DoMa Ensemble oženil violoncell o se saxofonem

DoMa
Ensemble: Polí pět

DoMa Ensemble: Polí pět

DoMa Ensemble jsou hvězdným uskupením domácí alternativní scény. Astronomický přívlastek je však třeba brát v uvozovkách: o projektech obou muzikantů se často hovoří jako o nedoceněných a ani jeden z protagonistů o „hvězdné“ otitulování zřejmě ani nestojí. Zpívající violoncellistku Dorotu Barovou budou posluchači znát z Tara Fuki, saxofonistu Marcela Bártu pak z řady převážně jazzových souborů. Oba hudebníky spájí především zkušenost s improvizovanou a scénickou hudbou.

Debutové album nabízí exkurzi do říší improvizované hudby. Oba nástroje tedy hrají mimo obvyklé mantinely, mimo běžná chápání pojmů jako rytmus nebo melodie. Deska by zřejmě nevznikla bez obligátních krabiček – efektů, které umožňují vrstvení zvukových stop. Prostor dostaly i neobvyklé herní techniky, jimiž lze z nástrojů „vylovit“ rozmanité zvuky včetně těch, které obvykle bývají ve studiu pronásledovány, tedy dozvuků, ruchů a šumů.

Obdobně koncipované nahrávky často působí rozpačitě, jako experiment pro experiment. DoMa Ensemble však mají nepopiratelné kouzlo: i rozvolněným kompozicím, se strukturou a horizontem tak mlhavými, jaké mají současné vládní reformy, dokáží vdechnout tvar a duši.

I přes vzdušnost a volnost skladby působí tak sevřeně, jako by ani křivky nástrojů jinak probíhat nemohly. A je jedno, zda motivy jsou lidové, zakořeněné v jazzu, anebo v kouzlu okamžitého tvoření, zda proud zvuku rezonuje v komorních tóninách, anebo jej právě vytváří syrový kontrast kaskády tónu saxofonu a zuřivých úderů smyčce do strun. Album je vkusným připomenutím dvou velkých talentů a pro pražské vydavatelství Polí pět, zaměřující se především na domácí alternativní produkci, pak pozvánkou do světa „větších“ značek.

Autor je spolupracovníkem redakce