Jízda vlakem. Opět radost? | E15.cz

Jízda vlakem. Opět radost?

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vlaky z Opavy do Hlučína vyměnily kabát. Žlutý za červený.

Jízda vlakem. V letech dávno minulých velká romantika, v době hlubokého socialismu většinou úkol hodný do bobříka odvahy. Na trati mezi Opavou a Hlučínem ale už špinavé vagony snad jezdit nebudou. Po kouřících parních lokomotivách, které tahaly vagony z Opavy směrem do Pruska koncem devatenáctého století, a červeno-béžových motoráčcích z minulého století, vyrážejí nově co druhou hodinu z Opavy do Hlučína žlutozelené vlaky Regionova. Ve všední dny si jízdu moderním vlakem mohou užít i cestující do Chuchelné.
„Vlakem jezdím často, protože je to na Hlučínsku nejlepší spojení. Těší mě, že konečně cestujeme civilizovaně. Sedačky jsou polstrované a vagony mnohem čistější,“ hodnotil student Daniel Reichel z Dolního Benešova. Místo 124 sedadel, na která byli cestující zvyklí v současných červených vlacích, jich je pouze čtyřiaosmdesát.
Někteří cestující s novinkou na kolejích Opavska plnou elektroniky urputně zápasí. „Otevřel jsem si tlačítkem dveře od toalety, ale nemohl jsem najít, jak je zavřít. Zezadu na mě civěl celý vagon, než jsem zjistil, že tlačítka jsou na protější stěně,“ popsal cestující Josef Petrásek.
Strojmistr Pavel Man z Opavy přidal radu. „Nestačí zmáčknout jen tlačítko zavřít, ale také uzamknout.“ Díky snížené části mohou v nových žlutých vlacích cestovat čtyři vozíčkáři. Na opavském nástupišti nastoupí snadno. Podlaha vagonu je na stejné úrovni jako nástupiště. V Kravařích už je mezi nimi ale přibližně dvaceticentimetrový schodek.
„Aby mohl nastoupit, strojvedoucí upevní do otvorů pod dveřmi dvě plechové rampy,“ tvrdil Man. Jízdu ale musí vozíčkář nahlásit dva dny předem na opavském centru.
Regionovy nejsou úplně novými vlaky. „Soupravu přestavují pracovníci šumperské společnosti ze starších motoráků řady 810,“ popisovala mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. Uvnitř jsou ale k nepoznání. Na informační tabuli se míhají informace o trase a příjemný hlas z amplionu říká, do které zastávky souprava přijíždí.

Mašínfíra, to byl pán

Na stejné trati, po které se dnes prohání žluté Regionovy, jezdily ještě před padesáti lety parní mašiny, které řídil strojvedoucí Karel Novák z Opavy.
„Mašinfíra byl na dráze někdo. Ještě v šedesátých letech, když odcházel do důchodu, vyhrávala mu kapela a naposledy ho v jeho mašině otočili na točně,“ popisoval pětašedesátiletý Novák. Parní lokomotivu řídil deset let. Poslední vyjela na trať v roce 1976. Jízdu z Opavy do Hlučína zvládli za padesát minut při čtyřiceti kilometrové rychlosti.
Osádku tvořil strojvedoucí neboli mašinfíra a topič. Na tři jízdy vezli padesát metrických centů hnědého uhlí. Kromě toho museli mít také dostatek vody na výrobu páry. „Čerpali jsme ji v opavském depu. Ručně jsem pomocí tyče přitáhl nálevku nad jímku mašinky, a když jsem viděl, že je plná, zakřičel sem na topiče, aby zašrouboval přívod,“ popisoval Novák. Přestože oba byli neustále špinaví od oleje a mouru, vzpomíná na tuto dobu s nostalgií. „V zimě jsem byl zepředu omražený a zezadu na mě sálal kotel. V létě jsme zase litovali, že tam není více oken. Vagony byly dřevěné, na zeleno natřené. Nastupovalo se přes otevřenou plošinu, na které lidé v létě postávali. Někdy, když vlak zpomalil, stačili vyskočit i za jízdy,“ vzpomínal Novák.

Jezdíte rádi vlakem, nebo volíte jiný způsob cestování?

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video