Hvězdní výtvarníci vystavují v Olomouci

V Galerii Mona Lisa a Muzeu moderního umění vystavují svá díla Oldřich Kulhánek a Milan Kunc.

Hned dva mezinárodně proslulí čeští výtvarníci se prostřednictvím svých děl sešli v Olomouci. Galerie Mona Lisa připomíná výstavou sedmdesátiny grafika a ilustrátora Oldřicha Kulhánka, Muzeum moderního umění zase od čtvrtka 25. února představuje průřez třicetiletou tvorbou malíře, kreslíře a keramika Milana Kunce.

Kulhánek oslavil své jubileum v pražské Galerii Hollar, olomoucká expozice však nabízí ke zhlédnutí mnohem více děl. „Je zde více než sto grafických listů, od leptů z počátku sedmdesátých let až po několik grafik s erotickými motivy, které vznikly loni v prosinci,“ popsal výstavu galerista Libor Gronský. Pražského rodáka Kulhánka pojí s Galerií Mona Lisa zvláštní pouto. „V roce 2000 měl proslov k zahájení její činnosti, před pěti lety jsme tu oslavili jeho pětašedesátiny,“ připomněl Gronský.

Grafik, jehož dílo je zastoupené i v galeriích v Paříži či Washingtonu, vytvořil rovněž návrhy bankovek a sérii poštovních známek. „Zaráží mě, že žádná státní instituce dosud neuspořádala komplexní Kulhánkovu výstavu, kde by byly zastoupeny jak návrhy grafické podoby bankovek, tak ilustrace a volná tvorba,“ poznamenal Gronský.

O podobnou komplexnost usiluje Kuncova výstava v Muzeu moderního umění. „Zaměřili jsme se především na autorovu pozoruhodnou kreslířskou tvorbu, která doposud nebyla v České republice dostatečně představena v celém jejím spektru,“ zdůraznil kurátor Ladislav Daněk.

Organizátorům se podařilo shromáždit téměř sto padesát kreseb a obrazů z let 1976 až 2009. „Jedním z tematických okruhů je kresebný soubor dvojic či přímo milenců, dále představujeme Kuncovy ženské akty nebo portréty umělcových přátel a blízkých,“ přiblížil Daněk.

Umělecká provokace

Část výstavy je věnovaná i Kuncově tvorbě z devadesátých let, která může mnoha návštěvníkům muzea připadat jako provokativní. „Zejména v malbách totiž umělec záměrně klade sám sobě i divákům otázku, kde se nachází hranice mezi takzvaným vysokým uměním a kýčem,“ vysvětlil Daněk.