Jak se v Seznamu dělají „pokusy na lidech“

Zdroj: Jan Sedlak

Seznam dokončuje novou verzi svého e-mailu. Nepůjde pouze o backend, ale také o nové uživatelské rozhraní. A právě na jeho testování s dobrovolníky jsme se byli podívat.

V Seznamu se peče nová verze populární služby Email.cz. První informace o této skutečnosti jsme vám přinesli už koncem léta loňského roku a před pár dny jsme získali také přístup do testovací podoby. K té už ostatně mají klíče rovněž někteří vybraní zájemci, kteří se stali součástí komplexního testovacího a odlaďovacího procesu.

Součástí nového „seznamáckého“ e-mailu nebude pouze pohánějící mechanismus na pozadí, ale také zcela přepracované uživatelské rozhraní, které ze všeho nejvíce připomíná klasický Outlook z Windows a Mail z Mac OS X. Zatímco testování backendu probíhá především na technické bázi, grafické rozhraní se servíruje lidem a je nutné myslet na to, aby jim co nejvíce vyhovovalo. Na řadu proto přichází zkoušení na obyčejných „lidech z ulice“.

Interní testy na Seznamácích

Celá služba a uživatelské rozhraní se nejdříve testují interně. Produktový tým může vybraným zájemcům z řad zaměstnanců Seznamu přepnout jejich soukromou schránku do nového režimu (firemní schránku ne, protože Seznam uvnitř firmy kvůli groupware funkcím používá Exchange Server od Microsoftu).

První várka připomínek a podnětů pro zlepšení tak přichází přímo od lidí z firmy. Nemusí ale jít vůbec o žádná zkreslená data od ajťáků, nová podoba schránek je totiž zapínána mimo jiné zaměstnancům, kteří nejsou nijak technologicky zdatní. „Zapneme to například holkám z účtárny, které se o IT nijak nezajímají, takže si můžeme udělat pěkný obrázek o tom, jak služba působí na obyčejného uživatele“, řekl pro Živě.cz David Finger z produktového týmu Email.cz.

Pohodlně se usadit, zapnout sledovačku a dělat si poznámky. Produktový tým Seznam E-mail při pozorování testování nového grafického rozhraní. Zleva: David Finger a Blanka Čárová.Pohodlně se usadit, zapnout sledovačku a dělat si poznámky. Produktový tým Seznam E-mail při pozorování testování nového grafického rozhraní. Zleva: David Finger a Blanka Čárová.|Jan Sedlak

Poté se štafeta přesouvá k přihlášeným zájemcům o testování. Ne však ke všem. „Do testování nového e-mailu se nám přihlásilo kolem 10 tisíc lidí,“ říká šéf návrhářů v Seznamu Lukáš Marvan, „ale prozatím jsme jich vybrali pouze pár desítek.“ Produktový tým nestojí o kvantitu testerů, což s sebou mimo jiné nese vyšší technické nároky, ale spíše o těsnější spolupráci s menším počtem lidí. Jejich počet oproti současnosti ještě o něco naroste.

V současné fázi v pražské centrále největší české internetové firmy probíhá další a možná vůbec nejzajímavější kolo testování. Firma si postupně zve „náhodné kolemjdoucí“ z řad uživatelů jejich služeb na testy uživatelského rozhraní. Funguje to tak trochu jako marketingové focus groups – čas od času se na některých stránkách Seznamu objeví formulář, zda se uživatelé nechtějí podílet na testování nových služeb. Pokud nabídku odsouhlasí, může se stát, že budou vybráni a mohou se podílet na tom, jak bude finální produkt vypadat.

Kamery, sociologie a zápisy

Tímto způsobem je opět vybráno pouze malé množství lidí. „U testování nových map jsme spolupracovali asi s 16 jednotlivci v jednom kole,“ ujasnila situaci Irena Zatloukalová ze Seznamu. Testovacích kolem přitom může být kolem pěti. S podobným číslem firma počítá také v případě nového e-mailu. Testování je rozčleněno do tří dnů, z nichž první už má produktový tým za sebou.

A nutno říci, že to byl den velice zajímavý. Tedy minimálně ta část, které jsem se zúčastnil i já. Dva „produkťáci“ sedí v malé místnosti na gaučích v barvách Seznamu, na kolenou notebooky a poznámkové bloky a před nimi visí promítací plátno a další notebook. Na něm je vidět záznam z kamery v reálném čase z jiné místnosti. V ní pouze pár kusů nábytku a testovací počítač se spuštěným e-mailem.

Dobrovolník je veden šéfem návrhářského týmu a celý obraz je i se zvukem přenášem do jiné místnosti, kde si produktový tým dělá zápisky. Zajímá je to, jak uživatelé na nové rozhraní reagují.Dobrovolník je veden šéfem návrhářského týmu a celý obraz je i se zvukem přenášem do jiné místnosti, kde si produktový tým dělá zápisky. Zajímá je to, jak uživatelé na nové rozhraní reagují.|Jan Sedlak

Jakmile dorazí dobrovolník, šéf návrhářů Lukáš Marvan si ho odvede do oné místnosti, udělí mu několik základních pokynů a posadí ho k počítači. Dvoučlenný produktový tým to spolu se mnou pozoruje na kameře a na promítacím plátně se zobrazuje veškerý pohyb uživatele na obrazovce jeho testovacího stroje.

„Ty záznamy nenahráváme a nijak je neuskladňujeme a naše koncipienty o celé skutečnosti informujeme,“ mírní mé žerty o špehování David Finger. „Slouží pouze k tomu, abychom viděli, jak uživatel celé rozhraní používá a díky kameře pak vidíme i jeho tvář a chování, což nám celou situaci usnadňuje.“

Lukáš Marvan pak s „testovaným subjektem“ prochází bod po bodu svůj scénář pro testování, který si pro tyto účely sestavil. Blanka Čárová a David Finger, jediní dva „produkťáci“ pro Seznam E-mail, si po celou dobu dělají zápisky. Po skončení testování se ze všech poznatků udělá podrobná analýza, ze které vyplyne, co je potřeba zlepšit, změnit, nebo přidat.

Výsledek už na jaře

Dobrovolníci, kteří zhruba hodinovou proceduru podstupují, nejsou za svůj výkon nijak placeni, obdrží pouze drobné dárky. Podle zástupců Seznamu jsou lidi rádi, že se mohou podívat do prostorů společnosti a zjistit, jak to uvnitř funguje. Je to pro ně určitý zážitek. „Ráno k nám například přišla jedna paní, která se okamžitě udiveně zeptala, kde máme toho našeho psa,“ zažertovala na toto téma Blanka Čárová. Ve skutečnosti je možné slavného maskota spatřit v nadživotní velikosti vyobrazeného na recepci firmy.

Na notebooku je vidět testující, na plátně pak obrazovka jeho počítače. Je tak možné porovnávat reakce člověka promítnuté do digitálního prostředí.Na notebooku je vidět testující, na plátně pak obrazovka jeho počítače. Je tak možné porovnávat reakce člověka promítnuté do digitálního prostředí.|Jan Sedlak

Další várka dobrovolníků je pak testována s trénovanou socioložkou. Takové testy fungují například tak, že se nejdříve spustí stará verze e-mailu, pak nová a socioložka v dialogu zjišťuje, jak na uživatele obě verze působí. Někdy je to zajímavý rozbor. „Lidé si často myslí, že daná funkce z nové verze byla i v té staré, i když tam vůbec nebyla,“ popisuje situaci Čárová.

Základní sociologické znalosti uplatní při testování i Lukáš Marvan. Musí se zejména umět dobře ptát a vést celý proces.

Na celém novém e-mailu od Seznamu přitom nepracuje příliš mnoho lidí. Kromě zmiňovaného dvoučlenného produktového týmu je to jeden webmaster, desítka systémových programátorů a jedno desetičlenné oddělení grafiků a návrhářů, které však mezi sebou sdílí celý Seznam. Do celého procesu práce ale mohou promlouvat i ostatní. „Je to výhoda našeho agilního vývoje,“ dodala Zatloukalová.

Testování má svůj scénář a vyžaduje alespoň základní znalosti sociologie.Testování má svůj scénář a vyžaduje alespoň základní znalosti sociologie.|Jan Sedlak

To, zda se jejich práce povede a sklidí ovace, bude možné zjistit už od letošního jara, kdy by mělo podle plánu dojít k nasazování finální verze e-mailu do ostrého provozu. Změna se okamžitě nedotkne všech 7,5 milionu aktivních schránek (patřící zhruba 3,5 milionům uživatelů), vše půjde kvůli náročnosti pěkně postupně. Nejde totiž pouze o přehození tak zajímavě testovaného faceliftu, ale také o přechod na nové systémové jádro. Celá transformace by měla být dokončena v létě.

Seznam E-mail a jeho byznys Také Email.cz je jednou z mnoha služeb české internetové jedničky, které mají uživatelům dát důvod, proč se na Seznam vracet. Samozřejmě jde o zvyšování návštěvnosti a dalších čísel, díky kterým je pak možné prodávat reklamu. Kolik z ročního zisku miliardy korun za rok 2011 vygeneroval právě e-mail, Seznam tají. Je však v jednom ze čtyř příjmových košů, které se na příjmech podílí podobným dílem. Email.cz spadá do koše display reklamy. Na klasické bannery je stavěno také nové rozhraní e-mailu. „Kontextovou reklamu ve stylu Googlu neplánujeme, nechceme jí,“ komentuje bannerový koncept Irena Zatloukalová. „Seznam nikdy nepůjde do toho, aby prodával kontextovou reklamu v e-mailu.“ Lidem v Seznamu se nelíbí princip Gmailu, který analyzuje obsah elektronické pošty a na základě toho generuje vloženou reklamu. Důležitost Email.cz má po kompletním nasazení nové verze podpořit také větší marketingová kampaň.