K Vídni dojedou Brňané tramvají
Bratislava stojí v brněnském Jundrově, Praha zase na březích Vranovské přehrady. A v Brně je teď nově Vídeň a nizozemský Utrecht. Nejde o výsledek hledání pokažené navigace, ale osudy kvarteta lodí z doků u Brněnské přehrady.
První dvě, které Dopravní podnik města Brna odprodal, nahradila dvojice nových lodí. Ty „dopluly“ k přehradě po suché cestě poslední březnový den z Hlavečníku na Pardubicku, kde je dělníci sestrojili. „Jména lodí jsme vybrali podle partnerských měst Brna. Po Lipsku, jež brázdí hladinu přehrady od loňské sezony, proto přibyla Vídeň a Utrecht,“ vysvětlila mluvčí dopravního podniku Linda Škranclová.
Na palubu nových lodí sice mohou cestující nastoupit až v druhé polovině letošního května, do kdy je mechanici připraví, plavební sezonu však zahájí kapitáni již v sobotu 16. dubna. V deset dopoledne nastoupí lodivodi v uniformách, podají hlášení a vztyčí vlajku. O půl hodiny později se mohou lidé projet po přehradě zdarma.
Dvě vyřazené lodě z brněnské flotily unikly před sešrotováním. Praha, která byla první dvoupalubovou lodí na přehradě a vozila cestující od roku 1953, zkrášlila Camp Bítov u Vranovské přehrady.
Její o tři roky mladší sestru Bratislavu zase koupil provozovatel nově vznikajícího sportovně-rekreačního areálu v brněnském Jundrově. „Původně jsme zamýšleli, že by z ní mohla být restaurace, ale hygienické podmínky jsou velmi přísné. Proto bude loď sloužit jako klubovna,“ nastínil tajemník klubu Hroši Brno Tomáš Ovesný plány s lodí, která na tamním baseballovém hřišti skončila začátkem letošního února.
Podobný osud jako Bratislava má i parník Pionýr. Z něj je však restaurace v brněnském Komárově. Stojí na souši u cyklostezky. A jméno Pionýr nahradila Kometa.
„Zajít si na parník na kafe je příjemné zpestření výletu. Když jedu na kole sám, tak kolem jen projedu, ale pokud jsem s dětmi, vždycky mě přesvědčí, ať si v parníku chvíli posedíme,“ přiblížil cyklista Jan Štrajt cíl některých svých vyjížděk.