Jarní úklid okruhu: traktory, vysavač a myslivci
Horizont Masarykova okruhu přejíždí výkonný stroj, v závěsu za ním další. Zdání tentokrát klame, se závodními speciály mají traktory se smetáky společné opravdu jen to, že jedou po závodní trati. Zetory jednak ujíždějí v protisměru, navíc za sebou táhnou kartáče a jejich čas na kolo je tristní.
„Chlapi okruh objedou tak za hodinu,“ kouká na hodinky ředitel závodní dráhy Josef Kylar.
Letošní sezonu Automotodromu Brno v sobotu 2. dubna zahájí Autochip tuning show a Den otevřené dráhy, kdy si své auto na okruhu mohou vyzkoušet i obyčejní Brňané. Do té doby bude mít Kylar a jeho spolupracovníci plné ruce práce.
„Závodní dráhu si čistíme sami. Na velkoplošné čištění využíváme tři letištní kartáče zapojené za traktory. Takto objedeme celou dráhu. Protože je široká patnáct metrů, traktory vyčistí jen polovinu trati a musí proto objet dvě kola,“ říká Kylar.
Další hlučný stroj, který se plouží po barevném obrubníku pusté trati, připomíná popelářský vůz. „Tenhle mercedes je v podstatě velký pojízdný vysavač. Čistí umělou zelenou trávu mezi obrubníkem a štěrkovým kačírkem, který po pádu zpomaluje jezdce a stroje,“ líčí Kylar. Vysavač má na starost i vjezdy a nájezdy do boxů a místa, se kterými si velké kartáče neporadí. „Tímto způsobem celý okruh vyčistíme od kamínků a nečistot asi za dvě hodiny,“ uvedl Kylar. Golfové míčky z hřišť, která jsou v areálu tratě, podle Kylara jeho lidé zatím neuklízeli.
Mastný flek
Největší práci mají údržbáři okruhu s olejovými skvrnami. „Po bouračce auta nebo motorky často vyteče na trať olej. Tyto skvrny okamžitě čistíme dalším strojem, kterému říkáme šampónovač. V saponátu rozpustíme olejovou skvrnu a potom ji vysajeme. Pokud je třeba, zasypáváme skvrnu také sorbentem a i ten poté z trati vymeteme,“ popisuje Kylar. Na místo nehody obvykle přispěchá i výkonný fukar, který nepořádek po nehodě z trati odfoukne.
Černé čáry, které na asfaltu okruhu zanechávají pneumatiky, na rozdíl od oleje nevadí. „Spíše naopak. Nový asfalt vždy trochu klouže, takže když se pogumuje, auta i motorky pak na trati lépe sedí,“ vysvětlil ředitel dráhy.
Dalším ochranným prvkem vyžadujícím každoroční údržbu, jsou takzvané gumové špalky – sešroubované pneumatiky, který tlumí nárazy aut i motorek. „Během předjarní údržby špalky kontrolujeme a pneumatiky vyměňujeme,” doplnil Kylar.
Ještě před deseti lety dávali údržbáři trati špalky dohromady z nesourodé směsi gum z pneuservisů. „Dnes spolupracujeme s firmou Barum, od které odebíráme vadné kousky dvou rozměrů. Nejenže bariéra lépe vypadá, ale také lépe tlumí nárazy,“ myslí si Kylar. Celkový počet pneumatik podél trati odhaduje až na sto tisíc.
Pozornost opravářů vyžaduje také desetikilometrový plot okolo trati, který zabraňuje vstupu na tribuny nejen neplatícím fandům, ale i lesní zvěři. „Srnky a zajíci se do areálu dostanou vždycky. Stačí několikacentimetrová mezera mezi plotem a zemí. Srnka si lehne na bok a hrabe nohama tak dlouho, až se pod plotem protáhne,“ popsal zkušenosti Kylar. Pak se může stát i to, že vyplašené zvíře vběhne přímo pod kola auta či motorky.
„Zvěř intenzivně řešíme hlavně před motocyklovými závody. Protože tu není honební území, musím žádat o výjimku na odlov. Pak přijdou myslivci, kteří zvěř ze tří lesíků v areálu vyženou nebo ji uloví. Vždy jde jen o pár zajíců a srnek,“ uvedl muž.
Jizvy na silnici
Málokterý závod se obejde bez nehod. Krom strojů i jezdce při nich většinou pár šrámů utrží i povrch trati. „Když spadne motorka, snadno udělá stupačkou rýhu do asfaltu. Takových šrámů musíme každoročně zacelit alespoň sto padesát speciální hmotou. Loni jsme měli dost práce po ošklivé nehodě italského jezdce Giorgio Bartocciho,“ zavzpomínal Kylar.
Ital v květnu minulého roku narazil se svým lamborghini do zdi boxů a jeho vůz začal hořet. Jezdec z nehody vyvázl se zlomeninou ruky a popáleninami. „Žár hořícího paliva byl tak silný, že rozpustil asfalt na cílové rovince, jehož oprava dala dost práce,“ dodal Kylar.
Než asfalt pětikilometrového okruhu zahřejí pneumatiky nejlepších jezdců na motorkách i ve sportovních vozech, budou údržbáři trať uklízet ještě mnohokrát. „Chvíli poté, co celou trať zameteme, ji závodníci hned zaneřádí. Nejhorší je, když auta vjedou do kačírku. To je pak štěrku plná trať,“ říká Kylar.
Už příští zimu možná Kylarovi přibude práce. „Přemýšlíme i o zimním využití okruhu. Ne pro jízdy závodních vozů, protože by trati v zimě spíše uškodily. Chceme, aby okruh sloužil radovánkám Brňanů, tedy zejména lyžování. Zatím je to teprve nápad a musíme jej promyslet. Nový povrch, který máme od roku 2008, stál přes 150 milionů korun a chráníme ho jako oko v hlavě,“ uvedla ředitelka automotodromu Ivana Ulmanová.