Jihlava za sto let: bez Prioru, s lávkou přes Heulos a s mrakodrapy

Jak bude vypadat Jihlava za sto let? Kdyby žil spisovatel Jules Verne, určitě by s nějakou zajímavou vizí přišel. Dnešní lidé ale nečekají převratné změny.

Přání většiny Jihlavanů je, aby z Masarykova náměstí zmizel Prior. Jenže pro současné smrtelníky to nebude vůbec jednoduchý úkol. Leda že by pomohl pohádkový Neználek se svým tajemným ovladačem, který předměty zbavoval tíže. Nebo iluzionista David Copperfield. Když nechal zmizet sochu Svobody, tak proč ne Prior v Jihlavě… „Je to moje zbožné přání, aby Prior z náměstí zmizel,“ svěřil se Jiří Mutl, projektový manažer firmy PSJ. Podle něj to ale v nejbližší době není příliš reálné. Celkové náklady včetně zbourání by byly obrovské. Vyloučeno to ale není. Budova je v současné době na prodej.

Vize jihlavského náměstí bez ohyzdného Prioru je ale stejně zajímavá, jako byly představy našich předků na začátku dvacátého století.
Dokládají to například dobové pohlednice. Tehdy si představovali například, že v centru budou jezdit tramvaje a běžně se budou lidé potkávat s černochy. Spatřit v jihlavských ulicích tmavého Afričana už není nic tak exotického, jak se to mohlo jevit místním lidem před sto lety. „Jedná se o koláže, které vznikaly v důsledku prudkého rozvoje techniky a vynálezů té doby, a především v euforii očekávání převratných změn v nadcházejícím století. Tato euforie však trvala pouze několik let a vydávání futuristických pohlednic definitivně skončilo s počátkem první světové války,“ vysvětlil majitel pohlednic, sběratel Jaroslav Okáč.

Představy dnešních lidí jsou spíše praktické, neočekávají nějaké významné změny.
„Myslím, že lidé spíše budou tíhnout k přírodě, klidnějšímu a kvalitnímu životu,“ míní jihlavský městský architekt Tomáš Lakomý. Podle něj není vyloučeno, že se bude více stavět do výšky. Stavět vysokopodlažní domy má v úmyslu právě firma PSJ.

Jezdící chodníky?

„Nemyslím si, že to tady bude do padesáti let vypadat jako na Manhattanu, ale na některých projektech výškových budov pracujeme,“ podotkl Jiří Mutl. Především jde o byty a kanceláře. V hledáčku mají například lokalitu opuštěných Štefánikových kasáren. Výhodou mrakodrapů je, že nezabírají tolik místa do šířky a neubírají půdu jako satelitní městečka.

Městský architekt nepočítá ani s tím, že se budou nějak výrazně rozrůstat průmyslové zóny. Na druhou stranu by mělo být více zeleně. „Připravujeme projekt zeleného městského okruhu. Za Kauflandem chystáme projekt Český mlýn, kde by měl být obrovský městský park. Budovat začneme do dvou let,“ slibuje Lakomý.

Tak jako si lidé před sto lety na pohlednicích vysnili vzducholodě, tak i nad Jihlavou by „brzy“ mohlo létat více letadel. Počítá se totiž s rozšířením letiště v Henčově, kde by mohla přistávat menší letadla. „Existuje megalomanský projekt, z kterého se bude muset slevit. Pokud to dobře dopadne, tak by stačilo vybudovat asfaltovou přistávací dráhu a může se létat,“ soudí Josef Kodet z odboru dopravy magistrátu.

Ten si například představuje, že v Jihlavě budou za sto let jezdící chodníky. Reálně ale hrozí, že kolem Jihlavy, konkrétně u Dobronína, povede vysokorychlostní trať.
Vlaky by se po ní mohly prohánět rychlostí přes 200 kilometrů v hodině. „Jednou v životě jsem jel TGV ve Francii a vlak se třináct kilometrů rozjížděl a pak tutéž vzdálenost brzdil,“ poukazuje Kodet na to, proč vlak kolem Jihlavy pouze projede.

Možná se lidé během několika desetiletí dočkají i lávky přes Heulos, která by spojila centrum s největším sídlištěm ve městě – Březinky. „Už se toho asi nedožiju,“ říká dvaašedesátiletý Jaroslav Kukla z Jihlavy, který o lávku usiluje už sedmadvacet let. Jihlavští úředníci mají několik studií lávky, kterou navrhli studenti, ale její stavba by byla nákladná.

Stále častěji kritizovaným problémem je parkování ve městě, a hlavně v centru. Jak bude vypadat za sto let? To je na fantazii každého, ale podle úředníků bude nejbližší budoucnost taková, že postupně budou lidé platit za většinu parkovacích ploch.
„V centru to bude víc, na okrajích města méně,“ předpovídá Lakomý.
Chystaná výstavba parkovacího domu se neodvratně blíží, jenže město jich potřebuje mnohem víc než jen jeden.

Vzhled centra města by se nějak zásadně měnit neměl. Vize je taková, že by měla být lépe řešena pěší zóna a na různých místech se počítá s výstavbou menších pouličních sportovišť, hřišti pro pétanque nebo šachovými stolky. S největší pravděpodobností budou celé město sledovat kamery, a kdo bude chtít, ten bude prošpikován elektronickými čipy na cokoli.