Kontroluji vodoměry, tvrdil redaktor. Byt otevřela většina lidí

Redaktor Sedmičky testoval ostražitost Tábořanů. Vydával se za zaměstnance energetické a vodohospodářské společnosti. Oklamat se nechala více než polovina lidí.

Kontroluji stav vodoměrů a plynoměrů. To byla věta, díky které se redaktor Sedmičky dostal do bytů většiny testovaných Tábořanů. Stačila k tomu doma vyrobená průkazka energetické a vodohospodářské společnosti. Samotného ho překvapilo, jak jednoduché by pro zloděje bylo dostat se lidem do domácností a obhlédnout si je k případné krádeži.

Test začal před dveřmi jednoho z táborských činžáků. „Nic jsme neměli hlášené,“ odvětil s podivem Pavel Wolena, majitel bytu. Napoprvé redaktor neuspěl.

Wolena mu vysvětlil, že v domech jsou odečty vody už hotové a že by se maximálně šel sám podívat a číslo vodoměru mu nahlásil. Rozhodně by nikoho nepouštěl dovnitř.
U vedlejšího vchodu měla Sedmička štěstí. Stačilo vrazit do odemčených domovních dveří. Tentokrát si redaktor vymyslel rafinovanější lest. Vysvětluje, že firma sice vodu nedávno odečítala, ale záznamy se někde ztratily. Zabralo to.

„Opište si, co potřebujete,“ říká osmasedmdesátiletá důchodkyně a zve ho dál.
Když se žena dozvěděla, že ji jenom někdo zkouší, zhrozila se. „Celá se třesu. Normálně nikoho nepouštím, ale teď bych si teda naběhla. Poučila jsem se. Už nikomu neotevřu,“ zpovídá se.

Vždy ve střehu

Před vchodem vedlejšího domu se dal redaktor do řeči se dvěma dalšími důchodkyněmi. „Máme tady problémy s feťáky. Dávám si proto pozor a nikomu cizímu bych neotevřela. A vám už tuplem ne, když jdete v době, kdy je po odečtech,“ říká Marie Hronová.

V televizi i rádiu prý pořád varují, aby si lidé nepouštěli do bytu cizí lidi. „Pro pár stovek dneska člověka zabijí,“ dodává osmdesátiletá Vlasta Hervířová.

Z toho samého vchodu ale jeden důchodce ochotně pouští redaktora za práh bytu. Nechce vidět ani průkazku a stačilo mu vysvětlení, že se na firmě záznamy z předchozího měření ztratily.
Ještě s větší ochotou pustila podvodníka do bytu k vodoměru osmadvacetiletá žena. V županu a s do turbanu stočeným ručníkem na hlavě přidala i úsměv. Přestěhovala se před čtrnácti dny, takže ani netušila, že stejné měření v domě nedávno dělali.

„Příště určitě neotevřu, natož abych vylézala z vany,“ směje se, když se doví, že se stala terčem testu Sedmičky.

Větší herecké nadání musel redaktor předvést u dvaašedesátiletého muže ze sídliště Nad Lužnicí. „Žádný odečet nebyl hlášený. Máte alespoň nějakou průkazku?“ hartusí důchodce.
Předloženou falešnou kartičku si pozorně pročetl a potom pustil redaktora dovnitř. Ten mu ihned situaci vysvětlil, ale důchodce byl tak zmatený vyslechnutými argumenty i průkazkou, že neposlouchal a sám začal diktovat číslo vodoměru.

V jiném patře paneláku byla naprosto důvěřivá mladá maminka s dítětem. „Asi za to může tem moment překvapení, že jsem ani nechtěla vidět žádný průkaz a pustila vás. Normálně mi tahle měření ohlašuje děda dopředu, a teď jak spěchám, tak jsem na to úplně zapomněla. Od teď budu opatrnější,“ ospravedlňuje se.

Na lep sedá redaktorovi i sedmnáctiletá Kristýna Švejdová ve vedlejším paneláku. „Dívala jsem se do kukátka a dlouho váhala, jestli mám otevřít. Mám doma dva psy, takže se tolik nebojím, i proto jsem otevřela, i když to mám od rodičů zakázané,“ zpytuje svědomí mladá studentka.
I ona si slibuje, že pokud by někdo takový zase přišel, bude prozíravější.

Většina důvěřuje

Po návštěvě patnácti různých domácností redaktor test Sedmičky uzavřel. Zjistil, že celkem devět lidí by ho pustilo dovnitř, aniž by chtěli vidět nějaké oprávnění.

Tři důchodci uvěřili, že se na firmě záznamy ztratily, a proto je nutné udělat nový odečet. Zbytek lidí, což byli hlavně muži středního věku, by redaktora vůbec do bytu nepustil.
Podle slov táborských policistů počet podobných podvodníků klesá.

„Udělali jsme mezi důchodci osvětu. Rozdali jim různé publikace a desatero, které jim pomáhá v situacích, kdy se jim někdo snaží dostat pod různou záminkou do bytu,“ říká táborský mluvčí policie Miroslav Doubek.

Připouští, že nejvhodnější doba pro zloděje je poledne. Varuje, aby si všichni pořádně prověřili každého, koho do bytu pouštějí, a raději si ověřili, jestli nejde o podvodníka. Co by tedy měli lidé chtít například po zaměstnancích společnosti Vodovody a kanalizace?
„Každý má vlastní průkazku, na které je uvedené číslo občanky a fotografie,“ říká mluvčí společnosti Renata Kollarczyková.

Zároveň souhlasí, že taková kartička jde snadno zfalšovat. Stejně jako se o to pokusil redaktor Sedmičky. Právě proto je na služebním průkazu ještě telefonní číslo na zákaznickou linku. Tam si může každý zavolat a návštěvu si ověřit. Linka funguje celých čtyřiadvacet hodin, sedm dní v týdnu.
Jak říká Kollarczyková, jejich zaměstnanci totiž chodí po domácnostech také o víkendech a v nejrůznější dobu.

Když se jim nepodaří majitele bytu zastihnout doma, nechají u něj vzkaz s telefonním číslem, aby si mohl domluvit termín, který mu vyhovuje.

Jde to i jinak

Zájemci mají také možnost sami nahlásit stav vodoměru, a to buď na zákaznické lince, nebo na internetu. „Když téhle služby naši zákazníci využijí, při dalším odečtu už musí přijít zkontrolovat stav vodoměru náš zaměstnanec osobně,“ říká Kollarczyková.

Kdyby se chtěl někdo vydávat za zástupce firmy Vodovody a kanalizace, bude mít od května velmi ztíženou situaci. Od té doby totiž budou její zaměstnanci nosit dobře rozpoznatelné služební oblečení.