Krize skončí, až si to budou myslet hosté, ví Hoteliér roku

Asociace hotelů a restaurací vyhlásila Hoteliérem roku v kategorii nezávislých hotelů Jiřího Švaříčka, ředitele hotelu Imperial. Co si myslí o dnešní situaci v karlovarském hotelnictví?

Cenu Hoteliér roku jste obdržel mimo jiné za „udržení vysoko nastavených kvalitativních standardů v dnešní těžké době“. Jak těžké bylo vloni udržet vysoko nastavenou kvalitu?

Za peníze, za které našim klientům prodáváme služby, je naší povinností poskytovat kvalitu. Vzhledem k tomu, že máme až čtyřicet procent opakovaných pobytů, si v Imperialu ani nic jiného dovolit nemůžeme. Musíme držet úroveň, na kterou jsou klienti zvyklí. I proto se neúčastníme konkurenčních cenových bojů.

Hodně hotelů se v době recese cenově podbízí. Vy tedy touto cestou nejdete?

My máme roční finanční plán. Pokud začnu prodávat levně jenom proto, abych opticky zvýšil obsazenost, tak plán stejně nesplním. Budu mít sice o něco víc hostů, ale nižší příjmy. Taková politika je krátkozraká. Každý ví, že ceny směrem dolů jsou velmi pružné, ale směrem nahoru? To už je problém.

Zaznamenali jste v loňském roce pokles obsazenosti lůžek?

Ano. V roce 2008 jsme měli obsazenost hotelu 72,4 procenta, vloni třiašedesát procent. Avšak vzhledem k tomu, že jsme prodávali za ceny v průměru o patnáct procent vyšší, vytvořili jsme vloni lepší hospodářský výsledek než ve zmíněném roce 2008.

Co se vám vloni, kdy pokračovala hospodářská recese, podařilo?

Především se ukázalo, že investice do hotelu v předchozích letech nebyly samoúčelné. Klient si uvědomil kvalitu, a proto nám v horších časech zachoval věrnost. To považuji za hlavní úspěch. Dalším úspěchem byla nominace Imperialu na nejlepší evropský spa resort. Tam jsme sice nevyhráli, ale už jenom dostat se do jedenáctičlenné nominace, o které rozhoduje tři tisíce odborníků z celé Evropy, je úspěch.

Jaké investice čekají Imperial v letošním roce?

Letos neplánujeme žádné velké, spíš si vytvoříme rezervy. Musíme pamatovat na ekonomicky těžkou dobu, kterou svět prochází. Nikdo neví, jak se teď bude trh vyvíjet. Sice už občas slyšíme, že z nejhoršího jsme venku, ale taková prohlášení musíme brát opatrně. Cestovní ruch se nachází v terciální sféře a tam platí, že krize skončí, až si to budou myslet hosté. A ti si to podle mě zatím nemyslí.

Říkáte: těžká doba. Je hotelnictví ve Varech v krizi?

To je velmi těžká otázka. Nevím, jestli je v krizi, protože neznám všechna čísla. Hotely zkrátka procházejí přechodným obdobím, které je složité, ale krize? To ne. Pod slovem krize si představuji něco zcela hraničního. A taková situace tady není. Někteří hoteliéři tak optimističtí nejsou, jiní říkají, že se jim dařilo i loni. Ale nemyslím si, že by ve Varech byla tak špatná situace, jako je v Praze.