Zábavné Vejce Petra Kolečka se do NoD moc nehodí

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: NoD

Český vědec Karel vynalezl lék na rakovinu. Dostal Nobelovu cenu. Doma ho ale čeká žena Pavlína a záhon kedluben sousedky Zdeny. Na záhonu se usadil nahý muž Jan a nechce odejít. To je výchozí situace komedie Petra Kolečka Vejce, již od 29. října nepravidelně uvádí pražské Teatro Roxy/NoD. Je to fraška trochu jak od Feydeaua. Bláznivý příběh se ztřeštěnými situacemi, skvělými dialogy, spoustou hlášek a ostrých pikanterií.

Hra byla původně určená na komorní scénu (zkušebnu) Divadla na Vinohradech, kde ji měl režírovat Dan Špinar. Po neshodách autorského týmu Kolečko/ Špinar s vedením DnV se však projekt nerealizoval.

Textu se chopil nejbližší Kolečkův spolupracovník, režisér Tomáš Svoboda, a inscenoval jej – trochu překvapivě – v experimentálním prostoru NoD, jindy určeném spíše nezavedeným divadelním formám a žánrům. Inscenace i text totiž žádným velkým experimentem nejsou. Je to dobře napsaná a skvěle zahraná současná komedie ve scénicky dobře zvoleném otevřeném prostoru s čtyřmi opulentními kedlubnami uprostřed. Ondřej Pavelka v roli intelektuálního „naháče“ Jana se producíruje představením s nadhledem a suverenitou mistra. Jana Stryková jako Karlova manželka Pavlína dokáže i v miniaturních situacích objevit ostré herecké hrany. Jan Vlas, který do Prahy přišel z Divadla Petra Bezruče Ostrava, jako americký prezident Nick s neurotickou americko-českou dikcí a společenskou „mimózností“ připomíná kreace mimořádných komiků typu Mr. Beana či Petera Sellerse.

Všichni tři vytvářejí excelentní figurky plné neuróz, nadnesených postojů, jízlivé ironie, provokativních jednání a hořkých podtónů. Z představení se tak stává jedinečný divácký zážitek z chytrého, vtipného, kreativního hereckého divadla.
Snad jen Petr Pěknic v hlavní roli vědce Karla oproti nim trochu zaostává. Jeho figura je příliš nevýrazná, zbytečně pasivní. Nechává se unášet sledem událostí, místo aby dané situace a dialogy více rozvíjel, třeba jen gesticky obohacoval či někam vychyloval, což je základním předpokladem žánru ztřeštěné komedie. Kolečkovy texty mají však v sobě zakódovány i temné existenciální prvky. Ty však v této inscenaci režisér Svoboda potlačuje. Vše je především karikatura a hra.

Závěrečné vyznění textu i inscenace je pro diváky trochu zklamáním. Místo aby drsné, hořké tóny autor i režisér zdůraznili a oblouk kritického náhledu na dnešní svět potvrdili, zbavují se vší odpovědnosti a vlastního postoje tím, že příběh uzavírají do pouhého šklebu, omylu a snu. Karel nevynalezl lék proti rakovině, ale jen hnojivo na kedlubny. Jako by se současná generace bála jasného postoje a odpovědnosti.

To však nic nemění na tom, že Vejce je vynikající komedie. Do vinohradské zkušebny, do Rubínu, do Divadla Petra Bezruče, do Divadla Palace, do West Endu, na Broadway. Do kin a televizí. V NoD by se však měli orientovat na ambicióznější, experimentálnější repertoár.

Petr Kolečko: Vejce

Teatro Roxy/NoD Praha

Česká premiéra: 29. října
Hodnocení: 60 %

Autor je redaktorem Divadelních novin