Kampu prozářil úsměv Jiřího Koláře

Sovovy mlýny, ilustrační foto

Sovovy mlýny, ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

Bohatá sbírka Jana a Medy Mládkových znovu ožívá u příležitosti 100. výročí narození autora.

Jiří Kolář se svými experimentálními technikami prostupuje dvoupodlažím Sovových mlýnů na Kampě a blaženě si u toho pobrukuje spolu s Monou Lisou, která se tajemně usmívá z roláže. Bohatá sbírka Jana a Medy Mládkových znovu ožívá u příležitosti 100. výročí narození autora a láká na rozsah vystavených exponátů. Bohužel těmto osobitým výtvarným technikám nesvědčí stísněnost prostoru a nedostatek vzduchu. Sbírka si určitě zaslouží svým rozsahem o patro navíc.

Museum Kampa vystavuje Kolářovo dílo ze čtyřicátých až osmdesátých let minulého století a představuje Koláře nejen jako výtvarníka, ale také básníka, který disponuje slovem a rád své dílo i slovem provází. Kolářův styl je obdivuhodný z jednoho prostého důvodu, a to, že je velmi nápaditý. Bohatost technik a experimentů, kterými se proslavil i ve světovém měřítku, má společné pojítko – originalitu. Technika koláže a antikoláže je spojována se jménem Jiřího Koláře, a tudíž má své právoplatné místo i na této výstavě, kde je také doplněna jejími „dcerami“ – konfrontáž, raportáž, muchláž, roláž, proláž, stratifie a chiasmáž. Velmi zajímavou technikou je roláž, která vznikala rozřezáním reprodukcí na proužky, jež autor podle určitého pravidla poskládal, a zkomponoval tak úplně nový výjev z historických reprodukcí.

Energií nabité stratifie – slepované barevné papíry prořezávané skalpelem – roztříšťují linearitu koláží a svojí trojrozměrností působí na diváka dynamicky až blahodárně, jelikož energie proudí spolu s dějem a otevírá příběh. Literární a obrazová představivost autora je zjevná i u chiasmáže, u níž je možné mezi řádky vyčíst poselství nebo vzkaz. Kolář trhal stránky starých i nových knih tištěných v různých jazycích s rozmanitými druhy písma, a tím vytvořil osobité prolnutí slova s obrazem. Transparenty zavěšené nad hlavami procházejících jen umocňují pocit stísněnosti a malého prostoru. Tečka navíc, která má v jeho díle opodstatnění, ale zde spíše překáží. Kolářovo dílo je ukázkou neomezených možností kreativity, která je v dnešní době mírně potlačená, a proto je tato výstava určitě přínosem, i když trochu v těsném kontaktu s dalšími vystavovanými umělci.

Jiří Kolář 100 let od narození
(výstava, Sovovy mlýny, Praha)
Expozice trvá do 18. ledna
Hodnocení: 50 %