Sympatický hudební výlet na Moravu prozatím skončil

Třetí díl s podtitulem Dolňácko II doplňuje druhou část, protože tento rozsáhlý moravský region je hudebně nejbohatší. Patří sem Podluží kolem Hodonína a Břeclavi, kde převažují táhlé melodie, zpívané vyššími mužskými hlasy, a výše položené Hanácké Slovácko, kde byly prvním doloženým nástrojem gajdy: moravské dudy.
Současná tvář folkloru se však na Dolňácku drží obrakter vyklého obsazení cimbálové muziky. Mezi nahrávkami chybí i „štrajchy“, smíšené sestavy s plechovými dechovými nástroji. Z instrumentáře vybočuje akordeon, kterým cimbálovka Jury Petrů posílila lidovou Ta kyjovské brána.
Dál na sever posluchače zavede čtvrté album, věnované Valašsku, Lašsku, Zlínsku a Luhačovskému zálesí. Spojnicí těchto regionů je hornaté území, což u nejrozlehlejšího Valašska souviselo s jeho středověkou kolonizací pastevci z Rumunska a kulturní kořeny jsou zde docela exotické. Ve zvuku cimbálových muzik se tak neztrácí ani píšťala a proti Dolňácku mají odlišný chai valašské polky a třesené valčíky. Původní lidové gajdy zde připomíná ve svatební Laštověnce alespoň cimbálová muzika Soláň, spolupracující se stavitelem jejich replik Pavlem Čípem.
Mise za živým folklorem je vydavatelsky u konce. Zatím? Nezmapovány zůstaly ještě malé, ale nikoli nevýznamné regiony (třeba západomoravské Horácko). I tak odvedla producentka Helena Bretfeldová velký kus práce a antologií doplnila starší retrospektivní 2CD Proměny v čase, jež v roce 2001 zachytilo lidovou hudbu na Moravě ve 20. století.
Antologie moravské lidové hudby 3 a 4
Vydavatel: Indies Scope Records, 2011
Hodnocení: 90 %
Autor je spolupracovníkem redakce