Instantní potraviny sice šetří čas, nemusí ale prospívat zdraví | E15.cz

Instantní potraviny sice šetří čas, nemusí ale prospívat zdraví

Ilustrační foto
Ilustrační foto
• 

ČTK

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn

Polotovary a polévky v sáčku sice usnadňují vaření, podle odborníků by si však konzumenti měli dávat pozor na složení a kvalitu těchto výrobků. Shodují se, že při dlouhodobé konzumaci nemusejí sušené a instantní směsi na vaření prospívat zdraví. Lékaři navíc upozorňují, že tento způsob vaření a pečení je nevhodný pro děti do tří let. Pokud se denně vaří s pomocí sušených směsí, často se vytlačují z jídelníčku přírodní suroviny.

„Používejte lépe čerstvé, sezónní, kvalitní potraviny a dělejte s nimi co nejmenší brikule tak, jak to dnes tvrdí většina špičkových šéfkuchařů. To je nejlepší. Lidé by si měli sami rozhodnout, zda suché směsi používat. Já říkám, že to je zbytečné,“ radí Václava Kunová ze Společnosti pro výživu. Občasná konzumace jídla připraveného ze suchých směsí podle odbornice ale zdraví neuškodí, jestliže se navíc denně zařazuje doporučených 400 gramů zeleniny a 200 gramů ovoce a jídelníček je celkově vyvážený.

Lidé trpící nadváhou by si při vaření ze sušených směsí měli podle obezitologa Štěpána Svačiny všímat především složení konkrétního výrobku, ne všechny podle něj mohou uškodit. Záleží na míře konzumace a způsobu přípravy konkrétního pokrmu. Server STOBklub, který informuje o hubnutí a zdravém životním stylu, doporučuje raději se vyhnout například přílohám v prášku a některým směsím na omáčky a dorty.

Z polotovarů na pečení se v současnosti mohou připravit nejen buchty, perník či bábovky, ale i krémové dorty, čokoládové brownies nebo muffiny. Odbornice na výživu upozorňuje, že obsahují polyfosfáty, které v nadbytečné míře způsobují problémy s ukládáním vápníku do kostí.

 

„U některých bramborových kaší je problém s větším množstvím kuchyňské soli a vysokým glykemickým indexem,“ upozorňuje Kunová. „Tím, že je kaše z technologicky vysoce upravených brambor, je pro dítě se sklonem k obezitě nebezpečná tak, že může vést k následnému neuvědomělému přejídání,“ doplnila. Sušené omáčky naopak mívají velké množství solí a aromat. Především děti pak nejsou kvůli tomu schopny rozeznat základní chutě potravin. Sušené směsi proto podle předsedkyně společnosti praktických dětských lékařů Hany Cabrnochové nemusejí maminky při vaření pro děti používat vůbec.

Podle Pavla Suchánka z Fóra zdravé výživy je zapotřebí se informovat o složení výrobků, dražší obvykle bývají kvalitnější. „Mají vyšší podíl sušeného koření, nižší podíl soli, nižší podíl glutamátu a vyšší podíl původních složek, třeba i sušeného masa. Kdežto levné směsi jsou většinou postaveny na velkém množství soli, glutamátu a látek, které organismu příliš mnoho nepřinášejí,“ uvedl Suchánek.

Autor: ČTK

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video