Jaguar XKR-S: první jízdní dojmy

Jaguar XKR-S Convertible

Jaguar XKR-S Convertible Zdroj: Autorevue.cz

Jaguar XKR-S Convertible
Jaguar XKR-S Convertible
Jaguar XKR-S Convertible
Jaguar XKR-S Convertible
Jaguar XKR-S Convertible
7
Fotogalerie
Deset novinářů, dvě hodiny do večeře a před hotelem kabriolet osazený kompresorem přeplňovaným osmiválcem o výkonu 550 koní. Atmosféra zhoustla tak, že by se mohla krájet. Na všechny se tutově nedostane…

Opravdu si ani nevzpomínám na presstrip, kde by mezi novináři zavládlo takové dusno. K dispozici bylo poměrně málo času, poměrně hodně lidí a pouze jeden Jaguar XKR-S. Tak jako téměř vždy si nikdo nepřečetl program dvoudenní akce, aby zjistil, že odpolední jízdy slouží pouze jako kratochvíle a že druhý den bude na okruhu k dispozici celá řada XKR-S v provedení kupé i kabrio.

Takže každý zúčastnění netrpělivě očekával návrat kolegy, který auto ukořistil jako první. Jo, kdo dřív přijde, ten dřív mele. Měl jsem štěstí. Když se auto vrátilo, zrovna nikdo nebyl ve střehu a za minutku už testovací XKR-S směřovalo na další testovací jízdu. Velmi brzy jsem pochopil, proč všichni tak nutně potřebovali auto vyzkoušet okamžitě.

Nejrychlejší ze všech

Jaguar XKR-S už nějakou dobu na trhu působí, takže myslím, že není potřeba nějak podrobněji popisovat, o co tady vlastně jde. Ono se vlastně všechno dá vyjádřit poměrně jednoduše jednou větou. XKR-S je nejrychlejší sériově vyráběný model automobilky Jaguar. Tohle mluví za vše. Nedávno navíc bylo představeno otevřené provedení Convertible a právě to stálo před naším hotelem jako jedna z možností, jak si zkrátit čekání na večeři. A jen tak mimochodem, hned za hotelem byla krásná klikatá asfaltka vedoucí až do výšky téměř dvou tisíc metrů nad mořem. Opravdu velmi atraktivní kratochvíle.

Obvykle hodnotíme v úvodu design toho kterého automobilu, ale to pro tentokrát přeskočím. Vzhled auta totiž nepotřebuje vůbec žádný komentář. Agresivní nárazník, písmenka RS na masce chladiče, otvory v kapotě, vzadu decentní spoiler nebo čtyři koncovky výfuku… O potenciálu tohoto auta nemůže nikdo pochybovat ani na minutu. Možná, že černé provedení na fotkách vypadá až příliš nenápadně, v reálu to ale nevadí. To, co by náhodou v očích některých pochybovačných jedinců nezvládl design, bezpečně doplní zvuk motoru.

550 kompresorových koní

Každý, kdo měl s XKR-S tu čest, vám zaručeně potvrdí, že to, co ho nejvíce dostalo, je právě zvukový projev pohonné jednotky. Už pouze moment, kdy se do auta usadíte, zmáčknete tlačítko a motor naskočí… V tu chvíli všem začne běhat mráz po zádech. Zvuk je krásně mechanický a přirovnání k různým symfoniím je stoprocentně na místě.

Musím se přiznat, že v tomhle autě by mě bavilo klidně i popojíždět krokem někde po pražském nábřeží a poslouchat, jak se pod kapotou to obrovské stádo jen tak líně převaluje. Vědomí obrovského potenciálu, který je rozložen mezi osm válců a kompresor, je jednoduše krásné. Stejně jako fakt, že v momentě, kdy dám plyn na podlahu, ujedu bez problému drtivé většině účastníků silničního provozu a těm skvělým policejním Passatům můžu leda tak ukazovat, jaké to jsou jedničky.

XKR-S má pod kapotou kompresorem přeplňovaný osmiválec o výkonu 404 kW (550 k). Maximum výkonu je dostupné při 6000 – 6500 ot./min. Točivý moment pak vrcholí hodnotou 680 Nm a tu má řidič k dispozici od 2500 ot./min do 5500 ot./min. Přestože verze Convertible není žádný drobeček (a Coupe taky ne) – váží 1800 kilogramů, zvládne sprint z nuly na stovku za 4,4 s a maximálně dosahuje na 300 km/h. Myslím, že nastal ten správný čas vyrazit na zmíněnou klikatou silnici.

Jedním slovem zábava

Než jsem se odvážil podívat se, co vlastně tahle „kočka“ umí, chvilku to trvalo. Patřičný respekt je zcela na místě, ono 550 koní s motorem uloženým vpředu a pohonem zadních kol může být stejně zábavné, jako zrádné. Kromě toho se bavíme o autě s pořizovací cenou sahající ke čtyřem milionům korun. Rozum říká, že musíme opatrně. Všechno ostatní, že musíme vyzkoušet, co vůz dovede. Hádejte, která část asi vyhrála.

Ostych stranou, za ostřejší zatáčkou už bez váhání šlapu až na podlahu a čekám, co se stane. Auto vyrazí kupředu s neskutečnou razancí a svůj zátah stupňuje. U 6500 ot./min se žlutě rozsvěcí displej na přístrojovém štítu – nejvyšší čas přeřadit. Takže dáme za tři a můžeme začít na novo. Jak už jsem napsal, tohle všechno doprovází doslova famózní zvuk motoru, který ještě může být umocněn tím, že si stáhnete plátěnou střechu. To, co znáte z jiných sportovních aut (nebo třeba z XKR-S Coupe), si umocněte na druhou. Dokonalé…

Jenže rovinkou to pouze začíná a ty krátké rovné alpské úseky proletíte během několika málo vteřin. Přichází zatáčka a tedy zkouška dalšího podstatného aspektu sportovního auta – brzd. V tomto ohledu jsem čekal více, minimálně základní parametry XKR-S jsou dobrým důvodem, proč čekat řádně jedovatý projev. To se u našeho testovacího exempláře až tak úplně nekonalo. Odpovědí klidně může být ale fakt, že jde o testovací exemplář a brzdy už zkrátka měly něco za sebou.

Dobrzdíme a hurá do apexu. Řízení by mohlo být o něco tužší, ale budiž. Je velmi přesné a auto reaguje na sebemenší pohyb. V zatáčkách se drží zvolené stopy takovým způsobem, že z toho bude méně odolným povahám špatně. Na druhou stranu, ať chceme, nebo ne, s dvojicí pasažérů se dostáváme k hranici 2000 kilogramů a to je i přes výborný podvozek trochu znát.

Přesto je závěr z krátké okreskové projížďky jednoznačný. XKR-S je zábava, která nezná mezí. Bavit se můžete přísně čistou stopou, nebo pokud jste odvážnější, s vypnutou stabilizací jízdou bokem. To jsem si ovšem na okresce nedovolil. Proč riskovat, když druhý den jdeme na okruh.

Na ringu

Ne, bohužel se nebavíme o Nürburgringu, což by bylo bez přehánění pohádkové, ale o Salzburgringu. Okruh na první pohled vypadá jako dost jednoduchý, ale není tomu tak. Trefit těch pár zatáček, abyste na rovinkách nic neztratil, se ukázalo jako docela složité, ale to jen pro představu. Velmi jsem byl zvědav, jak si tady XKR-S povede, protože se v minulosti už několikrát potvrdilo, že sportovní auto, které se na okreskách tvářilo tak suverénně, je na okruhu vlastně strašně těžké.

Nevím, jak to u Jaguaru dokázali, ale nakonec jsem své hodnocení o vysoké hmotnosti musel změnit. XKR-S ji maskuje dokonale. Okruh a jízda na limitu ukázala ještě jednu podstatnou věc. Spojení řidič – auto funguje ukázkově. S vypnutou stabilizací se samozřejmě zadek hrne kupředu s takovou verou, jako někteří politici k moci. Řidič ovšem vždy přesně ví, co se děje a přesně cítí, kdy je ještě vše v pořádku, a kdy už překročil hranici a čekají ho efektní hodiny. S aktivovanou stabilizací si na výjezdech ze zatáček žije kontrolka trakce svůj vlastní diskopříběh.

Přiznávám, že mě XKR-S dostalo hlavně tímto chováním. Už dlouho jsem neseděl v autě, ve kterém bych tak přesně cítil, co dělá. Stačí pár kilometrů v ostrém tempu a najednou si uvědomíte, že už nejste řidič, ale že jste součástí auta. O to větší škoda, že je k dispozici pouze automatická šestistupňová převodovka. Není špatná, to vůbec ne, ale páka je prostě páka.

Nechybí samozřejmě možnost řazení pádly pod volantem. Automat vás poslechne na slovo a nepřeřadí, ani když motor vyženete do omezovače. Zkoušel jsem také ostrou jízdu ve sportovním režimu a řazení nechal na řídící jednotce. Ukázalo se, že převodovce trochu trvá, než v plném tempu přeřadí na vyšší rychlostní stupeň. Škoda.

Závěr

Jaguar XKR-S je čistokrevný a maximálně povedený supersport. De facto je jedno, zda sáhnete po verzi Coupe nebo Convertible. Kabriolet se totiž chová úplně stejně jako kupé. O nějakém kroucení karoserie vůbec nemůže být ani řeč. Na okruhu jsme zkoušeli obě provedení, a ač jsem se velmi snažil, rozdíl jsem prostě nepoznal. Výborné jízdní vlastnosti, charismatický zvuk motoru a brutální zátah, to je to, co si budu pamatovat z této projížďky ještě hodně dlouho.