Začíná jubilejní ročník Cannes, má i českou účast

Cannes

Cannes Zdroj: Reuters

Cannes
2
Fotogalerie

Ve středu začíná sedmdesátý Mezinárodní filmový festival v Cannes. Během desetiletí si udržel pozici nejvýznamnější filmové přehlídky ve světovém měřítku, i když v posledních dvaceti letech dostal silnou konkurenci v podobě přehlídky v Torontu či Sundance Film Festivalu.

Cannes si přes všechny změny drží pozici oltáře artové kinematografie. Čtyři hlavní festivalové programy prezentují už desítky let stále stejný počet filmů, tedy kolem stovky. V poslední době je patrný důraz jednak na jména proslulých světových tvůrců a jednak na zajímavé debutantské snímky.

To zhusta vede k paradoxu, že na nejbohatším místě francouzské Riviéry se uvádějí filmy o chudých a nezaměstnaných, které točí zejména začínající režiséři. „Celá řada režisérů se nyní zaměřuje na zachycení skutečného života. Celosvětově jsme svědky příklonu k neorealismu,“ uvedl hlavní dramaturg sekce Čtrnáctideník režisérů Edouard Waintrop.

Letos budou v mezinárodní soutěži usilovat o ceny filmy osvědčených režisérů, jako například Andreje Zvjaginceva či rakouské legendy Michaela Hanekeho reagujícího na imigrantskou krizi v Evropě.

Na programu jsou také nové filmy Sofie Coppolové, Françoise Ozona nebo Fatiha Akina, který nyní přichází s filmem týkajícím se terorismu. Film s názvem Obávaný od Michela Hazanaviciuse je pak biografií režiséra Jeana-Luca Godarda. Do programu byl na konci dubna dodán ještě psychologický thriller Romana Polanského Podle skutečné události.

Velkým překvapením je přítomnost road movie o padesátiletém nezaměstnaném s názvem Out. Jde o filmový debut slovenského režiséra Györgye Kristófa. Film je z devadesáti procent slovenský, ale podíleli se na něm i čeští tvůrci. Snímek bude soutěžit v druhé nejdůležitější sekci festivalu nazvané Určitý pohled.

Další českou účast zajistil umělecký ředitel karlovarského filmového festivalu Karel Och svým jmenováním do poroty výše uvedené sekce. I jeho přítomnost je velkým překvapením po mnoha letech, kdy za Česko nebyl nikdo ani v porotě, ani v programu. Mělo by to mimo jiné zvýšit i prestiž samotného MFF Karlovy Vary.

Dalším úspěchem je zařazení producentky Pavly Janouškové Kubečkové do programu pro slibné filmové producenty Producers on the Move, který v Cannes pořádá mezinárodní organizace European Film Promotion.

V posledních letech se v Cannes také rozšířila zejména proporce takzvaného Filmového trhu. Ve Festivalovém paláci nebo ve stáncích kolem tak budou mít zastoupení desítky velkých firem, ale i menších společností.

Na Filmovém trhu se také prezentují jako celek národní kinematografie, mezi nimiž nebude chybět ani česká a slovenská.

Festival provázejí spory o účast filmů od Netflixu
Na přehlídce v Cannes se letos objeví hned dva filmy produkované největší světovou internetovou videotékou Netflix, film Okja korejského režiséra Joon-Ho Bonga a The Meyerovitz Stories amerického režiséra Noaha Baumbacha. Proti uvedení protestovala mimo jiné Asociace francouzských provozovatelů kin, neboť Netflix tyto dva filmy zřejmě nebude uvádět ve francouzských kinech, což je jinak podmínka pro přijetí do programu. Vedení festivalu se ale rozhodlo pravidla pro příští rok upravit, aby kontroverze ustaly.