Kontroverze: fotografie před soudem

Kontext. Problematičnost fotografie často vychází z jejího příběhu, tuto pořídil Lewis Carroll a zachycuje jeho pětiletou múzu

Kontext. Problematičnost fotografie často vychází z jejího příběhu, tuto pořídil Lewis Carroll a zachycuje jeho pětiletou múzu Zdroj: Galerie Rudolfinum

Nová výstava v Galerii Rudolfinum bude srovnávána s nedávnou výstavou tamtéž Decadence Now! Ačkoli může někdy umění skutečnost zvětšit jako pod lupou, zejména v případě fotografie platí, že samotné realitě se nic nevyrovná. Jedním z exponátů výstavy Kontroverze je lidská ruka utržená v zápěstí s jedním prstem nataženým, jako by chtěla varovat nebo se dotknout Boha. Je to snímek pořízený na troskách World Trade Center 11. září 2001.

Žádný exponát Decadence Now! nebyl tak silný, zdrcující a výmluvný jako tato fotografie Todda Maisela.
Pokud je pro umělecké dílo nutná znalost jeho kontextu, pro Kontroverze jsou příběhy spojené s jednotlivými fotografiemi hlavním sdělením. Některé fotografie jsou kontroverzní na první pohled, což platí zejména pro ty spojené s násilím a sexem. U jiných je třeba přečíst si doprovodný text.

To se týká například fotografií, které byly jiným umělcem použity jako předloha k novému dílu. Takového „prohřešku“ se dopustil dokonce i Jeff Koons, který vytvořil sochy štěňátek podle staré fotografie. Její autor se ovšem ozval a požadoval odškodnění. Podobné případy znovu a znovu otevírají otázky po hranicích duševního vlastnictví. Kdy se jedná o krádež a kdy o uměleckou apropriaci, která byla v dějinách umění vždy běžná?

Jiná skupina fotografií zase poukazuje na manipulace s realitou prostřednictvím fotografického média – viz retušované snímky ze sovětské historie nebo dodatečně odstraněná cigareta z ruky Jeana-Paula Sartra. Snímek z roku 1946 přestal v roce 2005 vyhovovat francouzským zákonům o boji proti kouření.
Při tom všem by nemělo být pominuto, že mnohé ze snímků mají až uhrančivou krásu a symboliku, kupříkladu novinová fotografie Iana Bradshawa zachycující takřka biblicky vyhlížejícího exhibicionistu na fotbalovém stadionu.

U každé fotografie si může návštěvník vzít z pultíku vysvětlující komentář a na místě se poučit. Postupně mu z těchto lístků vznikne malý katalog. Vzhledem k tomu, jak potřebné jsou tyto doprovodné texty, je tristní, že kostrbatý český překlad anglických originálů evokuje představu, že jej pořídila nejspíše místní šatnářka.

Překladatel na několika místech originál překrucuje či nepřípustně zkracuje. Například místo informace, že se určité obrazy podílely na „povědomí o hrůzách holokaustu prostřednictvím názorné ilustrace“ se zkráceně dočteme, že se podílely na „pedagogice hrůzy“. Četba těchto překladů přidává výstavě nechtěnou dimenzi hrůzy navíc.

Kontroverze: Právní a etická historie fotografie Galerie Rudolfinum

Výstava trvá do 13. listopadu

Hodnocení: 90 %

Autor je spolupracovníkem redakce