Poznejte geniálního tyrana Camerona

Hollywoodský kouzleník. James Cameron má na kontě několik nejdražších filmů všech dob, ale většina z nich se ve své době stala také kasovně největšími trháky hisotrie. Platí to zejména pro jeho Titanic (1997) a Avatar (2009)

Hollywoodský kouzleník. James Cameron má na kontě několik nejdražších filmů všech dob, ale většina z nich se ve své době stala také kasovně největšími trháky hisotrie. Platí to zejména pro jeho Titanic (1997) a Avatar (2009) Zdroj: ctk

Jsem duší objevitel a profesí filmař. To o sobě často prohlašuje původem Kanaďan James Cameron, který snímky jako Terminátor, Titanic a naposledy Avatar dobyl Hollywood, mnohokrát přepsal historické tabulky návštěvnosti a měnil rekordní zápisky udílení cen americké filmové akademie.

Hollywoodská dopisovatelka magazínu Time Rebecca Keeganová měla během natáčení Cameronova doposud posledního hraného filmu Avatar možnost nahlédnout do studia, podnikla řadu rozhovorů s Cameronem osobně, jeho rodinou, blízkými přáteli i dávnými kolegy a výsledek uspořádala do knihy nazvané Futurista. Život a filmy Jamese Camerona. Především díky téměř magické gloriole, jež kolem tohoto inteligentního muže září, jde o fascinující četbu.

 

Cameronův citát uvozující tento text je pro jeho život i pro knihu Futurista klíčový. Keeganová sestavuje střípek po střípku úžasný obraz muže, za nějž hovoří jeho objevitelské i filmařské úspěchy. Byť to první je pro něj samotného vždy prvotní. Už jako dítě se snažil objevovat, lákala jej především voda, jež se mu stala doživotním fetišem a zdrojem mnoha prvenství a dobrodružství. Ale také kvůli ní prožil mnoho chvil, během nichž mu šlo o život či kariéru. Oceán pro něj představoval také zcela nový svět, v němž platí jiné zákony než na zemi, a žijí zde zcela neznámí tvorové.

To podněcovalo Cameronovu imaginaci, jež se projevovala různými kresbami a později také amatérským sci-fi snímkem Xenogenesis. Díky němu se dostal do legendární produkční skupiny Rogera Cormana a získal první práci u filmu. Sice jako výtvarník, ale právě tato průprava byla pro pozdější megahity Vetřelci, Terminátor 2: Den zúčtování, Titanic i Avatar klíčová.

Ačkoli Keeganová postupuje téměř výlučně chronologicky, kniha takřka nemá hluchá místa. To je dáno tím, že její tempo určují zejména jednotlivé snímky, jimiž Cameron přepisoval dějiny továrny na sny. Důležitým zlomem se stal snímek Propast, v němž jednak Cameron poprvé točil pod vodní hladinou a také premiérově použil digitální triky. Tím se otevřela cesta k jeho pozdějšímu megahitu Terminátor 2 a samozřejmě ke dvěma nejvýdělečnějším filmům všech dob – Titaniku a Avataru.

Čím se jeho snímky stávaly opulentnějšími, tím také rostla náročnost produkce; a Cameron se měnil ve většího tyrana. Keeganová detailně popisuje natáčení kolosálního Titaniku, které pro většinu znamenalo jít na samou hranici fyzických i psychických možností. Jako kontrapunkt pak působí natáčení Avataru, v němž již Cameron plně využívá moderní virtuální kamery studia Weta, díky níž lze natáčet sebeopulentnější scény v malém skladišti. Taková produkce mnohem víc připomíná Cameronovy samostatné ponory pod vodní hladinu, které letos vyvrcholily jeho sólovým sestupem na dno Mariánského příkopu (o němž Keeganová hovoří jako o jednom z budoucích Cameronových plánů).

Cameronův soukromý život velmi spjatý s filmem a vodou Keeganová používá spíše pro doplnění a dokreslení mozaiky života výrazného umělce. A to je dobře, jeho dílo a objevy jsou fantastické samy o sobě.

Rebecca Keeganová: Futurista. Život a filmy Jamese Camerona

Nakladatelství: Mladá fronta, 2012
Překlad: Milan Lžička
Hodnocení: 80 %