Jaromír Hájek: Král firemních aut

Na běžné ježdění má Jaromír Hájek díky nedalekému prodejci Invelt každých osm měsíců nové auto. Už delší dobu je to model X5 xDrive 40d.

Na běžné ježdění má Jaromír Hájek díky nedalekému prodejci Invelt každých osm měsíců nové auto. Už delší dobu je to model X5 xDrive 40d. Zdroj: LeasePlan

Jaromír Hájek má raději oponenty než slepé následovníky. Inspirovat se zakladatel české pobočky největšího správce firemních autoparků na světě nechá kýmkoli včetně vlastních dětí. A naopak, když už o něčem silně pochybuje, nehne s ním ani doktor.

Před dvaceti lety jste v České republice představili tzv. full-service leasing. Hlavně v začátcích jste se ale potýkali s potřebou zákazníků auto vlastnit. Z čeho pramenila a setkáváte se s tímto uvažováním dodnes?

Mezi naší první klientelou převažovaly zahraniční firmy, které full-service leasing znaly ze západních trhů. Z toho vznikl mylný dojem, že je drahý a mohou si jej dovolit jen bohaté společnosti. Paradoxně k tomu si čeští podnikatelé raných 90. let pořizovali, často pomocí úvěrů, hned v rámci prvotní investice luxusní auto, a to ve zjevné víře, že spolu s ním získají i lepší postavení ve společnosti. Tento fenomén časem odezněl. Nyní se u nás, podobně jako ve zbytku Evropy, prosazuje trend věci užívat a nikoli vlastnit. Lidé přicházejí na to, že vlastnictví svazuje a že je pohodlnější si auta, ale třeba i nemovitosti, pronajímat.

Na druhou stranu, nevyjde auto zaplacené v hotovosti anebo na klasický finanční leasing o dost levněji než operativní full-service leasing?

Když má někdo v záloze prostředky na nepředvídatelné velké pozáruční opravy, může to tak dopadnout. Pokud bude mít štěstí na bezproblémový kus a seriózní servisy, které si odpustí všechny triky na navýšení faktur, a když nebude mít čtyři roky nehodu, může ho takto pořízené auto vyjít opravdu levněji. Ale takový ideální model je zcela výjimečný.

LeasePlan se v České republice stará o dvacet tisíc aut. To už si asi umíte posvítit na servisy…

Sám občas narazím na problém. Jednou na manželčině soukromém autě chtěli vyměnit brzdové destičky. Já na to ale v ten den neměl čas, a protože ani kontrolka ještě nesvítila, zůstalo na brzdách původní obložení. Jak se záhy ukázalo, bylo to dobře. Při následné prohlídce v pneuservisu, se kterým mám velice dobré zkušenosti, totiž mechanici zjistili, že destičky vydrží ještě nejméně 4000 kilometrů. Manželka s nimi dokonce najela dalších 10 tisíc. Kvalitu servisů, s nimiž spolupracujeme, velmi pečlivě prověřujeme. Hlídáme například dodržování servisních intervalů, namátkou měříme čistotu oleje po výměně a dohlížíme i na výměny komponentů, u nichž hrozí záměna za levnější. Třeba u motoru Škody Octavia RS je k tomu hned několik příležitostí. Při vší úctě ke klientům, tohle laik nemá šanci uhlídat.

Přijde doba, kdy před činžovními domy budou běžně stát soukromá auta pořízená na individuální full-service leasing?

Ta doba přijde. Je přece lepší platit neměnný měsíční paušál a vyhnout se překvapením, než si auto koupit, vázat v něm finance a ještě se vydávat z dalších peněz v případě větších poruch.

Řídil jste italské zastoupení a pomáhal jste zprovoznit i rumunskou kancelář LeasePlanu. Překvapili vás v něčem tamní spolupracovníci?

Rumuni mě už při první návštěvě v roce 2006 překvapili houževnatostí i dobrou angličtinou. Jen tam byla poměrně vysoká fluktuace najímaných expertů, o které se zahraniční firmy přetahovaly. I tak rumunská pobočka patří k našim nejúspěšnějším.

K Itálii mám blíž už proto, že jsem tam vyrůstal. Ve firmě jsem střídal autoritativního manažera, takže ze mě podřízení měli dopředu značný respekt a z mé politiky otevřených dveří byli nejdřív vykolejení. Chodili za mnou z jednotlivých oddělení s vypilovanými prezentacemi, při nichž citovali Jacka Welche (nejdéle sloužícího výkonného ředitele firmy General Electric, pozn. red.), a já málem nabyl dojmu, že tam už není co zlepšovat. Jenže po několika týdnech se ukázalo, že šlo jen o jakýsi marketingový tah zaměstnanců, kteří ve skutečnosti svými znalostmi i přístupem k práci za námi zaostávali.

Jaromír Hájek

Zakladatel a generální ředitel české pobočky největšího správce firemních autoparků, společnosti LeasePlan. Přesně před dvaceti lety přivedl LeasePlan operativní leasing aut a především jeho vrcholnou podobu full-service leasing do České republiky. Do té doby si u nás firmy pořizovaly auta pouze za hotové nebo na klasický finanční leasing. LeasePlan tak začal měnit přístup ke služebním vozům, řekl firmám: Není nutné auta vlastnit a mít s nimi starosti, stačí si je pronajmout a veškeré povinnosti přenést na leasingovou společnost.

Obchodní nabídku LeasePlanu v ČR už tehdy formuloval právě Jaromír Hájek. Je považován za průkopníka operativního leasingu u nás a klíčovou osobnost oboru. Jeho velkým celoživotním koníčkem jsou auta, kdysi si udělal i licenci na rallye (i když nikdy aktivně nezávodil), chtěl se stát konstruktérem, pak si to rozmyslel a vystudoval zahraniční obchod. Jaromír Hájek je ženatý, má dceru a syna, společně se věnují hlavně golfu a lyžují.

Cokoli jsem navrhoval, to akceptovali, ale chvíli trvalo, než jsem je přiměl o věcech diskutovat. Nemám patent na rozum a nejsem nadšený z přístupu, kdy někdo slepě přistupuje na mé návrhy. Jinak mi neušlo, že na severu v milánské kanceláři jsou lidé věcnější a rychlejší než v Římě, kde jsme na schůzce svolané k doladění detailů kolikrát řešili celý diskutovaný problém znovu.

Při setkáních s klienty máte jedinečnou příležitost vžít se do rozhodování firem o autech. Podle čeho si určují, jakými vozy u nich kdo bude jezdit?

Většina firem na to má pravidla. Některé používají jednu značku ve více zemích, jiné upřednostňují lokální výrobce. Existují ale i firmy bez jakýchkoli pravidel. Mají co auto, to unikát, což je z hlediska nákladů a správy špatně. Nejsou z toho nadšení ani noví zaměstnanci, kteří se potom častěji než u jiných firem neztotožňují se zděděným autem.

Jak se vůbec člověk ze středního managementu v korporátní firmě domůže lepšího služebního auta?

Může argumentovat tím, že dražší auto nutně neznamená vyšší výdaje. Může mít nižší spotřebu i servisní náklady a stejnou nebo nižší amortizaci – tedy příznivější finanční parametry, podle kterých se nakonec i lépe prodá. Další způsob je nasnadě, chce to podávat nadprůměrné výkony. Všímavé vedení v takovém případě občas povolí výjimku z pravidel.

V době pořizování tohoto rozhovoru tzv. dieselgate ještě svého vrcholu nedosáhla, přesto: mají kvůli ní vznikat flotily poháněné pouze benzinem?

Zájem o diesely začíná klesat a adekvátně tomu bude stoupat zájem o alternativní pohony i hybridní vozidla. Technicky vzato současné diesely ničím špatné nejsou. Manipulace, kdy se auto chová jinak při testech než v provozu, je ovšem etický problém.

Už jste jel v Tesle Performance?

Nabízeli mi to, ale ještě jsem se k tomu nedostal.

Neoslovuje vás elektromobil, který i plně obsazený „hrabe“ zadními koly třeba i při jízdě do kopce?

Je to pěkné auto, ale já jsem konzervativní a vyznávám spíš klasiku. Elektromobily mají v lepším případě dojezd 400 km a při nižších teplotách ještě výrazně méně, což je problém. Přesvědčil se o tom i náš regionální finanční kontrolor, který v zimě na cestě z Amsterodamu do Bruselu musel s elektromobilem Nissan Leaf dvakrát zastavovat a dobíjet. Také přínos elektromobilů pro životní prostředí je přeceňovaný. Výčty jejich výhod nezmiňují ekologické náklady spojené s výrobou elektřiny, případně i s výrobou a likvidací baterií. Ale i díky zmíněné aféře kolem dieselů budou automobilky více investovat do rozvoje elektromobilů, takže se možná dočkáme jejich zásadní proměny.

Všichni zákazníci LeasePlanu ale vaši skepsi nesdílejí…

V Evropě provozujeme přibližně 2000 elektromobilů, takže představují asi procento všech našich vozidel. Sami jsme například zvědaví, jak se budou prodávat na trhu s ojetými elektrickými auty. Ten totiž teprve vzniká, momentálně se na něm prodávají první vozy.

Pro koho – kromě dodavatelů příslušné energie – jsou výhodná auta na alternativní paliva?

Ušetří na nich kdokoli, musí ale počítat s tím, že vyšší pořizovací cenu těchto aut vykompenzují úspory až po nějakém čase. Spočítali jsme, že u hybridu ten zlom nastává po nějakých 150 000 najetých kilometrů. Nejjistější jsou úspory u stlačeného zemního plynu (CNG), který už je také dostupný v poměrně husté síti čerpacích stanic. Hlavním motivem k pořízení takových aut by měla být snaha o úsporu. Mohou ale také podpořit image firem, které se hlásí ke společenské zodpovědnosti.

Vy sám můžete mít jakékoli auto? Čím jezdíte?

Teď jsem si – za vydatného povzbuzování rodiny – udělal radost a objednal si ve Spojených státech vyráběný pětilitr Ford Mustang kabriolet. Skvělé auto za cenu mírně přesahující milion korun, které vás ale uspokojí jako sporťáky za tři miliony a výš. Na běžné ježdění mám díky přízni sousedů v domě, tuzemskému zastoupení BMW i nedalekému prodejci této značky Invelt, každých osm měsíců nové auto. Už delší dobu je to model X5. Jsem zvyklý na vyšší auta a tohle má ohromné jízdní vlastnosti.

Obě vaše děti s vámi hrají golf. Jak jste je k tomu přivedl?

Bylo to obráceně! Na dovolené v Emirátech v roce 2011 za mnou přišel tehdy sedmiletý syn s tím, že chce zkusit golf. Mými námitkami, že na to je ještě brzo a že minigolf hraje jako hokej, se nenechal odbýt. U hotelu bylo malé, devítijamkové hřiště s anglickým profíkem, který tam učil a trénoval. Požádal jsem ho, zda by si s klukem nezahrál a případně mu nedal první lekci, což se také stalo. Synka tak motivoval, že na druhý den se přidala i šestiletá dcerka. Po návratu z dovolené se děti golfu začaly věnovat a manželka prohlásila, že to zkusí také. Po roce jsem se přidal i já a golfu propadl.

Co v té hře nacházíte?

Myslel jsem si, že je to nudný, snad i snobský sport, postupem času už jsem ale ten pocit neměl. Definitivně se to zlomilo po lékařské prohlídce, z níž jsem odešel s předepsanými léky proti vysokému cholesterolu a dalšími, které jsem si ale nikdy nevzal, když jsem si prošel výčet jejich vedlejších účinků. Po roce přišly z opakovaného vyšetření i tak velice dobré výsledky a paní doktorka konstatovala, že léky zabraly. Ujistil jsem ji, že jsem žádné nebral, načež následovala otázka, jestli jsem si snad nasadil nějakou speciální dietu. Ani v tom to ale nebylo – jedl jsem normálně. Až z dalšího rozhovoru vyplynulo, že tělu tedy nejspíše prospěly dlouhé procházky po golfovém hřišti. Tohle zjištění mě motivuje. Jsem na čerstvém vzduchu, prožívám určité napětí soutěživosti a udržuji si kondici chůzí, která tělu svědčí víc než léky nebo jakýkoli nárazový sport.