Publikace Národního filmového archivu Generace normalizace prostřednictvím třinácti rozhovorů odhaluje zapomenuté filmaře, kteří vystudovali FAMU ve „špatnou“ dobu.
Jména režisérů československé nové vlny zná každý, kdo se trochu zajímá o českou kinematografii. Jména jejich mladších spolužáků z FAMU už příliš familiárně neznějí, a pokud ano (jako v případě Karla Steigerwalda), většinou ne díky filmu.
Talenty, které se na tehdy mimořádně prestižní školu dostaly na sklonku období pražského jara, absolvovaly už v době začínající normalizace. A jejich spojení s nežádoucími profesory jako Milan Kundera, které na škole ještě stihly, jim přineslo do kádrových profilů černý puntík.
Osudy třinácti z nich podrobněji představuje kniha Generace normalizace, kterou letos vydal Národní filmový archiv, autorek Terezy Dvořákové a Marie Barešové. A jde o osudy, které si zaslouží pozornost.
Kolekci vždy zhruba desetistránkových rozhovorů předchází studie v úvodu, která vysvětluje motivace autorek, vznik projektu a shrnuje jeho obsah, to vše doplněné poznámkami a důkladným seznamem použitých zdrojů a literatury.
Zatímco tato část dodržuje pravidla odborného textu, následující rozhovory jsou v souladu s tradicí orální historie, jejíž oddělení v NFA vede právě Marie Barešová, podané v přístupném stylu běžné řeči, na literaturu faktu až nezvykle hovorové.
Osudy zpovídaných, mezi něž patří např. Edgar Dutka, Jiří Just nebo Vladimír Drha, jenž letos v červnu zemřel, živě rozkrývají matoucí normalizační praktiky, kdy nikdo přesně nevěděl, co se nesmí, kdy Barrandov zaměstnával scenáristy, které nenechal nic realizovat, kdy se frustrace zapíjely a kdy se chodilo na výslechy.
Většina respondentů nebyla moc politicky aktivní, jejich vzpomínky tak připomínají životy většiny chycené ve středu absurdního režimu. Všech třináct absolventů oboru režie nebo scenáristika/dramaturgie patří k těm, kteří neveselá léta přežili a s minulostí se vyrovnali. I tak kniha předkládá dostatečně plastický obraz doby očima těch, kteří ji žili. Rozhovory ubíhají a odkrývají osobnosti, které by čtenář chtěl poznat ještě víc.
Autorka je spolupracovnicí redakce
Generace normalizace. Ztracená naděje českého filmu?
Vydal: Národní filmový archiv
Hodnocení: 80%