Filmová recenze: Dunkerk, ohromující jízda válečným peklem

Události se do Dunkerku na pláž vrátily díky filmařům po 77 letech. Vznikl tam film, který se okamžitě po uvedení stal hitem.

Události se do Dunkerku na pláž vrátily díky filmařům po 77 letech. Vznikl tam film, který se okamžitě po uvedení stal hitem. Zdroj: Vertical Entertainment

K záchraně vojáků u Dunkerku vyplulo v roce na 700 soukromých lodí, včetně Moonstone.
I v monstrózních scénách Nolan místo digitálních efektů využil raději tisícovku komparsistů.
Události se do Dunkerku na pláž vrátily díky filmařům po 77 letech. Vznikl tam film, který se okamžitě po uvedení stal hitem.
Aby zachoval opravdovost vojáků, obsadil Nolan i málo známé mladé herce, mezi nimi i idol a zpěváka skupiny One Direction, Harryho Stylese (23).
Třesoucí se voják Cillian Murphy na palubě lodi Moonstone chce uniknout co nejdál od smrtelného nebezpečí.
8
Fotogalerie

Christopher Nolan pojal epos Dunkerk o jedné z klíčových operací druhé světové války jako evokativní ukázku válečného pekla, houževnatosti a podstaty neokázalé statečnosti.

Jméno Christopher Nolan se už od jeho temné trilogie o Batmanovi stalo synonymem inteligentního blockbusteru. Jeho novinka Dunkerk patří také k největším filmům léta, nejen díky očekáváním, ale i rozpočtu 150 milionů dolarů a obsazení čítajícímu Toma Hardyho, Cilliana Murphyho nebo Kennetha Branagha.

Eposy o některé z operací druhé světové války plné známých tváří byly populární v šedesátých letech, kdy pro následující generace popsaly bitvy ve snímcích Příliš vzdálený most, Den D nebo Bitva o Británii.

I o úspěšné dunkerské evakuaci své armády z okupované Francie roku 1940 Britové natočili film, a to hned v padesátých letech. Nolan v novince světu připomíná, že sám pochází z Británie – a hlavně že si filmy točí po svém

Jeho Dunkerk redefinuje podobu válečného eposu. Málomluvný, vizuálně omračující – zvlášť v kině Imax s obrazem ze 70mm celuloidu – až fyzicky evokativní. Pocity ohrožení a napětí utahuje kongeniální hudba Hanse Zimmera, složená často víc ze zvuků než melodií, a kamera Hoyte Van Hoytemy střídající pohledy z ruky s epickými záběry.

Sevřený portrét evakuace nerozmělňují odskoky k politikům či vysvětlování kontextu, ten ať si divák dočte, až se vzpamatuje. Průběh několikadenní akce Nolan ukazuje pomocí tří nechronologicky se prolínajících rovin, z nichž každá zachycuje jiný úsek času.

Část týkající se mola, která se soustředí na obtížnou, únavnou snahu vojáků dostat se z francouzské pláže, obsáhne týden. Další část o moři zachycuje jeden den na jednom z dnes legendárních civilních plavidel, která se vydala přes kanál na pomoc. A třetí pasáž o vzduchu sleduje hodinu života dvou pilotů RAF vyslaných jako záchrana před smrtelnými německými bombardéry.

Každá část představí několik hlavních protagonistů, často obsazených novými talenty. Někteří z nich se zachovají hrdinsky, někteří ne. Dunkerk na rozdíl od řady jiných válečných filmů palčivě zachycuje znecitlivělý stav vojáka odhodlaného především přežít.

Když mladý Tommy hned v první scéně ztratí v přestřelce své kolegy, ani se neotočí. Nolanova až apokalyptická ukázka zmaru a smrti umí natolik otřást, že očekávaný zázrak povedené evakuace působí ještě víc zázračně. Když nastane, Zimmer to na chvíli přežene s patosem.

Dunkerk jinak vyniká tím, že okázalost nechává na vizuální rovině. Až když nás z pekla útěku dovede k oslavě společné houževnatosti jako k jedinému zbývajícímu způsobu, jak čelit katastrofě, zapůsobí na city. A slavný Churchillův projev z úst obyčejného vojína o boji na plážích, ve vzduchu a na moři najednou získá novou sílu.

Dunkerk (válečný, USA/Británie, Francie, Nizozemsko, 107 minut)

Režie a scénář: Christopher Nolan

Hrají: Fionn Whitehead, Mark Rylance, Harry Styles, Jack Lowdenne

Hodnocení: 90 %

 Autorka je spolupracovnicí redakce.