Habibi – jeden z nejkouzelnějších kulturních zážitků

Craig Thompson: Habibi

Craig Thompson: Habibi Zdroj: Repro E15

Americký komiksový umělec Craig Thompson se proslavil i u českého publika grafickým románem Pod dekou (česky BB art, 2005), v němž představil příběh vlastního dětství, dospívání a prvních lásek. Držitel mnoha komiksových ocenění loni šokoval svět monstrózním Habibi patřícím k těm málo dílům, jež „mění pravidla hry“. O mimořádných kvalitách této epické fresky mezi komiksy se nyní mohou přesvědčit i čeští čtenáři.

Tolik imaginace a schopnosti pracovat s dávnými mýty, historickými fakty a přitom všem především vyprávět působivý příběh se často nevidí. A to neplatí jen pro komiks, ale také pro takzvanou vysokou literaturu a film. Pro Thompsona je klíčový vztah dvou otroků Dodoly a Zama, kteří spolu v dětském věku uprchnou z města a usadí se v poušti. Starší Dodola cítí za Zama zodpovědnost, proto se neváhá uchýlit k prostituci ve jménu přežití obou. Jak postupně dospívají, jejich vztah se komplikuje, od mateřského se mění v sourozenecký a spěje k mileneckému. Je však náhle přetnut sledem událostí, jež osudy dvojice rozdělí.

Nástin příběhu vždy naneštěstí bude přehnaně zjednodušující a ani náhodou čtenáři nepřiblíží, čeho se mu v Habibi dostane. Příběh Dodoly a Zama je totiž vyprávěn na téměř 700 stranách, kde jejich příběh je spíše okolnost, rámec pro Thompsonovu vypravěčskou exhibici. Čtenáři se představují úryvky arabské mystiky, islámské mytologie, ale také židovské a křesťanské, přičemž obě jsou stavěny vedle sebe, aby vyzněly jejich společné znaky.

Craig Thompson: HabibiCraig Thompson: Habibi | Repro E15

Od počátku je pro Thompsona klíčový vztah mezi slovem a světem, což se neprojevuje jen v příběhu a zmíněných odkazech na kanonické texty, ale především v grafické stránce díla. Obrázky jsou často složeny ze znaků různých písem, jeden znak se například mění v symbol pro řeku, posléze se tento změní ve skutečnou řeku. Podobných kolosálních detailů jsou na ploše celého komiksu stovky, ne-li tisíce, občas Thompson pracuje i s postupy kaligrafie.

Pro většinu lidí je vztah slov a světa reprezentován vyprávěním, které se tak stává největším hrdinou Thompsonova Habibi. Stejně jako nejlepší komiksy vůbec, Mooreovi Strážci, Gaimanův Sandman či třeba Wareův Jimmy Corrigan: Nejchytřejší kluk na světě, je i Habibi spíše komiksem o vyprávění příběhů než příběhem samotným. A jako takový je třeba jej zkoumat, často se k němu vracet, hledat stále drobnější nuance, znovu a znovu jej prožívat. Proto je Habibi skutečným mistrovským dílem. Opulentním, monstrózním, ale především krásným mistrovským dílem.

Craig Thompson: Habibi

Nakladatelství: BB art, 2012

Překlad: Richard Podaný

Hodnocení: 100 %