Hledat místo k parkování je loterie. Aspoň placení bude snazší
Zdeněk Hradský bydlí v centru Pardubic, kousek od třídy Míru. I když si koupil parkovací kartu, každé odpoledne marně projíždí postranními uličkami a hledá místo, kde by nechal stát své auto.
„Když se vracím z práce, skutečně nemám kde zaparkovat. Začínám uvažovat o tom, že si místo karty pronajmu parkovací místo na některém ze soukromých parkovišť. Je to sice dražší, ale zato bezpečnější. Navíc budu mít jistotu, že mám auto kde nechat,“ říká Hradský.
A zdaleka není sám, kdo musí den co den řešit podobný problém. Ještě horší situace je na pardubických sídlištích. Auto na autě, minimální rozestupy, tak to v podvečer vypadá třeba na Dubině. David Zbořil z Rybitví zase řeší opačný problém.
„Kousek od našeho domu sídlí střední škola. Spousta jejích žáků tam jezdí autem. Škola vlastní parkoviště nemá, a tak sem denně přijede kolem třiceti aut, zaberou všechna parkoviště kolem našeho domu a my nemáme kde stát. Odpoledne naopak všichni odjedou a najednou je zde místa dost. Naštěstí jsem přes den v práci, ale třeba náš soused je z toho nešťastný,“ říká Zbořil.
Co s tolika auty?
Že jde o problém, ví i vedení města. „Aut je moc a parkovacích míst málo. Obdobný problém v současné době řeší snad každé větší město,“ připouští složitou situaci ve městě vedoucí odboru dopravy na pardubickém magistrátu Vladimír Bakajsa.
A čísla mu dávají za pravdu. Jen za poslední tři roky se podle Českého statistického úřadu zvýšil počet aut ve městě o několik tisíc. Těch osobních tu jezdí přes pětasedmdesát tisíc. Parkovacích míst ale nepřibývá.
„Nejhorší situace je určitě v centru. Jedna z nejproblematičtějších lokalit je například ulice Na Spravedlnosti,“ říká Bakajsa. Podle něj by situaci pomohl vyřešit nový parkovací dům. „Ideální místo by pro něj bylo třeba u Domu hudby,“ myslí si.
Ne všichni ale vidí tento nápad jako dobrý. Soukromý parkovací dům, který stojí vedle Východočeského divadla, tedy také v centru, totiž po většinu času zeje prázdnotou. „Samozřejmě cena za stání v takovém domě nesmí být vyšší než v okolních ulicích. Jinak je logické, že tam lidé nebudou jezdit. Každý se dnes snaží ušetřit,“ dodává Bakajsa.
Chybějí peníze
Další z variant, o které se v minulosti hodně hovořilo, je projekt velkého oficiálního pozemního parkoviště na náměstí Dukelských hrdinů, kde dnes auta načerno stejně parkují. Výstavba nových parkovacích míst ale stojí peníze a ty v současné době město potřebuje jinde. „Zatím se nic takového neplánuje. Všechno je to samozřejmě o penězích,“ vysvětluje Bakajsa.
Složitou situaci řidičům neulehčilo ani loňské zrušení parkovacích zón. Místa, kde dříve mohli stát pouze rezidenti, se změnila v parkoviště pro každého, kdo zaplatí poplatek. Současně s tím ale začalo přibývat těch, kteří sice na místech stojí, ale za parkování neplatí vůbec, a to hlavně ve večerních hodinách.
Radní se to rozhodli řešit. „Vzhledem k tomu, že v zónách placeného stání přibývá vozidel parkujících bez parkovací karty či parkovacího lístku, rozhodlo se vedení města prodloužit dobu placeného parkování na městských silnicích o dvě hodiny,“ říká Vladimír Bakajsa.
Od prvního dubna tak budou řidiči za stání platit od šesti ráno až do deseti večer. Výjimkou jsou jen parkoviště na Pernštýnském náměstí, náměstí Republiky, v Labské ulici a na Tyršově nábřeží. Na těchto většinou malých parkovištích bude třeba mít zaplaceno nebo vlastnit parkovací kartu pouze do osmé hodiny večerní jako dosud. Tato stání ale patří k nejdražším. Hodina tu vyjde na čtyřicet korun.
„Špatné řešení”
Ne všichni však novinku vítají. „Je to na prd. Nic to nevyřeší, jen nás to bude stát víc peněz,“ zlobí se René Mayer.
„Není to žádné nepopulární nařízení, je to na žádost mnoha lidí, kteří vlastní parkovací karty a nemají zároveň šanci večer zaparkovat u svých domů. Místa, která jsou určena především jim, totiž využívá hodně lidí jako bezplatné noční parkování. A to zvlášť s blížící se letní sezonou,“ hájí krok náměstek pardubické primátorky zodpovědný za dopravu Martin Bílek.
Není to jediná změna, která na řidiče v Pardubicích s příchodem jara čeká. Radnice počítá s tím, že by zájemci od dubna mohli začít platit parkovné také pomocí esemesek. Zřízení systému vedení města nyní ladí s právníky.
„Máme velký zájem na tom, abychom umožnili lidem, kteří parkují v zónách placeného stání, zaplatit i formou esemesek. Nebudou tak muset po kapsách hledat drobné,“ říká náměstek Bílek.
V sousedním Hradci Králové podobný systém funguje už více než rok a jeho obliba u řidičů stále stoupá. „Každý den využije možnost platby přes mobil asi 250 lidí. Oproti loňsku jde o stoprocentní nárůst,“ říká Jiří Holubec, projektový manažer společnosti ISP, která v Hradci spravuje parkovací automaty.
„Pardubice se určitě vydávají správným směrem. Pro řidiče je to pohodlné a pro provozovatele téměř bez problémů. Za celý rok jsme zaznamenali minimum reklamací,“ doplňuje Holubec.
V Hradci jdou ještě dál. Nově chystají pro lidi dokonce zvláštní aplikaci do telefonů, která by měla placení ještě víc usnadnit. „Bude to speciální program, který za vás vyplní celou textovou zprávu. Lidem tak odpadne zdlouhavé a nepříjemné vyťukávání zprávy,“ dodává Holubec.
Ceny zůstanou
A ještě jedna dobrá zpráva čeká na všechny řidiče. Pardubičtí radní zatím prý nepočítají se zvyšováním cen parkovného. „V tomto se letos nic měnit nebude,“ slibuje náměstek Bílek.
V Pardubicích je zpoplatněno přes čtyři tisíce míst. Hodina stojí řidiče od deseti do čtyřiceti korun. Lidé, kteří v místě bydlí, si mohou pořídit rezidenční parkovací karty, za které zaplatí patnáct set korun ročně.
PARKOVÁNÍ V PARDUBICÍCH
• Od 1. dubna se bude nově za parkování ve městě platit ve všední dny od 6.00 do 22.00. V sobotu od 6.00 do 12.00.
• Hodina parkování stojí řidiče od 10 do 40 korun. Rezidenční parkovací karta přijde na 1500 korun ročně.