dětských souprav s těmito postavičkami zakoupila porcelánka Thun 1794 předloni na podzim a v prosinci u příležitosti vydání pětistého čísla Čtyřlístku zahájila jejich prodej. A hrnky a talířky se Čtyřlístkem se staly hitem.

3. Oblíbeným mezi milovníky růžového porcelánu je tvar Lenka. Chodovská manufaktura dalovické porcelánky Epiag Lofida - Porcelán CZ předloni tohoto tvaru prodala nejvíc. „Je to jeden ze dvou nejžádanějších tvarů naší společnosti,“ říkal ředitel manufaktury Pavel Štěpán.

4. Červené a černé oblé linky na tvaru Tom z dílny Thunu 1794 předloni přitáhly pozornost hlavně mladší generace. Čajovou soupravu s tímto dekorem si mohli lidé pořídit za zhruba šestnáct set korun.

5. Na předloňském porcelánovém trhu se dařilo také vzoru pomněnek na tvaru Bernadotte. Kombinaci drobného květinového dekoru s oblíbeným tvarem si žádali zákazníci nejen v Česku, ale také v Rusku a dalších zemích. Tvar Bernadotte vyrábí porcelánka Thun 1794 v závodě Concordia Lesov už od šedesátých let.

6. Empír je název dalšího z úspěšných vyslanců karlovarské porcelánové školy. Jde o druhý z nejúspěšnějších tvarů chodovské manufaktury roku 2010. Kombinace hranatého růžového porcelánu a zlata vloni oslovila desítky zákazníků. „Teď jsme vyjeli s novinkou. S jídelní soupravou Empír v bílém a růžovém provedení,“ upozorňoval Pavel Štěpán.

7. Vylepšovat obchodní bilanci porcelánek z Karlovarska pomáhal také Krteček se svými přáteli. Na dětských soupravách Thunu zalévá jahody, nosí vodu nebo se třeba koupe ve vodě. A děti mu fandí. Krteček byl se Čtyřlístkem druhým nejžádanějším vzorem roku v kategorii dětských porcelánových souprav.