V Cannes řeší prase a Netflix

Cannes

Cannes Zdroj: Reuters

Cannes
2
Fotogalerie

Do nedělního večera se v mezinárodní soutěži festivalu v Cannes objevilo několik silných, aktuálních snímků, ale i filmů, které vyvolaly kontroverze. Jedním z nich je akční sci-fi pohádka Okja korejského režiséra Bong Joon-hoa.

Hlavní roli ve filmu Okja má prase vyšlechtěné v genetické laboratoři multinárodní společnosti Mirando, jejíž chladnokrevnou prezidentku hraje Tilda Swintonová.

Firma plánuje jeho velkochov. Vyšlechtěné superprase s výborným masem a vynikajícím metabolismem putuje v rámci „superprasečího projektu“ ke třem desítkám farmářů po celém světě. Jeden z nich je chudý korejský zemědělec hospodařící v odlehlých horách s vnučkou jménem Mija. Korejské prase ale patří mezi špičkové kusy, a společnost Mirando se proto rozhodne jej dopravit na svou základnu ve Spojených státech na přehlídku prasat.

Mija se ale zvířete nechce vzdát a chce ho vrátit do korejských hor. Jejich náklonnost je vzájemná, neboť prase má v zásadě lidské city. Dívka se proto přidá ke skupině korejských a amerických ochránců zvířat. Ti však jsou hnáni manipulativní ideologií, podobně jako velká korporace. Film je celkově laděn silně antikapitalisticky a je až křečovitě zaměřen proti konzumu.

Hlavním producentem filmu byl americký internetový gigant Netflix. Snímek nebude promítán v kinech, i když obrazové kvality pro velké plátno jednoznačně má. To vyvolalo kontroverze, zdali má být snímek na filmovém festivalu uveden.

Sama hlavní mezinárodní porota je zčásti rozpolcena. „Je obtížné, aby nějakou cenu dostal film, který diváci neuvidí v kinech,“ prohlásil šéf poroty a jeden z nejuznávanějších současných režisérů Pedro Almodóvar. Naopak jeho kolega z poroty herec Will Smith se filmu zastal s tím, že jeho syn a mnozí další v současné době sledují filmy už jen na počítači přes stream.

Další filmy byly mnohem méně pohádkové, ať už nepříliš povedený film Jupiterův měsíc špičkového maďarského režiséra Kornéla Mundruczóa o levitujícím syrském uprchlíkovi, jenž uvízl v Budapešti, nebo film uznávaného ruského režiséra Andreje Zvjaginceva Neláska. Ten je zatím patrně nejsilnějším soutěžním příspěvkem. Jde o drama dvanáctiletého Alexeje, který žije uprostřed ruin lidských vztahů svých úspěšných, avšak bezcitných rodičů a nakonec uprchne. Celý film je tak příspěvkem na téma odcizení a násilí v moderní společnosti.