Huawei chce být v Česku jedničkou v prodeji chytrých telefonů

Huawei

Huawei Zdroj: profimedia.cz

Čínská společnost Huawei hodlá i nadále pokračovat v rychlé expanzi na tuzemském trhu s chytrými telefony. „Do budoucna chceme být v Česku jednička,“ uvedl pro E15.cz viceprezident společnosti Zbyněk Pardubský. Huawei má u nás v současné době zhruba 10procentní tržní podíl a dalšího růstu chce dosáhnout zejména posilováním značky a maximum vytěží i díky silnému partnerství se zdejšími operátory.

Sílící čínská firma se během několika let stala dominantním poskytovatelem technologií pro infrastrukturu mobilních sítí českých operátorů, což Huawei zaručuje dobrou výchozí pozici i pro partnerství v prodeji a propagaci chytrých telefonů. „Huawei při jednáních ze silné pozice v mobilních sítích hodně těží a je pro něj snadnější získat ze strany operátorů dobrou pozici,“ popisuje jeden ze zdrojů, který má k těmto jednáním blízko. „Pro operátory jsme určitě strategický partner,“ komentuje situaci Pardubský.

Číňané chtějí v Česku investovat do významného posílení o samotné značce Huawei, což by mělo do budoucna dalšímu růstu pomoci. „Dnes je prozatím stále ještě běžné to, že lidé přijdou do obchodu a vyberou si chytrý telefon od Samsungu, protože tu značku prostě znají,“ popisuje Pardubský. Huawei proto v příštím roce chystá prozatím nespecifikované investice do rozsáhlých reklamních kampaní a otevřít chce také svůj první značkový kamenný obchod, podobně jako to udělal Samsung. Termín a lokalita jsou prozatím stále v řešení.

Změna myšlení

Huawei na našem trhu působí už 10 let a jeho obraz se zde výrazně proměňuje. Například u koncových zařízení o firmě veřejnost příliš nevěděla, i když zařízení používala. Tuzemští operátoři běžně prodávali 3G a další modemy od Huawei pod svojí značkou.

Se změnou vnímání značky se mění i to, jak se čínská společnost prezentuje navenek a jak přistupuje k trhu jako celku. Huawei proto začíná podporovat několik aktivit spojených s inovacemi a školstvím. Firma třeba v následujících 4 letech hodlá celkem 40 studentům zdejších technických univerzit věnovat stipendia o celkové částce 80 tisíc dolarů, během příštího roku připraví společně s operátory akce na podporu zejména technického vzdělávání a angažuje se také v dalších programech.

Huawei kvůli posílení značky v Česku otevře vlastní kamenný obchod a bude tak následovat kroky Samsungu. Na obrázku obchod jihokorejské společnosti na pražském Andělu.Huawei kvůli posílení značky v Česku otevře vlastní kamenný obchod a bude tak následovat kroky Samsungu. Na obrázku obchod jihokorejské společnosti na pražském Andělu.|Jan Sedlak

„Je to součást změny myšlení celé firmy. Dříve jsme jenom vtrhnuli na trh, ale teď už pro nás dává větší smysl dělat pro něj něco víc,“ vysvětluje změny Pardubský. Konkrétně podpora vzdělávání má mít dopad na dostatek technicky zdatných odborníků, kterých je v Evropské unii stále nedostatek a které firmy jako Huawei a další potřebují. I když je Huawei čínská firma, z celkových 400 zaměstnanců, které působí v české pobočce, jich je kolem 95 procent z tuzemska. Zdejší Huawei chce počet zaměstnanců do budoucna navyšovat, už ale nepůjde o skokové nárůsty.

Huawei letos v Česku utrží kolem 180 milionů dolarů s tím, že se mu pravidelně daří v prodeji chytrých telefonů růst o 80 až 100 procent. Jeho telefony si u českých zákazníků získávají oblibu i díky nízké ceně. Například vlajková loď Ascend P6 se dá pořídit za cenu mírně převyšující 9 tisíc korun. Žebříčkům prodejům u operátorů nicméně vévodí ještě levnější modely Ascend Y300 a G510.

Číňané doposud v České republice rychle rostli, v oblasti výstavby a správy mobilních sítí, které jsou stále jejich hlavní byznys, už ale nemusí být příležitosti tak velké. Operátoři Telefónica (PPF) a T-Mobile se totiž dohodli na sdílení sítě, díky čemuž mohou právě na výstavbě a technologiích výrazně ušetřit. „To pro nás samozřejmě znamená méně peněz,“ souhlasí Pardubský. Vodafone zase spustí LTE na staré síti, což opět znamená nižší náklady.

Zároveň ale potvrzuje zájem Číňanů v budování sítě pro případného čtvrtého operátora. „Reálně to tady nikdy jiný ekonomicky dělat nemůže,“ myslí si zástupce české pobočky Huawei. Společnost zároveň usiluje o získání většího tržního podílu v tradičních firemních datových centrech, tam ale nemá vybudovanou takovou tradici a pokrok je pomalý.