Jsou ve školce. Už je sleduje univerzita

Hradišťská škola zahajuje projekt pro nadané děti. Pomůže jim rozvíjet talent.

Pětiletý Sebastian má rád přírodu. Studuje atlasy hub, rostlin i hmyzu, a dokonce sbírá brouky. Nosí si je do školky, kde je zkoumá pod mikroskopem. Díky svému nadání má šanci, že se stane součástí ojedinělého projektu pro talentované děti, který právě spouští uherskohradišťská soukromá Základní a mateřská škola Čtyřlístek.

Ze svých dětí včetně těch nejmenších vybere škola kolem dvaceti nejšikovnějších a každému vytvoří speciální studijní plán. „Nadaných dětí je v populaci asi dvacet procent. Ale když se jejich talent nerozvíjí, časem se ztrácí. Náš projekt jim pomůže,“ vysvětlila ředitelka Čtyřlístku Věra Olšáková.
Do výběru se dostanou i žáci ze školy v Malenovicích a studenti zlínského gymnázia. Testy, pomocí kterých školy vytipují asi dvě stovky nadprůměrně nadaných dětí, připravoval několik měsíců tým psychologů a expertů včetně odborníků z Univerzity Palackého v Olomouci. „Projekt je proto ojedinělý svým pojetím a složením odborného týmu,“ uvedla psycholožka a předsedkyně Společnosti pro talent a nadání Eva Vondráková.

Výsledky zkoumání potom poslouží i jiným školám. „Získáme spoustu materiálů, jak pracovat s nadanými dětmi,“ doplnila Olšáková.

Čtyřlístek se k projektu dostal i proto, že od roku 2007 spolupracuje s přírodovědeckou fakultou olomoucké univerzity a stal se fakultní školou. „Vybíráme si zařízení s kvalitní výukou a toto je jediná základní škola pod našimi křídly,“ prohlásil proděkan fakulty Josef Molnár. Rodiče si ale za zvýšenou péči o děti zaplatí. Rok studia ve Čtyřlístku stojí třináct tisíc korun. Nadané děti dostanou víc úkolů

Odborníci vytipují talentované děti, pro které připraví dvouletý program.
Učitelé k nim budou mít zvláštní přístup.

Děti, které mají výjimečný talent, se ve škole často nudí. Úkoly dokončí dříve než jejich spolužáci, ale svoje schopnosti nemají jak rozvíjet. Projekt pro nadané školáky, který zahajuje hradišťská Základní škola Čtyřlístek ve spolupráci s Univerzitou Palackého v Olomouci jim má dát šanci.

Odborný tým nejprve musí vybrat nejšikovnější děti. Začne tím, že rozdá dotazníky rodičům. „Bez jejich hodnocení nemůžeme talent posuzovat. O svých dětech vědí nejvíce,“ vysvětlila ředitelka Základní školy Čtyřlístek Věra Olšáková.

Důmyslné testy

Po rodičích se do testování zapojí děti. Speciální otázky a úkoly vymyslel šestnáctičlenný tým expertů pro tisíc žáků ze Čtyřlístku, 8. základní školy Malenovice a Gymnázia Zlín-Lesní čtvrť.

Testy mají prokázat matematicko-logické myšlení, představivost nebo budoucí profesní zaměření. „Od IQ testů dostupných na internetu se zásadně liší. Především je připravují skuteční odborníci,“ upozornila psycholožka Eva Vondráková. V testech se objeví hlavolamy i slovní úlohy.

Uspět může například čtrnáctiletý Jakub, který píše detektivky a čte knížky v angličtině. Stejně stará Adéla maluje komiksy a píše texty pro školní televizi. I takové koníčky jsou v hodnocení důležité. Všichni žáci budou svůj termín testování předem znát. Testování potrvá několik hodin, maximálně jeden vyučovací den.

Dvouleté sledování

Jména dvou set vybraných dětí budou jasná na začátku nového školního roku. Pak začne jejich dvouleté sledování. V praxi to bude fungovat tak, že když si jedno z vybraných dětí splní ve vyučovací hodině zadaný úkol, může si sednout k notebooku a pracovat na vlastním tématu.

„Obvykle se žák přihlásí, že už má hotovo, a učitelka mu dá další úkol. To je sice dobře, ale teď to změníme. Pokud ho zajímá třeba mineralogie, bude v přírodovědě zkoumat žulu a v chemii udělá její rozbory,“ vysvětlila Olšáková. Autoři projektu věří, že díky novým možnostem a odlišnému přístupu se inteligence dětí během dvou let zvýší.

„Hradišťská fakultní škola je výjimka“

Být žákem základní školy a zároveň se setkávat s univerzitními profesory není příliš obvyklé. Školáci z hradišťského Čtyřlístku tuto možnost mají třetí rok. Jejich škola spolupracuje s Přírodovědeckou fakultou Univerzity Palackého v Olomouci. „Většina soukromých zařízení v Česku má horší úroveň vzdělávání než státní školy. V případě Čtyřlístku to neplatí. Tady jsou na tom děti skutečně lépe, než kdyby chodily do běžné školy. I proto jsme si je vybrali,“ zdůvodnil proděkan Josef Molnár z přírodovědecké fakulty, proč si Čtyřlístek zasloužil označení fakultní škola. Olomoucká univerzita podobným způsobem spolupracuje jinak pouze se středními školami.

Úspěšná spolupráce

Odborníci z univerzit se v hradišťské škole setkávají například na Letní škole didaktiky matematiky, při které probírají způsoby výuky. „Neznám žádnou jinou základní školu, která by takovou akci pravidelně pořádala. Proto jsem si například vybral dva učitele ze Čtyřlístku jako spoluautory učebnic matematiky pro první stupeň,“ upozornil Molnár.

Ten je zároveň jedním z autorů vzdělávacího programu, podle kterého učitelé žáky ve Čtyřlístku učí. Fakulta také pomáhá při hledání talentovaných žáků i při rozvíjení jejich nadání.

Nadané žáky v Olomouci podporují už několik let. „Spolupráce vždy probíhala v tvůrčí, spontánní a příjemné atmosféře,“ dodal Molnár. Proto se univerzita se Čtyřlístkem dohodla, že může užívat označení fakultní škola další tři roky.