Polský James Bond se vrací, zájem čtenářů je obrovský

Kapitán Żbik

Kapitán Żbik

Komiksový kapitán Żbik se poletech dočkal nového vydání. Jen na čtvrté stránce obálky, která dříve opěvovala práci milice, je nyní kvíz o polské policejní technice a pojednání o psychologických aspektech silniční kontroly.

Komunistické úřady si byly vědomy síly popkultury jako nástroje, kterým lze ovlivňovat názory mládeže a vychovávat ji v jedině správném duchu. Silnou pozice měl v této politice komiks, což se může zdát docela zvláštní vzhledem k imperialistickému původu žánru.

Ale legendu o lidové armádě vytvářely kreslené příběhy o odvážných partyzánech a činorodých pilotech. Sahalo se i do polské prehistorie a éry Piastovců. Na komiks se předělával i úspěšný televizní seriál S nasazením života o kapitánu Klossovi v podání herce Stanislawa Mikulského.

V nabídce nemohl chybět ani hrdina, který by vylepšil pověst milice. Stal se jím inteligentní a pohledný kapitán Jan Żbik z hlavního velitelství. Vychovával čtenáře v 53 dílech v letech 1967 až 1982.

Teď, více než 30 let po posledním dílu Smutné finále, vyšel nový příběh: Tajemství Pláže v Pourville. Autorem scénáře je týž plukovník na penzi Władysław Krupka, který pracoval na hlavním velitelství milice, kde také vymyslel jméno a hodnost hrdiny a psal další a další příběhy polského Bonda, píše list Gazeta Wyborcza.

Kreslířů bylo naopak hodně. Zejména první sešity až imponovaly neschopností přenést na papír perspektivu. K veledílům žánru však patřily díly z pera Bogusława Polcha, Jerzyho Wróblewského či Grzegorze Rosińského.

Vyznění příběhů o Żbikovi bývalo více než zřejmé, ale přesto se těšily značné oblibě v zemi hladovějící po popkultuře, kde se předmětem zbožňování stávaly i plechovky od piva či prázdné krabičky od cigaret. Kult přetrval, přestože seriál o Żbikovi skončil v roce 1982, kdy bylo opravdu těžké kohokoliv přesvědčit, že milice pomáhá občanům a jsou v ní samí sympaťáci.

Staří hrdinové se vrací na vlně nostalgie

Ale komiksy o výchovném vyznění se začaly vracet. Jeden z autorů, Papcio Chmiel, začal své hrdiny zasazovat do dob varšavského povstání či války s bolševiky v roce 1920. Potenciál zaznamenali i historici z Institutu paměti národa a Muzea varšavského povstání: institut začal pořádat festivaly historického komiksu, muzeum si vzalo patronát nad soutěží příběhů o zmasakrování Varšavy v roce 1944.

Kvalita v podstatě zůstala stejná, politická orientace je opačná. O výchovném efektu se lze jen dohadovat. Ale lze tušit, že spíše než po příběhu o protikomunistickém odboji sáhnou čtenáři přeci jen raději po starém známém Żbikovi. Prostě z nostalgie.

Závěr se musel kvůli realitě předělat

Tajemství Pláže v Pourville inspirovala krádež stejnojmenného obrazu Clauda Moneta z poznaňského muzea v září 2000. Po osmi letech se ukázalo, že jediného Moneta v Polsku neukradl žádný gang, ale chlapík, který se do obrazu zamiloval a rozhodl se jej mít jen pro sebe. Robert Z. ukradeného Moneta o odhadované ceně sedmi milionů zlotých (asi 43 milionů Kč), nahradil kopií a Pláž schovával ve skříni u rodičů. Odhalen byl naprostou náhodou.

Ale když Polch a Krupka tvořili nové dobrodružství Jana Żbika - přesněji jeho vnuka, komisaře Michała Żbika - neměli ani ponětí, že krádež byla tak banální, a tak mladý Żbik musel létat do Paříže a Abú Zabí, vyhazovat do povětří jachty kníratých gangsterů i s majiteli a s protiteroristickými komandy přepadávat vily banditů.

Když záhada krádeže vyšla najevo, autoři museli předělat závěr. Po sérii obrázkových explozí, odposlechů, zatýkání a cest na kraj světa se obraz nalézá u zloděje v obci Olkusz, což krásně neladí se zbytkem díla.

Ještě před premiérou se sešity prodávaly v síti za více než 200 zlotých (asi 1200 korun), za desetinásobek sumy na cenovce. Krása nového Żbika spočívá i v tom, že komiks je oděn do šatu navazujícím na staré sešity z dob lidového Polska, dokonce obálka je uměle zmuchlaná. A v dopise čtenářům Żbik vyzývá k ochraně autorských práv a udávání internetových pirátů, a to i s poučným příběhem o Wojtkovi, který si stahoval hudbu z webu, čímž „odsuzoval umělce k hladovění a špatnostem“.