Hledáme důstojné místo pro Slovanskou epopej. Zn.: S klimatizací

Už devadesát let „staví“ Praha pavilon pro Muchovu epopej. Teď pro ni má provizorium ve Veletržním paláci. Ale obrazy zatím zůstávají na Moravě.

Primátor Pavel Bém na dnešek, 29. července, svolává mimořádnou radu města. Na programu nebude živelná pohroma, ale spor milionové metropole se šestitisícovým Moravským Krumlovem o dvacet obrazů Alfonse Muchy.

Krumlov totiž v pondělí, kdy mělo stěhování Slovanské epopeje do metropole začít, na žádost Muchovy rodiny přesun zakázal. A to do doby, než budou vyřešené právní nejasnosti kolem darovací smlouvy, jejímž prostřednictvím Mucha obrazy Praze věnoval. Epopej má být vystavená od září ve Veletržním paláci.

„Se zákazem nesouhlasíme a do Krumlova pošleme dopis s našimi argumenty. Pokud neuspějeme, odvoláme se ke krajskému úřadu,“ vysvětlil pražský radní pro kulturu Ondřej Pecha.

Zákaz stěhování však podpořila i Rada Jihomoravského kraje. Podle ní má Krumlov na obrazy nezpochybnitelné morální právo. Na straně Prahy ale stojí soudy. Žádost, s níž Muchova rodina uspěla na krumlovské radnici, jí soud už dvakrát zamítl.

Odborníci se dohadují

Se stěhováním epopeje ze zámku, kam si ji chodili lidé prohlížet bezmála padesát let, nesouhlasí i někteří odborníci.

„Jsem proti zbytečným transferům obrazů. Praha se v době převzetí Slovanské epopeje zavázala, že postaví novou, klimaticky vyhovující budovu. Za devadesát let se tak nestalo,“ řekl třeba vedoucí restaurátorské školy AVU Karel Stretti.

Nejsilnějším argumentem magistrátu pro stěhování je neutěšený stav zámku, kde jsou obrazy vystavené v kapli a v Rytířském sále.

„Stav expozice odpovídá šedesátým letům minulého století, kdy vznikla,“ uvedl restaurátor Tomáš Berger z Galerie hlavního města Prahy, který o epopej dlouhodobě pečuje.

V zámku chybí klimatizace, kterou suplují tlusté kamenné renesanční zdi, požární hlásiče byly instalované teprve nedávno.

„To, co se připravuje ve Veletržním paláci, bude o dvě třídy lepší, než to, kde je dílo vystavené dnes,“ řekl Berger.

Dílo navíc bude ve Veletržním paláci seřazené tak, jak to Mucha naplánoval. Návštěvníkům to konečně umožní vidět pohromadě například třídílný husitský triptych.

V moravskokrumlovském zámku je epopej rozdělená podle toho, jak se do kaple a většího sálu vešla. Menší obrazy jsou v jedné místnosti, větší v té druhé.

Ale i podle Bergera by bylo pro obrazy lepší, kdyby se rovnou stěhovaly do plánovaného nového pavilonu, místo do provizoria ve Veletržním paláci.

Epopej má být ve Velké dvoraně, kterou si metropole pronajala. „Smlouva s městem je podepsaná na osm měsíců,“ uvedla Petra Jungwirhová, mluvčí Národní galerie, které Veletržní palác patří.

Magistrát ale odhaduje dobu potřebnou pro vznik nového pavilonu na minimálně pět let, o prodloužení pronájmu s Národní galerií jedná.

Osmiměsíční pronájem dvorany bude stát město dva miliony korun.

Pavilon už mohl stát

Magistrát přitom v dubnu 2008 dělil od stavby pavilonu na holešovickém Výstavišti jediný souhlas. Jeho nájemce, společnost Incheba, mu ho však nedal.

Na jaře roku 2008 tak znovu začala jednání galeristů, kunsthistoriků, Muchovy nadace, Prahy a Moravského Krumlova o tom, kde obrazy definitivně skončí. Na přetřes přišla místa, jako Křižíkův pavilon nebo Průmyslový palác na Výstavišti. Poslední jednání zase byla o Vítkovu, Letné či areálu bývalého těšnovského nádraží.

Zatímco Muchova nadace podporuje vznik pavilonu na Letné, město je podle Pechy pro Vítkov