Huawei chce v Česku zaútočit také na výrobce serverů

Huawei

Huawei Zdroj: profimedia.cz

Čínský obr Huawei se chce po silném zakořenění u dodávek technologií a služeb v mobilních sítích a postupující expanzi v prodeji chytrých telefonů výrazně rozrůst také v případě serverů a dalších nástrojů do datových center. A to i v Česku. „Aktuálně v této oblasti rosteme o desítky procent ročně, stejný vývoj a očekávání do budoucna máme i na tuzemském trhu,“ říká šéf české „enterprise“ pobočky Huawei Tomáš Brouček.

Huawei samozřejmě na trhu serverů a storage zařízení roste z nuly, nárůsty o desítkách procent tak prozatím ve výsledku nejsou tak závratná čísla. Globální trend ale ukazuje, že Číňané mohou být v této oblasti jednou hodně dobří. Firma je silná zejména na domovském trhu, což jí společně s rostoucí poptávkou ve světě v posledním kvartálu vystřelilo na pozici globální čtyřky v prodeji serverů. Huawei už servery rostou sedm kvartálů za sebou.

„Je samozřejmě otázkou, jestli stejně silnou pozici, jakou máme v Číně, dokážeme uhrát také jinde,“ uvádí Tomáš Brouček. „Ještě nějakou dobu určitě bude trvat, než se dostaneme do všeobecné akceptace trhem. Očekávám ale, že tak během dvou až tří let nastane větší obrat.“

Jíst jídlo zavedených značek

Huawei rozhodně tuzemský relativně konzervativní trhu bude muset přesvědčit. Firma věří, a oslovení zákazníci to potvrzují, že už má dostatečně dobré technologie s dobrou cenou. „Nejsme Rolls-Royce, ale Superb ano. A to se do dnešních podmínek, kdy peníze hrají roli, docela hodí,“ naznačuje Brouček. „Máme zcela dostačující výrobky splňující standardní požadavky.“

I když Huawei v byznysu s technologiemi do datových center rychle roste, stále je jeho tuzemský podíl v podstatě pod rozlišovací schopnost všelijakých žebříčků a statistik. Na trhu už ale firma rozhodně vidět je a pomalu začíná „jíst jídlo“ zavedeným značkám. „Pociťuje to zejména Cisco,“ navazuje Brouček.

Může přijít doba, kdy už to nebude jenom o tradičních značkách jako HP, Dell či Cisco.

Huawei v případě serverů, storage a dalších produktů aplikuje podobnou čínskou taktiku, jako v jiných případech. „Čínské vedení mluví o jasném a úzkém zaměření, to tedy děláme,“ popisuje zdejší serverový šéf. Huawei se tak nesnaží nabrat až stovky partnerů, kteří by pak jeho produkty nasazovali a prodávali, ale pracuje pouze s menšími a strategickými počty.

„Úkolem je vybrat si pár partnerů a potenciálně silných oblastí a tam aplikovat podobný postup, jaký jsme realizovat na telekomunikačním trhu,“ vysvětluje Brouček. Huawei se aktuálně zajímá o státní správu, energetiku, finanční instituce a velké firmy.

Může přijít jiná doba

Tuzemská datacentrová sekce expandující čínské firmy se od počátku nesnažila oslovovat a případně přetahovat zavedené partnery pevně přimknuté k velkým značkám typu Cisco a podobně. Ve většině případů si vybrala menší hráče „na okraji“, kteří v Huawei vidí příležitost. A začalo to fungovat. „Partneři vidí, že může přijít doba, kdy už trh nebudou jenom HP, Dell, Cisco a další,“ věří Brouček.

Huawei má na servery, storage a další produkty v Česku aktuálně 50 autorizovaných partnerů a zhruba 20 dalších. „Enterprise“ sekce aktuálně zaměstnává 10 lidí, do budoucna se ale počítá s růstem. Tato divize zároveň získává některé služby a zázemí od tradiční české centrály Huawei.

HuaweiHuawei

A právě přes zavedený telekomunikační Huawei může vést další silná obchodní cesta pro nový serverový byznys. Číňané mají se zdejšími operátory dobré vztahy, na jejich technologiích ostatně běží velká část zdejších mobilních sítí, což dává prostor pro manévrování.

Operátoři jsou v současné době v pozici, kdy musí stavět LTE sítě a klesají jím příjmy z volání a SMS, což nedělá dobře jejich finanční kondici. Sázka na dobrý poměr ceny a výkonu u serverů a storage systémů v jejich datových centrech je příležitostí pro Číňany. „Vidíme o nás ze strany operátorů zájem,“ říká Brouček.

Trh už něco vidí

Huawei navíc bude schopná držet ceny na relativně nízké hladině ještě nějakou dobu. Při dalším vývoji produktů například nejde cestou častých investic, jako konkurence. To nejenom šetří samotné peníze za nákup, ale také za integraci a podobně.

Huawei se obecně snaží více zakořenit v Evropě a sebe samu popisuje jako evropskou firmu. Jedním z kroků je i angažovat na vysokých školách. Číňané už teď vybavují svými technologiemi univerzitní učebny a laboratoře a chtějí jít ještě dále. „Jednáme například s ČVUT, mohla by to být taková školící agentura, podobně jako se na školách učí Cisco,“ nastiňuje Brouček.

Když Huawei mluví o tom, že jí nějaký trh zajímá, většinou to nebývají pouze plané řeči. Firma dříve například oznámila, že chce vydobýt nejvyšší příčky na trhu s chytrými telefony a v Česku už to díky kampaním s Jaromírem Jágrem a podobně začíná být vidět.

V případě technologií do datových center může být postup rovněž zajímavý. Na trhu už ostatně začíná kolovat mnoho historek všeho druhu, ve kterém Huawei hraje hlavní roli. Kdo je vypouští, je pouze spekulace.