Když zkázonosná voda ničí díla starých mistrů
Pro honosný Zanderův sál Císařských lázní byl vším. Obří obraz z konce devatenáctého století nazvaný Oslava vítěze. Sedmimetrové plátno, nalepené na západní stěně sálu, uchvátilo každého.
Šestadvacátého prosince roku 2009 však osud zasazuje jeho sto deset let trvajícímu klidnému životu těžkou ránu. Smrtelnou? V paláci kousek od Puppu praská mrazem hydrant a voda, která teče po stěnách, přichází i na Oslavu vítěze. V levé části plátna se okamžitě objevují bělavé zákaly.
Majitel národní kulturní památky proto volá do Prahy, žádá akademického malíře Jana Živného o pomoc. Začíná boj o záchranu největšího plátna národní kulturní památky. Malíř a restaurátor přijíždí do Karlových Varů už druhý den. „Voda obraz velmi zasáhla. Nečistoty jsem ještě za vlhka velmi šetrně sejmul. Uvolněnou barevnou vrstvu jsem ale mohl upevnit až po částečném vysušení plátna,“ prozrazuje malíř a restaurátor Jan Živný postup při konzervaci poničeného obrazu.
Voskovým přelepem s papírem pak povrch malby provizorně zajistil. Protože se ale bál, že mokrou malbu později dorazí postupně se objevující shluky soli, vyžádal si zvýšení teploty ve vedlejší místnosti.
„A tím jsme směr vysychání promočené zdi odklonili na druhou stranu, směrem od maleb Zanderova sálu. Ve vedlejší místnosti totiž nejsou tak vzácné malby,“ nechává nahlédnout pod pokličku záchranářské kuchyně v Císařských lázních.
Ledová voda si ale nevybírala. Těžce poškodila obraz nazvaný Pohled na Karlovy Vary ze strání od Helendorfu.
Na rozdíl od olejomaleb na plátně byl totiž tento obraz namalovaný technikou kvašové tempery, která je vodou rozpustná. „Velmi nepříznivě zasáhla,“ upozorňuje Jan Živný.
A totéž potkalo olej na plátně, který zachycuje mezinárodní klientelu v Karlových Varech. Obraz nazvaný Mlýnská kolonáda. Zkázonosná voda uvolnila barevné vrstvy na plátně, některé části malby se uvolnily a opadly. „Vlhkost narušila podklad maleb, navíc se enormně srazily podložky pláten. Plátno u obrazu se roztrhlo,“ popisuje skutečný stav.
V případě této malby od W. Schneidera restaurátor nejprve pomocí jemných jehel odstranil mikroskopické části písku, vyplaveného ze zdí a stropů. Pak obraz postupně vysušil a jemnými inzulinovými stříkačkami provedl základní konzervační úpravy.
Tyto i další poškozené obrazy z Císařských lázní konzervoval Jan Živný půl roku. K samotnému zrestaurování maleb ale dojde až současně s plánovanou rekonstrukcí památky. O tom, kdo poničeným dílům starých mistrů vrátí tvář, rozhodne později výběrové řízení.