Ačkoli Hanke nemá fotografické vzdělání, vlastní mimořádní cit pro dokumentární fotografii. Zaznamenává prázdné ulice, které nesou symboly komunismu, oslavy, průvody a také obyčejné lidi. Vzhledem k tomu, že Hanke nepracoval pro žádné médium, jsou fotografie velmi nenucené. Události, které se ve městě odehrávají, zaznamenává s určitým odstupem, spíše pro radost. Sociální aspekt je pro fotografa velmi důležitý, například na snímku z roku 1984 zobrazuje tři lidi čekající v noci před obchodem s koly, která byla nedostatkovým zbožím. V protikladu nabízí fotograf snímek velmi podobných aut v prázdné ulici.
Na snímcích je patrné, že fotograf zná lidi a jejich příběhy, proto mají fotografie takové kouzlo a oslovují diváky i v současné době. Skoro každý návštěvník se pousměje u snímku paní z Havířské ulice, která si zřejmě povídá se sousedkou, a její rozhovor kontrolují čtyři psi, kteří zírají přes plot. Jedna z nejpůsobivějších fotografií zobrazuje dva lidi, kteří si povídají při pivu, přímo před agitačním centrem.
Expozice v Leica Gallery je dobře uspořádaná, snímky se vzájemně doplňují a upozorňují na stará témata, která byla běžnou součástí života. Výstava probíhá v rámci prvního ročníku festivalu Fotograf, který bude následující měsíc probíhat zhruba v deseti galeriích. Tématem festivalu budou osmdesátá léta pohledem významných fotografů.
ilustrační foto |
Jiří Hanke
Kladno — 80. léta
Místo: Leica Gallery Prague
Do: 13. listopadu 2011
Hodnocení: 80 %