Kniha Spectrum je kompasem pro současnou malbu

Obraz Lubomíra Typlta Pacifisté z roku 2018, který je součástí obsáhlé publikace mapující tvorbu autorů narozených v 70. a 80. letech Spectrum vydané nakladatelstvím BiggBoss, kterou jako hlavní editor sestavil kurátor a kritik Petr Vaňous.

Obraz Lubomíra Typlta Pacifisté z roku 2018, který je součástí obsáhlé publikace mapující tvorbu autorů narozených v 70. a 80. letech Spectrum vydané nakladatelstvím BiggBoss, kterou jako hlavní editor sestavil kurátor a kritik Petr Vaňous. Zdroj: typlt.com

Obraz Lubomíra Typlta Kolonizace I z roku 2017, který je součástí obsáhlé publikace mapující tvorbu autorů narozených v 70. a 80. letech Spectrum vydané nakladatelstvím BiggBoss, kterou jako hlavní editor sestavil kurátor a kritik Petr Vaňous.
Obraz Lubomíra Typlta Pod nebem nebe z roku 2018, který je součástí obsáhlé publikace mapující tvorbu autorů narozených v 70. a 80. letech Spectrum vydané nakladatelstvím BiggBoss, kterou jako hlavní editor sestavil kurátor a kritik Petr Vaňous.
Obraz Zbyňka Sedleckého In front of z roku 2012, který je součástí obsáhlé publikace mapující tvorbu autorů narozených v 70. a 80. letech Spectrum vydané nakladatelstvím BiggBoss, kterou jako hlavní editor sestavil kurátor a kritik Petr Vaňous.
Součástí publikace Petra Vaňouse (ed.) o současné mladé malbě Spectrum jsou i reprodukce obrazů Jonáše Czesaného Škoda (2017), Post (2016) a Běloba Titanová (2017).
Součástí publikace Petra Vaňouse (ed.) o současné mladé malbě Spectrum je i reprodukce obrazu Adama Štecha Holka v modrých šatech (2012).
14
Fotogalerie

Vydavatelství BiggBoss dlouhodobě mapuje komunity tuzemské umělecké scény i vizuální podobu společnosti. Činí tak nejen ve formě monografií nejrůznějších umělců, ale i objemných publikací, jakou byly Kmeny či nedávný rozsáhlý katalog podoby Československa a Česka Obrazy konců dějin 85-95 vydaný na základě výstavy v pražském Uměleckoprůmyslovém muzeu. V nejnovějším počinu se BiggBoss zaměřil na současnou mladou malbu. Výsledkem je objemná a graficky exkluzivně zpracovaná šestisetstránková kniha Spectrum.

Publikace přináší portréty a hlavně reprodukce obrazů pětačtyřiceti tuzemských malířů a malířek, jako například Josefa Bolfa, Jonáše Czesaného, Veroniky Holcové, Davida Pešata, Dany Sahánkové, Roberta Šalandy, Jakuba Špaňhela, Lubomíra Typlta či bohužel předčasně zesnulé Michaely Vélové Maupicové.

Společným jmenovatelem umělců ve Spectru je doba – všichni se narodili v sedmdesátých nebo osmdesátých letech, což je odpovědí na otázku, proč tam nejsou některá kritikou uznávanější jména. Ale pětačtyřicet jmen není málo, přestože v knize některá přirozeně chybějí.

Výběr však nevznikl samovolně, ale hlasováním editora knihy, výtvarného kritika, kurátora a dřívějšího dlouholetého asistenta na Akademii výtvarných umění Petra Vaňouse a dalších dvou kurátorů – Barbory Ropkové a Jana Kudrny. Ostatně všichni tři mají s vybranými malíři společnou i dobu narození, tedy ona sedmdesátá a osmdesátá léta.

Kromě skutečně stovek povedených reprodukcí obrazů a medailonků autorů jsou součástí Spectra i čtyři studie z pera tří výše zmíněných kurátorů a historika umění a vysokoškolského pedagoga Václava Hájka.

Vaňous se ve svém příspěvku mimo jiné snaží – stejně jako samotní autoři na konci publikace v minianketě – odpovědět na jednu na první pohled jednoduchou, přesto základní otázku.

Ta zní: Proč ještě v době, kdy je za pomoci digitální techniky možné vytvořit snad zcela vše, co se člověku objeví v hlavě, existují lidé, kteří stále používají přece jen poněkud archaické nástroje – štětec, barvu, plátno – a tráví hodiny vytvářením obrazu, do něhož promítají svůj talent, zkušenosti, vzpomínky, pohled na svět?

Rozhodně jednou z odpovědí je i samotná kniha, která dokazuje, že – abychom parafrázovali známou myšlenku ze sci-fi seriálu Star Trek – jsou stále místa, kam se výtvarníkova mysl ještě nevydala a láká ji to.

Ano, je možné, že roli hraje i to, že malba se, stejně jako další druhy výtvarného, vizuálního umění, stala také investiční příležitostí a možnost prodat obraz za statisíce korun i více je velmi lákavá.

To ostatně důsledně mapuje třeba každoroční J&T Banka Art Index sta nejvíce oceňovaných českých umělců, navádějící investory do umění na tu pokud možno správnou uměleckou rampu. A ano – Spectrum v tomto případě sehrává stejnou roli, roli kompasu ukazujícího na to důležité na tuzemské scéně.

Petr Vaňous (ed.): Spectrum
Vydal: BiggBoss
Hodnocení: 90 %