Christopher Nolan pojal epos Dunkerk o jedné z klíčových operací druhé světové války jako evokativní ukázku válečného pekla, houževnatosti a podstaty neokázalé statečnosti.
Jméno Christopher Nolan se už od jeho temné trilogie o Batmanovi stalo synonymem inteligentního blockbusteru. Jeho novinka Dunkerk patří také k největším filmům léta, nejen díky očekáváním, ale i rozpočtu 150 milionů dolarů a obsazení čítajícímu Toma Hardyho, Cilliana Murphyho nebo Kennetha Branagha.
Eposy o některé z operací druhé světové války plné známých tváří byly populární v šedesátých letech, kdy pro následující generace popsaly bitvy ve snímcích Příliš vzdálený most, Den D nebo Bitva o Británii.
I o úspěšné dunkerské evakuaci své armády z okupované Francie roku 1940 Britové natočili film, a to hned v padesátých letech. Nolan v novince světu připomíná, že sám pochází z Británie – a hlavně že si filmy točí po svém
Jeho Dunkerk redefinuje podobu válečného eposu. Málomluvný, vizuálně omračující – zvlášť v kině Imax s obrazem ze 70mm celuloidu – až fyzicky evokativní. Pocity ohrožení a napětí utahuje kongeniální hudba Hanse Zimmera, složená často víc ze zvuků než melodií, a kamera Hoyte Van Hoytemy střídající pohledy z ruky s epickými záběry.
Sevřený portrét evakuace nerozmělňují odskoky k politikům či vysvětlování kontextu, ten ať si divák dočte, až se vzpamatuje. Průběh několikadenní akce Nolan ukazuje pomocí tří nechronologicky se prolínajících rovin, z nichž každá zachycuje jiný úsek času.
Část týkající se mola, která se soustředí na obtížnou, únavnou snahu vojáků dostat se z francouzské pláže, obsáhne týden. Další část o moři zachycuje jeden den na jednom z dnes legendárních civilních plavidel, která se vydala přes kanál na pomoc. A třetí pasáž o vzduchu sleduje hodinu života dvou pilotů RAF vyslaných jako záchrana před smrtelnými německými bombardéry.
Každá část představí několik hlavních protagonistů, často obsazených novými talenty. Někteří z nich se zachovají hrdinsky, někteří ne. Dunkerk na rozdíl od řady jiných válečných filmů palčivě zachycuje znecitlivělý stav vojáka odhodlaného především přežít.
Když mladý Tommy hned v první scéně ztratí v přestřelce své kolegy, ani se neotočí. Nolanova až apokalyptická ukázka zmaru a smrti umí natolik otřást, že očekávaný zázrak povedené evakuace působí ještě víc zázračně. Když nastane, Zimmer to na chvíli přežene s patosem.
Dunkerk jinak vyniká tím, že okázalost nechává na vizuální rovině. Až když nás z pekla útěku dovede k oslavě společné houževnatosti jako k jedinému zbývajícímu způsobu, jak čelit katastrofě, zapůsobí na city. A slavný Churchillův projev z úst obyčejného vojína o boji na plážích, ve vzduchu a na moři najednou získá novou sílu.
Režie a scénář: Christopher Nolan Hrají: Fionn Whitehead, Mark Rylance, Harry Styles, Jack Lowdenne Hodnocení: 90 % |
Autorka je spolupracovnicí redakce.