Joe Wright natočil skutečnou Agentku bez minulosti

Irská herečka Saoirse Ronanová hraje ve filmech od svých jedenácti let a za tu dobu obdržela řadu cen a nominací (např. za film Pokání byla nominována
na Oscara)

Irská herečka Saoirse Ronanová hraje ve filmech od svých jedenácti let a za tu dobu obdržela řadu cen a nominací (např. za film Pokání byla nominována na Oscara) Zdroj: falcon

Britský talent filmové režie Joe Wright se zatím prezentoval skvělými adaptacemi (Pýcha a předsudek a Pokání) a podivným snímkem Sólista. Nyní se o slovo hlásí ještě podivnějším dílem nazvaným podle hlavní hrdinky Hanna, které se představilo v sekci půlnoční filmy na právě probíhajícím karlovarském filmovém festivalu a dnes vstupuje do široké distribuce. Milovníci netradiční filmové zábavy by měli zbystřit.

Ačkoli Hanna nepatří do nejvyšší kvalitativní třídy, podobně výrazné snímky se u nás do kin příliš často nedostávají.

Wrightova Hanna není ničím menším než mixem následujících ingrediencí: godardovsky angažovaných děl z přelomu šedesátých a sedmdesátých let, feministických snímků z téže doby či ze dneška, a to vše říznuté hravým filmařským stylem podobným Tomu Tykwerovi a prodchnuté duchem špionážních thrillerů s Agentem bez minulosti Jasonem Bournem. Že si pod tím nedokážete nic představit? Nevadí, vás i ty ostatní Hanna překvapí, usadí a přinejmenším do první poloviny zcela pohltí.

Vypráví příběh mladé dívky Hanny (opět skvělá Saoirse Ronanová), jež byla vychována svým otcem Erikem (Eric Bana) kdesi v lesích u polárního kruhu. Svět zná pouze z knih, zároveň podstoupila dokonalý zabijácký trénink, jejž by jí mohl závidět každý vyškolený zabiják. Otec jí školí pro jediný účel – na zabití ženy jménem Marissa (Cate Blanchettová). Ta je agentkou americké tajné služby a kdysi šla po krku svému kolegovi Erikovi, jeho ženě a novorozené Hanně. Když je Hannin trénink dokončen, rozjíždí se klasická špionážní hra na kočku a myš, při níž se strany lovec-kořist neustále přetáčejí. A na konci se snímek a jeho smysl roztočí do takových otáček, až to diváka zamrzí podobně jako při sledování prvního dílu Purpurových řek. Solidně rozjetý akční thriller totiž v poslední fázi zcela zradí pointa silně upomínající scenáristickou bezradnost.

To však nic nemění na tom, že přinejmenším první polovina snímku je brilantní. Hanna má brutální spád, Wright v mnoha scénách režíruje naprosto dokonale (především Hannin únik z podzemní laboratoře). Nebojí se experimentovat se střihem, netradičními kompozicemi záběrů, záběry navíc zdvojuje, ztrojuje, zněkolikanásobuje a vytváří smyčky, jimiž diváka drží v neustálém napětí. Potěší také silný femininní podtext, který nevyznívá ani trochu křečovitě a falešně. Jen do popředí staví silné hrdinky, jež zdánlivě simulují muže, ale ve skutečnosti je ovládají, překonávají, likvidují. Hanna je skutečnou ženskou verzí špionážních akčních thrillerů, kterým se snažil být chabý Salt s Angelinou Jolieovou.

Joe Wright potvrdil pozici režiséra snažícího se vymanit z tradičních žánrových škatulek. Hanna je příslibem budoucího silného snímku, který Wrighta dostane do učebnic, ale sama takovým filmem není.

Hanna

(thriller, USA / Velká Británie/Německo, 111 minut)
Režie: Joe Wright
Hrají: Saoirse Ronanová, Eric Bana, Cate Blanchettová
Předpremiéra na MFF KV
V českých kinech od 7. července
Hodnocení: 70 %