JAWA, to nejsou jen motorky. Také auta, letecký motor a granáty

Značka JAWA měla zvuk po celém světě. O jejím zakladateli Františku Janečkovi teď v nakladatelství Mladá fronta vychází nová kniha. Spolupracoval na ní i jeho vnuk Karel.

Karel Janeček je uznávaným profesorem hudby a vychoval stovky malých houslistů. Jeho osud však měl být úplně jiný. Kdyby nepřišla válka a komunisté, ladil by místo houslí válce motocyklů JAWA. Zdědil by slavnou rodinnou firmu.

„K muzice jsem utekl hlavně proto, abych jako továrnický synek unikl stálé pozornosti StB,“ vysvětluje Karel Janeček, muž štíhlé a vzpřímené postavy, kterému by nikdo nehádal osmdesát tři let.

Bavila vás technika?

Miloval jsem matematiku. Měl jsem všechny zkoušky i závěrečnou práci, ale těsně před promocí roku 1953 mě kvůli mému původu vyloučili ze všech vysokých škol v Československu. Titul inženýra mi přiznali až po pádu totality.

Mrzí vás, že jste se jí nevěnoval?

Bál jsem se dělat strojařinu, a tak jsem se věnoval hudbě a učím na konzervatoři obor housle. Sepsal jsem i houslovou metodiku pro univerzitu v Los Angeles.

Nestýskalo se vám po rýsovacím prkně nebo vůni benzinu?

To víte že jo, ale dneska už je to pryč. Nedávno jsem vyhodil svou závěrečnou práci. Už jsem tomu vůbec nerozumněl.

Nezkoušel jste si nakreslit vlastní motorku?

V hlavě jsem to měl, ale nikdy jsem to neuskutečnil.

Jak by vypadala?

Byla by trošku jinačí, měkké letící tvary, oblá ze všech stran.

Měl jste někdy motocykl Jawa?

Samozřejmě, měl jsem jich hned několik, ale nakonec jsem jezdil na Indiánu.

Právě vychází kniha o vašem dědečkovi, cítíte zadostiučinění?

Čekal jsem, že to musí jednou přijít. To, co dělal můj otec a dědeček, je neuvěřitelné, oba měli obrovský dar. Stoupli si před nějaký přístroj nebo zařízení a hned věděli, co by se na něm dalo zlepšit.

Dnes už se málo ví, že Jawa nebyly jen motocykly…

Janečkova továrna vyráběla především zbraně, ale značku Jawa měla i auta a dokázali zkonstruovat i letecký motor.

Letecký motor?

V Národním technickém muzeu se dochoval nádherný letecký motor, malolitrážní, který vyrobila Jawa. K jeho sériové výrobě ale nikdy nedošlo.

Proč?

Údajně proto, že při zkoušení se stala nehoda. Když to zkoušeli, zapomněli zajistit vrtuli. Do místnosti vešel můj otec, vrtule se uvolnila a zasekla se do země kousek od něj. Za ním vešel dědeček a všechny brunátný hněvem na hodinu vyhodil. I když ho otec prosil, zůstal neoblomný.

Není to škoda?

Určitě je. Firma tím přišla o obrovské peníze. Motor byl na svou dobu unikátní a měl by obrovský úspěch.

Váš dědeček začínal u firmy Kolben…

Právě továrník Kolben ho poslal na zkušenou do Nizozemí, do Delftu, kde měl expozituru. Tam taky poznal babičku.

Vaše babička byl šlechtična, jak poznal český technik hraběnku?

Dědeček moc rád jezdil a závodil na kole. Jednou ho přejelo přepychové auto místního hraběte. Ten ho vzal domů, kde dědečka ošetřovala jeho dcera, a každá taková pohádka samozřejmě končí svatbou.

Zajímavou, ale zapomenutou postavou byl i váš otec, František Karel Janeček.

Právě s ním je spojena výroba aut. Patřil mu velkostatek v Kvasinách, kde je začal montovat. Auta měla tehdy celodřevěnou karoserii a dřevo na ni mi dodávala místní pila. Ostatně auta se v Kvasinách vyrábějí dodnes.

Váš otec se účastnil druhého odboje.

Otec v obavě před Němci opustil Československo v březnu 1939. Němci ho sledovali už před válkou, protože věděli, že konstruuje zbraň, schopnou proniknout pancéřováním jejich tanků.

Kam uprchl?

Otec žil v Anglii pod jménem Littlejohn, v překladu Malý Jan, tedy Janeček. Anglická rozvědka rozšířila zprávu o jeho smrti, aby mu zajistila klid na práci. V Anglii pak dokončil práce na deformační střele, nazvané podle svého vynálezce – Littlejohn.

Vrátil se po válce zpátky?

Přestěhoval se do Kanady, kde založil stavební firmu. Po válce se do republiky vrátil, aby se rozvedl. Otec se obával vývoje v poválečné republice, také proto mě přesvědčoval, abych techniku studoval v Dublinu. Rozhodl jsem se zůstat s matkou a sourozenci a techniku studovat v Praze.

Není vám, líto že značka Jawa už nemá takový zvuk?

My s tím nic nenaděláme, je to zásluha komunistů. Je to strašná chyba.

Pokračuje ještě někdo z vaší rodiny v technice?

Žádného konstruktéra v rodině nemáme. Doufám, že geny přeskočí ob generaci.

Chodíte vzpomínat do technického muzea?

Ano, mám tamní expozici prolezlou. Rád si vždy popovídám s kurátorem motocyklů Arnoštem Nezmeškalem. Přes motorky je to kapacita.