Televizní recenze: Božena Němcová jako živelná feministka, ale bez hloubky

Generace krmené obrázkem Němcové jako chudé trpící světice nová Božena překvapí svou živelností. Na uspokojivě bohatý a hlubší portrét ale nezbyl prostor.

Generace krmené obrázkem Němcové jako chudé trpící světice nová Božena překvapí svou živelností. Na uspokojivě bohatý a hlubší portrét ale nezbyl prostor. Zdroj: Česká televize

Aňa Geislerová si spisovatelku zahrála v posledních dvou dílech minisérie Božena.
Jan Hájek a Anna Kameníková jako Josef a Božena Němcovi v seriálu ČT Božena
Seriál ČT si možná až příliš všímal erotického živoat spisovatelky. Na snímkku Aňa Geislerová jako Božena Němcová při sexu s Janem Hájkem alias Josefem Němcem.
Seriál ČT si možná až příliš všímal erotického živoat spisovatelky.
Jako skutečný příběh první české spisovatelky ve čtyřech televizních filmech představila minisérii Božena Česká televize .
20
Fotogalerie

Zatímco americké filmy přesunuly své premiéry na videotéky neboli VOD služby, české novinky až na výjimky čekají na znovuotevření kin. Novou českou tvorbu s ambicemi tak nyní nabízejí pouze televize, především ta veřejnoprávní. Na iVysílání ČT je již dostupná čtyřdílná série Božena, která se dívá do soukromí spisovatelky Boženy Němcové a autorku povinné školní četby ukazuje jako moderní feministku.

Miniseriál dokáže i přes často škrobené dialogy vyměnit divákům portrét spanilé smutné paní v černém za živý obraz svobodomyslné, umanuté, nezodpovědné ženy, která si chce za každou cenu žít po svém. Výrazně mu v tom pomáhají dvě schopné herečky Anna Kameníková a Aňa Geislerová, která roli Boženy převezme v polovině.

Proč ale Němcová o své existenci mohla rozhodovat jen do určité míry, série vysvětluje pouze na úrovni milostných vztahů. Pohled do postele ikony národního obrození působívíc bulvárně než odvážně, když ho nedoprovází také plastický portrét doby, která ženám odpírala řadu lidských práv.

Dobové zvyklosti se omezí na několik výroků Boženina manžela o poslušnosti, ekonomická i profesní omezení ženské existence jsou tu jen naznačená. Povrchní a matoucí je zacházení s bouřlivou politickou situací ovlivněnou revolucí roku 1848. Divákům musí stačit, že Němcovy otravovala tajná policie, které vadilo, že jsou hrdí Češi.

Tyto limity by byly méně patrné, kdyby se autorky – scenáristky Hana Wlodarczyková a Martina Komárková a režisérka Lenka Wimmerová – důsledněji zaměřily na manželství Boženy. Josef Němec v podání Jana Hájka se tu sice stal něčím víc než jednoduchým tyranem, zobrazení vztahu, v němž se pochopení a láska střídají s nepochopením a agresí, však brzy spadne k repetici.

Vše navíc znepřehledňuje zástup příliš mnoha vedlejších postav, jež zaujmou víc svým hvězdným obsazením než charakterem. Čtyři skoro 90minutové epizody kvůli nim působí uspěchaně, jako by chtěly do sebe nacpat všechny informace z Wikipedie.

Generace krmené obrázkem Němcové jako chudé trpící světice nová Božena překvapí svou živelností. Na uspokojivě bohatý a hlubší portrét ale nezbyl prostor.

 

Božena
(životopisná minisérie, ČR, čtyři epizody, 5 hodin 51 minut)

Režie: Lenka Wimmerová
Scénář: Martina Komárková, Hana Wlodarczyková
Hrají: Anna Kameníková, Aňa Geislerová, Jan Hájek, Jan Nedbal
Hodnocení: 40%

Autorka je spolupracovnicí redakce