„Hradec je mimořádné město,“ říká David Vávra

Hradec Králové byl jedním z prvních měst, kde architekt a divadelník David Vávra natáčel pořad Šumná města. Nyní pracuje na konečné podobě nové městské knihovny, která tu vznikne rekonstrukcí továrny Vertex.

„Být s knihou v krásném prostředí není až tak běžné,“ říká známý architekt a herec legendárního pražského divadla Sklep David Vávra. Právě on je autorem budoucí podoby nové městské knihovny, která by co nevidět měla vyrůst v Hradci Králové.

V čem bude hradecká knihovna výjimečná?

Myslím si, že by měla být krásná v tom, že má luxus volného prostoru. Zároveň bude mít přidané hodnoty, jako je literární kavárna, klub pro besedy, čtení nebo komorní hudba. Nejkrásnější na knihovně však podle mne bude obrovská terasa na střeše, která zabírá půdorys celého jednoho patra. Bude to místo, kde člověk může být s knihou. A být s knihou v krásném prostředí není až tak běžné.

Právě na terase se má „převalovat“ velryba. Jak bude vypadat?

Je to taková výtvarná rozmařilost. Velryba v Trnkové Zahradě představuje moudrost. Přečetla všechny časopisy a všechno ví, takže symbolizuje moudrost, kterou člověk získá prostřednictvím knih a časopisů. Jinak by mělo jít o drátěnou konstrukci porostlou zelení, tedy o něco mezi zeleným objektem a instalací.

V jakém stadiu jsou přípravné práce?

Po pozvolném tápání se přistupuje k zadání prováděcí dokumentace a pracuje se na podobě interiéru. V něm ještě může dojít k menším změnám. Vyjasňuje se například velikost kavárny a její zázemí nebo výměra některých kanceláří.

V současné době sídlí městská knihovna v historické budově v jádru města. Nové prostory budou zcela jiné a mnoho čtenářů jistě pocítí nostalgii.

Opustit takové historické prostory je samozřejmě těžké. Na druhou stranu provoz knihovny je na současném místě velmi drahý a také komplikovaný. Nová knihovna například centralizuje některé současné pobočky.

Jak vhodným prostorem je pro novou knihovnu budova někdejší továrny Vertex?

Objekt Vertexu se k revitalizaci hodí. Jde o volný sloupový systém nezatížený příčkami, takže se tam velmi snadno vepíše nová náplň. Navíc je továrna konstrukčně elegantní a má v sobě kus poezie. Byla to poctivá práce, a přestože je budova industriální, má svoji kvalitu.

Jaký máte jako architekt vztah k Hradci Králové?

Hradec je jedním z prvních míst, kde jsme s režisérem Radovanem Lipusem natáčeli Šumná města a je to mimořádné město. Je málo míst, která dokázala bez konfliktu vstřebat historickou a moderní architekturu a navíc měla to štěstí, že jejich struktura byla tak pevná, že do ní nešlo zasáhnout ani v době komunismu. I paneláková výstavba má v některých případech díky Ulrichovu urbanismu alespoň nějaký kontext. V Hradci se ponechal střed města samostatný a vedle toho vzniklo město moderní. A je to harmonické spojení.

Před časem jste propagoval i další chystané stavby, které město zařadilo mezi své takzvané vize. Který záměr vás nejvíce zaujal?

Krásná je křižovatka U Koruny v podobě královské koruny, odkazující na Hradec jako město českých královen. Autobusové nádraží je radikální stavbou, která vyřešila dopravní situaci. Okouzlila mne vědecká knihovna na půdorysu písmene X. Je to takové zjevení, jako kdyby místní fotbalový klub vyhrál zázračně ligu, a pak postoupil do evropského poháru.

Co vám je v Hradci naopak „trnem v oku“?

Vždy když jedu po nadjezdu na městském okruhu a míjím okna bytů, která jsou ve třetím patře, přijde mi to hodně drsný. Kvalita bydlení tam klesla na nulu.

Podepsal jste petici proti demolici vily Anička v centru Hradce. Co říkáte na možnost, že by plánované sídlo pojišťovny stálo těsně vedle ní a tím ji vlastně obestavělo?

Anička je majákem s velkou městotvornou hodnotou. Člověk si ji totiž velmi uvědomuje. Je to orientační bod a objekt jedinečný tím, že je na svém místě svým způsobem velmi osamělý. A i tím možná potenciálně určený ke zbourání. O záměru Aničku obestavět moderní budovou nevím. Obecně však lze i takovou věc udělat dobře.

Jak vnímáte záplavu českých měst obchodními centry?

Obchodní domy na předměstí se dají časem zbourat, toho se nebojím. Více mne děsí, když se rozpínají v centrech. Na druhou stranu mi ani tam nevadí citlivě posazený obchodní dům. A když se mne někdo ptá, co s těmi obchoďáky? Pokud se vám tam nelíbí, tak tam nenakupujte, to je jediný lék, odpovídám.