Milion za obraz se stává pro sběratele standardem. Český trh s uměním zažije další rekord

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: CTK/AP

U pěti největších aukčních domů vzrostl počet prodaných uměleckých děl za více než milion korun z loňských 155 na 166 položek.

Český trh s uměním letos vyšplhá s velkou pravděpodobností k dalšímu historickému rekordu. Experti odhadují, že loňské maximum, kdy sběratelé na tuzemských aukcích utratili přes 1,25 miliardy korun, by mohlo být letos ještě o desetinu vyšší. Naznačují to výsledky pěti největších aukčních domů. V letošních aukcích vydražily díla za celkovou částku bez aukční provize 898 milionů korun. Po započítání odměn pro galeristy se částka vyšplhá nad miliardu korun, což je oproti loňsku nárůst o 30 procent.

Větší ochota sběratelů utrácet miliony korun za obrazy, sochy či za starožitnosti je vidět i na počtu prodaných uměleckých děl, která letos pokořila milion korun. Zatímco loni velká galerijní pětka vydražila za více než milion korun 155 položek, letos to bylo 166 děl. „Sběratelé už dnes nemají problém dát za obraz milion korun.

Před patnácti lety se počet milionových děl vešel do desítky. Ještě před deseti lety jich bylo padesát. Neplatí už ani to, že by některé dílo bylo kvůli vysoké ceně v Česku neprodejné,“ říká Jan Skřivánek, šéfredaktor odborného serveru Artplus.cz. Letošní rekord padl už na jarní aukci Arthouse Hejtmánek, kde se obraz Praha od Oskara Kokoschky prodal za 52 milionů korun s aukční provizí.

Na jarní aukci Adolf Loos Apartment and Gallery se naopak nepovedlo vydražit obraz Prisme od Františka Kupky, který za vyvolávací cenu 52,4 milionu korun kupce nenašel.

Rekordní Kokoschkův obraz:

Oskar Kokoschka, Praha. Pohled z balkónu na Petřín, 52,08 milionů korunOskar Kokoschka, Praha. Pohled z balkónu na Petřín, 52,08 milionů korun|Galerie Arthouse Hejtmánek

Jedničkou podle aukčních tržeb i letos zůstává Galerie Kodl, kde ve dvou aukcích sběratelé utratili 376 milionů korun bez aukční provize. Osmdesát děl se dostalo nad milion korun.

V listopadové aukci navíc našlo nového majitele nevídaných více než 98 procent dražených položek. „Prodat na aukci přes 80 procent položek je hodně kvalitní výkon. Prodat 98 procent děl při 250 položkách, to jsem ještě nezažil. Je to strašně vzácný moment,“ komentuje aukci majitel galerie Martin Kodl.

Na trhu je dost peněz a ceny umění šplhají vzhůru. Řada umělců na aukcích letos zaznamenala cenové rekordy. Nejdražší a nejkvalitnější díla v tomto ohledu zbytku trhu ujíždějí, což je trend viditelný také ve světě. Nicméně zdražuje umění i v dalších kategoriích. „Kromě meziválečných ,klasiků‘ překročili v několika případech své cenové hladiny také autoři druhé poloviny 20. století.

Konkrétně na našich aukcích padlo hned několik autorských rekordů – příkladem může být Jan Merta, jehož olej Bez názvu (ubrousky) skončil na téměř 1,6 milionu korun, nebo dílo Pokus o autoportrét mojí přítelkyně Jiřího Balcara, které vůbec poprvé přesáhlo prodejní cenu jeden milion korun,“ říká ředitelka aukčního domu Dorotheum Mária Gálová.

Mezi nejžádanější autory v Česku patří Toyen:Toyen, Šero v pralese, 36 milionů korunToyen, Šero v pralese, 36 milionů korun|Galerie Kodl

Autorské aukční rekordy souvisejí také s tím, že sběratelé už nejdou tolik po jménech autorů, ale vybírají si více kvalitní obrazy. Jsou tak ochotni platit vysoké sumy i za díla umělců, o nichž se běžně v souvislosti s vysokými cenami umění nemluví. Příkladem může být Běla Kolářová, jejíž dílo až do loňského roku drželo aukční rekord 180 tisíc korun.

Ten se letos na jaře posunul na  480 tisíc korun a v podzimní aukci galerie Sýpka se její Variace na dva trojúhelníky IV vyšplhaly dokonce nad 1,8 milionu korun.

Druhou senzací letošního roku byla dražba sbírky grafik Bohuslav Reynek 99+1 v Dorotheu. Před touto aukcí se Reynkova díla prodávala v průměru za 40 tisíc korun. „Více než pětina všech děl překročila dosavadní Reynkův rekord 120 tisíc korun, mnohá z nich mnohanásobným procentním nárůstem.

Absolutním hitem se stala grafika Arbor, za kterou dal vítěz dražby téměř půl milionu korun,“ dodává Gálová. I tady sběratelé ukázali, že umějí otevřít peněženku, nejen když se draží nejdražší olejomalby.

Pro příští rok galeristé odhadují, že trh s uměním bude dál růst. Bude ovšem záležet na tom, jestli se do aukcí opět dostanou výjimečná díla. Řada novějších sběratelů s prodejem nyní otálí, protože očekávají, že ceny obrazů ještě porostou. Mnohá z nejdražších děl už navíc v minulosti změnila majitele a dnes jsou ve sbírkách, z nichž se hned tak prodávat nebudou.

Pět největších českých aukčních síní podle tržebPět největších českých aukčních síní podle tržeb|E15