Jak vymyslet název? Napří klad podle počtu majitelů

Která hospoda či bar má v Karviné nejlákavější název? Podle odborníků na reklamní texty karvinští restauratéři příliš nápadití nebyli.

Zajít si na jedno do Ovečky, skočit do Trilobitu nebo si zatancovat v Casperlandu. Ačkoliv jsou některé názvy karvinských restaurací a diskoték kuriózní, reklamního textaře Roberta Vaněčka, který pro Sedmičku vybral sedm nejlepších názvů restaurací ve městě, příliš nezaujaly. „Abych byl upřímný, nebylo příliš z čeho vybírat. Moc povedených názvů jsem nenašel. V Brně, kde jsem dělal podobnou věc, to bylo jednodušší, u vás to bylo trochu trápení,“ připustil Vaněček. Přesto žebříček sedmi nejzajímavějších názvů vytvořil. Do jeho čela zařadil restauraci Na Zámku v Karviné-Fryštátě. „V restauraci Na Zámku očekávám příjemné prostředí, kde klidně oslavím s manželkou výročí svatby,“ zdůvodnil svůj výběr Vaněček.

Na Zámek na kance nebo jelena

Restaurace Na Zámku se opravdu nachází v levém křídle fryštátského zámku na Masarykově náměstí. A nabízí skutečné lahůdky v zámeckém duchu. „Máme tady jako jediní široko daleko zvěřinu. Lidé si mohou pochutnat na kančím nebo jelením, ale také na výborných steacích,“ přiblížila majitelka Anna Sedláčková. Restaurace se před listopadem 2008, kdy ji Anna Sedláčková se synem koupila, jmenovala Café and restaurant. „Nelíbí se mi tyhle amerikanismy. Proto jsme se ji rozhodli přejmenovat a dát jí jednoduchý, výstižný název,“ vysvětlila Sedláčková. Majitelé restaurace s líbivým názvem by si ovšem přáli více obsazených stolů. „Přičítám to době, která není pro lidi dobrá. Peněz není nazbyt. Navíc, mnozí si stále myslí, že když jdou do restaurace Na Zámku, musí počítat s přemrštěnými cenami. To u nás v žádném případě není pravda. Ač jsme na zámku, jsme tady pro všechny,“ dodala Sedláčková.

La Gondola v Karviné i v Chicagu

Na druhou příčku Vaněček zařadil restauraci La Gondola. Ta dostala název od původních italských majitelů. Současný majitel ji už s takovým názvem koupil. „Takže těžko říct, co za vznikem tohoto názvu stálo,“ hledal těžko vysvětlení majitel Martin Halaj. Pizzerie se stejným názvem stojí na Ashland Avenue v americkém Chicagu. Návštěvníci tam dostanou typické italské speciality - pizzu, těstoviny, sendviče z italského chleba. Podobnou nabídku má i La Gondola v Karviné.
Oslovený odborník ocenil i název restaurace Červená sedma. Opravdový původ názvu by přitom jen málokdo uhodl. „Nemá to nic společného s hazardem, ani s ničím podobným, jak by název mohl napovídat. Jde o to, že restauraci vlastní sedm lidí. Já a šest mých starších bratrů. Proto všude na stěnách vidíte sedmičky, a proto jsme sedmičku dali i do názvu,“ vysvětlil spolumajitel podniku Ladislav Ferenc.

Beskyd s tradičními recepty

Reklamního textaře Vaněčka oslovil název restaurace Sportovka, baru Tequila nebo bowlingového baru U Alberta. Ten nahradil prodejnu potravin v Karviné-Hranicích. Sedmou příčku obsadila restaurace Beskyd. Ani ta ke svému názvu nepřišla náhodou. „Kdo zná restauraci Beskyd, tak ví, že je to taková dřevěná roubenka situována mimo centrum města, spíše směrem k přírodě. Děláme tady selská jídla, návštěvníci si mohou dát dobré koleno nebo žebírka. Proto Beskyd,“ zdůvodnil název majitel podniku Marián Gorniok. Restaurace si zakládá na tradici a před časem se rozhodla oslovit své návštěvníky prosbou o pomoc při tvorbě jídelníčku. Lidé mohou do restaurace přinést tradiční recept svých babiček, který pak šéfkuchař umístí do menu.

Baví názvem, v reálu zklamal

„Dobrý název restaurace je jen první krok k úspěchu. Když jej nepodpoří dobrá zkušenost po vstupu do dveří restaurace, není její dobré jméno k ničemu,“ říká zástupce havířovské reklamní agentury Karel Fukala.
„Například název restaurace Rybí dům v Chotěbuzi ve mně vzbuzuje touhu ochutnat skvělé rybí speciality. I samotná budova působí úchvatně, velkým zklamáním ale je, když vlezete dovnitř a restaurace na vás spíš působí dojmem levné jídelny až vývařovny,“ nešetří kritikou Fukala. Také jemu se nejvíce líbil název restaurace Na Zámku. „Mám rád tradiční názvy. Naopak Ovečka, Casperland nebo Bílý Medvěd bych nedoporučil. Netvrdím, že jsou horší než jiné, jen jejich názvy nemají tu správnou šťávu,“ řekl Fukala.

Pizzeriím české názvy nesluší

Majitelé karvinských restaurací často sahají k adresným názvům. Ty jsou podle odborníků někdy správné, jindy zbytečné. „Na Pokroku, U Parku nebo U Kapličky jsou sice neutrální názvy, ale správné. Pojmenování těchto podniků totiž pomohou lidem přiblížit to, kde restauraci najdou,“ vysvětlil Fukala. Naopak pizzerie Na Studentské nebo Na Osmistovce jej nezaujaly. „V těchto případech měly restaurace ve svých názvech vsadit na to, co nabízejí. Pizzeriím české názvy příliš nesvědčí,“ podotkl Fukala. I oslovení Karviňané mají své oblíbené názvy restaurací. „Studuji geologii, takže se mi líbí pro svůj název restaurace Trilobit,“ zdůvodnila svou volbu Marie Durajová. Jiné zase baví názvy ze zvířecí říše. „Ráda chodím do baru Bílý Medvěd. Nevím, zda mě sem přivedl název. Možná poprvé ano, ale teď do něj chodím proto, že se mi tam líbí,“ vysvětlila Tereza Dvoroková. Jak ona, tak i Marie Durajová se shodly, že klíčové pro ně není název, ale především to, jaká je restaurace uvnitř a jaká tam je obsluha.
Odborníci přesto majitelům radí, aby výběr názvu restaurace nepodceňovali. „Před první návštěvou nejde o to, jaká restaurace je, ale jak se navenek tváří. Pocity, které zákazník získá při samotné návštěvě podniku, pak rozhodují o tom, zda tam zajdou znovu, nebo půjdou jinam. Když restaurace nezaujme názvem, může mít luxusní interiéry, vynikající kuchyň i příjemný personál, ale nikdo o ní nebude vědět. Název restaurace je přitom to první, co by mělo lidi přitáhnout,“ dodal Fukala. Podle něj by se měl hostinský před tím, než svou restauraci pojmenuje, poradit s odborníky. „Ti pomohou posoudit, jaký název restaurace vhodně doplní její účel a jaký první dojem tímto názvem restaurace udělá,“ řekl Fukala.