Hračky budou vypadat živěji, díky jednoduchým displejům

Oči figurce svítí díky světlu, které příjímá z projektoru pod nohami.

Oči figurce svítí díky světlu, které příjímá z projektoru pod nohami. Zdroj: Disney Research

Společnost Disney zkoumá využití 3D tiskáren při tvorbě jednoduchých a miniaturních displejů. Výzkumníci této společnosti zkoumají několik různých technologií pro vývoj nových druhů hraček. Jednou z nich jsou například světlovodivé trubičky.

Již nyní představila společnost několik různých příkladů, kam by vývoj této novinky mohl směřovat. V krátkém videu společnost představuje plastovou figurku modrého čertíka, která hýbe očima nebo figurku se světelným tlukoucím srdcem.

Kromě hraček lze najít ale praktické využití technologie například v podobě nástavce na LED žárovky pro lepší rozptyl světla, ovladačů fungujících na opticko-mechanické bázi nebo optických čoček. Za zmínku stojí i aplikace v podobě jednoduchého volumetrického displeje, který dokáže zobrazit jednotlivé body nejen v jedné rovině, jak je tomu zvykem u klasických displejů, ale ve 3D prostoru naskládané za sebou.

Vědci vytváří tyto světlovodivé součástky na speciální 3D tiskárně, která na sebe zvládá skládat jednotlivé vrstvy polymeru s přesností 600 bodů na palec. Pro tvorbu takové vrstvy tiskárna využívá tekutý polymer, který tvrdne při ozáření ultrafialovým laserem. Výsledný efekt svitu pak vzniká díky vzduchovým bublinkám ve tvaru tenkých trubiček uvnitř vytisknutého objektu. Zdroje světla, jako například LED diody přitom mohou být ve výsledné součástce zcela uzavřeny.

Než ovšem technologie zamíří na trh, bude ji potřeba ještě znatelně vylepšit. Experti se zatím potýkají například s vysokými světelnými ztrátami. I proto chtějí dále pracovat na vývoji součástek s lepší odrazivostí i absorbcí světla. Badatelé věří, že budoucnost interaktivních zařízení není v postupném smontování různých součástek, ale právě v tisku vrstvu po vrstvě.