Jedno kolo a bláto v očích

Cyklisté Jindřichova Hradce se po desetileté pauze opět vrací na cyklokrosovou scénu. Zatím sbírají zkušenosti.

Ve druhém závodu letošního osmidílného cyklokrosového seriálu Toi Toi Cupu v Lounech se na start v kategorii Elite postavili i jindřichohradečtí cyklisté Lukáš Mitas a Tomáš Holický. Díru do světa ovšem neudělali, skončili v poli poražených. Pozdější vítěz a mistr světa Zdeněk Štybar je předjel už v průběhu druhého okruhu. Mitas dojel jako čtyřicátý, Holický hned za ním.

Inspirací byl šampionát

Postavit se na start závodu napadlo jezdce při sledování letošního mistrovství republiky v cyklokrosu v Táboře. „Vždyť to můžu jezdit taky,“ prohlásil Lukáš Mitas. Tehdy ovšem zahlédl cyklokrosaře, trápící se za silného mrazu na konci startovního pole.

Nápad nadchl také oddílového kolegu Tomáše Holického. „Co musíme udělat, abychom si to taky vyzkoušeli?“ vyzvídali od trenéra Jana Hájka. I tomu se myšlenka zalíbila a po osmi měsících se jeho svěřenci vydali na trať s nejlepšími českými závodníky.

„V předchozích letech nedosahovali muži z našeho oddílu na patřičnou úroveň,“ vysvětluje trenér Jan Hájek, proč nikdo cyklokros nejezdil. S příliš dobrými výsledky nepočítají jindřichohradečtí jezdci ani letos. „Kluci nemají ambice na solidní umístění,“ přiznává kouč Hájek. Přesto mají o motivaci postaráno. „Pokud získá jeden z nás do konce sezony alespoň bod, vyhráli jsme s trenérem sázku,“ usmívají se oba hradečtí cyklisté. A věří si.

Při prvním startu v Lounech se hradečtí jezdci museli vyrovnat s velkým handicapem v materiálním vybavení. Zatímco ostatní soupeři měli k dispozici náhradní kola, oni absolvovali závod pouze na jediném stroji. Mechanik Michal Picka měl proto méně práce.

Už po projetí prvních metrů těžkým bahnem bylo ale kolo o poznání těžší. A tak s ním místo předpokládané jízdy v terénu museli mladíci běžet na rameni.

Oba jezdci RBB Invest navíc nosí dioptrické brýle a je pro ně těžší zorientovat se v terénu. Mitas používá kontaktní čočky se třemi dioptriemi nebo brýle s čirým sklem, Holický zase vložku s dvěma dioptriemi. Přesto je úvodní nezdar do dalších závodů nezlomil. „Nejsme profesionálové. Důležité je, zkusit to,“ shodují se. Na konci sezony si prý chtějí říct, že se k tomu postavili jako chlapi. „Popereme se o to,“ slibuje Lukáš Mitas. „Vyzkoušet se má všechno. Budeme bojovat do posledního dechu,“ směje se Tomáš Holický.

Na body nemají

První rok mezi nejlepšími českými cyklokrosaři budou získávat cyklisté RBB Invest cenné zkušenosti. „Chci pozorně sledovat ostatní soupeře. Jak projíždí zatáčky nebo běhají,“ plánuje si Holický. Po lednovém mistrovství republiky uvidí, co bude dál. „Rozhodneme se, jestli nás cyklokros nadchne nebo definitivně skončíme,“ rozmýšlí Mitas.

A jaké jsou podle slov trenéra Hájka šance na zisk bodů obou jezdců v cyklokrosu? „Je to otevřené. Po fyzické stránce je lepší Lukáš Mitas, ale za Tomášem Holickým pokulhává v technice. I když je hodně důležitá, přesto si myslím, že lepší bude Lukáš. Ale na body to stejně stačit nebude. Konkurence je totiž větší, než jsme čekali,“ uvažuje Hájek, kdo z jezdců má větší předpoklady. Na prvních dvou závodech seriálu Toi Toi Cupu ve Stříbře a v Lounech totiž startovala necelá padesátka cyklokrosařů. Prvních pětadvacet získává finanční prémie a boduje se prvních třicet míst.

Cyklokros vyžaduje na rozdíl od ostatních cyklistických disciplín techniku, dobrou fyzickou kondici a dynamiku. Závod totiž trvá přibližně hodinu. Tím je současně vhodným doplňkem a průpravou na silnici nebo horská kola. Hradečtí cyklisté se ale zaměřují převážně na horská kola.

Ovšem pokud jim vydrží elán a nadšení, můžou na nějaký bod dosáhnout. „Kluci se teprve učí. Před prvním startem absolvovali pouze jeden speciálně zaměřený cyklokrosový trénink. Učili se správně seskakovat a naskakovat na kolo, nebo ho nosit. Věřím, že postupem času se budou oba zlepšovat. Myslím si totiž, že počet startujících bude klesat. A tím budou jejich šance podstatně větší,“ doufá trenér Hájek.

Dvaadvacetiletý Tomáš Holický se začal cyklistice věnovat intenzivněji před rokem.Absolvoval pouze několik závodů silničních nebo horských kol, přesto dokázal najet přes šest tisíc kilometrů. V oddíle současně plní roli trenéra nejmladších cyklistických adeptů.

Mladší, osmnáctiletý Lukáš Mitas, dosáhl po dvou letech už větších výkonnostních krůčků. Během letošní sezony najezdil kolem devíti tisíc kilometrů. Vrcholem jeho aktivní kariéry bylo hostování v letošní sezoně v týmu Auto Volvo Hase při závodech horských kol. V seriálu Kolo pro život skončil ve své věkové kategorii na čtvrtém místě.